depp Postat 20 juni 2006 Postat 20 juni 2006 Hur gör jag får att mina låtar från reason itne ska bli så stora? dom brukar bli runt 60mb.... Jag har tatt egenskaper, komprimera filen och sen verkställ.. men det händer inget?
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 20 juni 2006 Postat 20 juni 2006 Du använder alltså NTFS komprimering? Whoa. Då lär den inte berätta den komprimerade storleken utan den riktiga storleken. Btw, packning av audiomaterial ger oftast en ratio på 5%-10%, vilket program du än använder. Sällan värt besväret att optimera 60MB till 50MB när 250GB hårdskiva kostar 90€.
depp Postat 20 juni 2006 Trådstartare Postat 20 juni 2006 aaah men om jag t.ex vill brnna ut den eller lägga in den på en mp3 så tar den onödigt mycket plats 😛
Linus Postat 20 juni 2006 Postat 20 juni 2006 (redigerat) Det känns som tråden handlar om två helt olika saker. På vilket sätt menar du när du säger "komprimera"? Vill du att rns-filerna ska ta mindre plats på hårddisken? Eller vill du göra mp3:or av den slutmixade wav-filen att lägga in på mp3-spelaren? Redigerat 20 juni 2006 av Linus
depp Postat 21 juni 2006 Trådstartare Postat 21 juni 2006 Linus När jag tar Export Song as audio file, så blir filen 61mb.... och det borde väll gå och få den mindre med tanke på att en vanlig låt ligger runt 3-10mb..
tbruce Postat 21 juni 2006 Postat 21 juni 2006 Linus När jag tar Export Song as audio file, så blir filen 61mb.... och det borde väll gå och få den mindre med tanke på att en vanlig låt ligger runt 3-10mb.. Beror på vad det är för ljudformat. Du får antagligen en .wav nu, som är okomprimerad. Gör en mp3a istället så får du en betydligt mindre (ca 90% mindre) om än komprimerad fil som går att använda i de flesta sammanhang. Spara dock alltid orginalwaven om det är nåt viktigt projekt.
Linus Postat 21 juni 2006 Postat 21 juni 2006 Ja, du exporterar ut till en wav- eller aiff-fil. Sen använder du en mp3-kodare, t.ex. winLAME för att koda en mp3, eller direkt i iTunes eller kanske nåt ljudredigeringsprogram du förmodligen redan har.
Nexustwins Postat 22 juni 2006 Postat 22 juni 2006 (redigerat) Bör nämnas att 128 bitars kodning är minimum, brukar koda i 192 sjalv ... Edit: Snackar om mp3 då 🙂. Redigerat 22 juni 2006 av Nexustwins
DjViss Postat 28 juni 2006 Postat 28 juni 2006 Encoda dina egna alster med Winlame. Det är bra, spara dem som minst 192 eller högsta VBR inställningen. Lixom inte värt att spara 2 mb då hårddiskar är jättebilligt för att få utblaskat 112-128 kbps ljud.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.