Jump to content
Annons

Min nya Macbook!


Leslie

Recommended Posts

Tänkte lämna en liten rapport om Macbooken som jag köpt!

macbook (13" bildskärm)

lacie firewire/usb hdd

prosonus firebox (firewireljudkort)

m-audio usb/midi klaviatur

2gig ram minne

och en div->analog skärmkabel

och en axelväska

summa ink moms ca. 20.000:-

Jag är helt klart överraskad över hur bra allt fungerar!

Den känns ganska likt prestandamässigt som en g5a, den klarar av riktigt feta arr

med typ 20 olika softsynthar/samplers (logics egna då)

och typ 10-15 audiospår och massa pluggar på det (räknade upp till ca:40 kompressorer, massa reverbpluggar(spacedesigner bla), chorus, limiters etc) och den klarar av det helt smärtfritt! processor mätaren ligger dock rätt högt upp.

sen så kan jag ha allt inkopplat, extra bildskärm, usb klaviaturen, firewireljudkortet där jag har seriekopplat lacie hårddisken, sen så har jag en liten mini usb hub där jag har kopplat en extra mus och Logic nyckeln.

Ett stort plus då man kan ha det mesta med sig utan elkablar och grejer (förutom lacie hårdisken och extra bildskärm)

Om nån vill så kan jag gå in för att försöka maxa processorn och räkna upp allt det jag har på

Tack för hjälpen alla, jag är jättenöjd med datan! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

nix det är 2,0GHz...

Har inga tredjepartspluggar...än... :rolleyes:

Har bara ezdrummer just nu och den verkar inte stödja intelprocessorerna än.

Ska ge mig på ett försök imorrn och skriva en rapport om att maxa processorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte skriva en liten recension? Jag ska köpa en bärbar framöver då jag reser bort och jag vill gärna kunna göra musik.

Nackdelen är ju att det blir rätt kostsamt oavsett hur jag gör. En bra pc och en macbook ligger i ungefär samma prisklass. Pengar, pengar pengar!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

ok, nu ska jag räkna upp alla pluggar och softinstrument jag använder i ett arr där processorn säger ifrån på marginalen.

Softsynthar:

8st Exs 24 Stereo

2st Evp88

4st Es2

2st Ultrabeat

1st Evb3

1st klopfgeis

18st softsynthar totalt

Har dessutom 7 st Audiospår med lite sång och körer.

Pluggar:

4st guitarramp

9st ChanEq

23st Compressor

13st reverb, a-verb, goldverb

1st spacedesigner

7st limiters

6st stereo och tape delays

7st chorus/flanger och scanner vibrato, tremolo

1autofilter

3st fuzz-wah

4st sampledelay och gain

8st fat-eq

2st Pitchcorrection och en Dist

totalt 89 pluggar

Sen så är det ett spår som har Automation.

Och sen så har jag även skickar flera av spåren till olika bussar via Sends etc.

har även sidechainat flera pluggar.

Sen så testade jag att frysa ner alla softsyntharna och då gick Audio(processorn) ner till en tredjedel av mätaren. Men då gick ju självfallet disk mätaren upp till halva ung.

Redigerat av Leslie
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du göra en länk till den modell du valt på Apples hemsida?

Han skrev i en tidigare tråd att han köpte Macbooken med ett bättre paketpris hos Inwarehouse istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det låter ju hur bra som helst!

Kör du med 5400rpm hårddisk eller har du satt i en 7200 och köpte du med 2GB ram eller har du satt i själv?

har en lacie firewire hdd, 7200rpm

och jag fick sätta i minnena själv.

Underbart!  Kan du göra en länk till den modell du valt på Apples hemsida? http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore ?

Inwarehouse hemsida

Apples hemsida, det är den i mitten

Redigerat av Leslie
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Zebb (oregistrerad)
Nackdelen är ju att det blir rätt kostsamt oavsett hur jag gör. En bra pc och en macbook ligger i ungefär samma prisklass. Pengar, pengar pengar!!

En MacBook kan ju tack vare intelprocessorn köra WinXP med Apples egna program Boot Camp. Flexibiliteten att kunna köra båda operativsystemen på samma dator (inte samtidigt då) är i mina ögon fantastisk.

Läs mer om Boot Camp

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också en macbook, fast min är en Pro ! 😛

Helt underbar maskin, min sambo köpte också en vanlig Macbook 13" 1,83ghz och hon har inte ångrat sig en sekund.

Verkligen snabba och härliga maskiner är dom.

Hur funkar det ljudkortet ditt förresten? Funderar på att skaffa ett snart, det inbyggda är väl inte så mycket att hänga i julgranen direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur funkar det ljudkortet ditt förresten? Funderar på att skaffa ett snart, det inbyggda är väl inte så mycket att hänga i julgranen direkt.

Jo, faktum är att de är det. Om du nu inte ska spela in flera kanaler samtidigt eller något sådant eftersom...tja...eftersom det inte går på det 😄

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Najs! Jag funderar också på att köpa en macbook och köra som hemmastudio.

Vad kör du för musikprogram, cubase eller pro tools? Fungerar vanliga pc skärmar till macbooken? Tänkte även skaffa ezdrummer, eller hade du problem med det på macen?

Redigerat av Devy
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Najs! Jag funderar också på att köpa en macbook och köra som hemmastudio.

Vad kör du för musikprogram, cubase eller pro tools? Fungerar vanliga pc skärmar till macbooken? Tänkte även skaffa ezdrummer, eller hade du problem med det på macen?

Den funkar riktigt bra, är stabil och stark. Jag kör logic då det är väldigt anpassat för dethär systemet. Universal Binary är ett helt nytt system som inte är så kompatibelt med G5orna så om du har gamla program så kan du glömma att det funkar på UB maskinen, om inte tillverkarna har hunnit göra uppdateringar dvs.

samma med ljudkort, alla ljudkort är inte kompatibla än.

Så tyvärr fungerar inte Ez drummer än, men dom säger att uppdateringen kommer nån gång i höst.

Edit, Jepp Pc skärmar funkar om du beställer en speciel kabel, kommer inte på vad den heter (det är INTE div -> vga iaf) fråga försäljaren.

Sen till er Macbook användare, har ni testat "Photo Booth" ? testa lägga på effekterna (på nr2) HAHAHAHA 😉😎 .

Redigerat av Leslie
Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad sugen man blev nu.. frågan är om kanske ska börja köra logic då, alternativet är cubase sx, men det är ju ändå ett helt nytt prog att lära sig från föregångarna.

Sen behövs en najs mixer och lite nya mickar, sen blir det mobil rock n roll inspelning 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vad ska du ha en mixer till??

Edit:

Jaha, du ska spela in många spår? Men då kanske du ska ta å titta på nått ljudkort som har många ingångar... nu vet jag inte riktigt vilka som är UB kompatibla.

Redigerat av Leslie
Link to comment
Dela på andra sajter

Det brukar stå på de flesta tillverkares hemsidor om det finns drivrutiner som är UB.

De flesta kan dock använda Apples system som heter Core Audio och funkar rätt bra. Tror t ex Presonus alla kort är Core AUdio-kort så till dm behövs inga drivrutiner på Mac, de är redan inyggda.

Skillnaden mellan Cubase och Logic är inte så blodig. Det finns vissa skillnader i metod, men resten är detsamma då båda är sequensers från bärjan- Då är det värre att gå från Cubase/Logic till Pro Tools.

Link to comment
Dela på andra sajter

ska man köra max 4 kanalers inspelning så klarar man sig med ett prosonus ljudkort iofs väl? Kommer inte använda mer än så till en början ändå då jag kör mest gitarr och sång med mickar.

Nån som vet var man får tag i logic billigt? det är väl logic pro 7 som gäller antar jag, det kostar ju skortan nytt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som vet var man får tag i logic billigt? det är väl logic pro 7 som gäller antar jag, det kostar ju skortan nytt  

Studenter köper för halva priset!

www.studentkortet.se

Edit: kolla om du behöver pro, express-versionen kan en del.

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Minnena köpte jag via Inwarehouse tillsammans med datan, jämförde lite och inwarehouse va lätt billigast.

Inte särskilt svårt, öppna batteri luckan skruva loss en metallänk, som kräver en vääääldigt liten stjärnskruvmejsel. sen är det bara att trycka in minnena som iofs va jäkligt trögt.

edit: oj, vilket märke det va på dom? hmm kommer inte ihåg...

2 st 1gigs minnen var det iaf som är max vad man kan stoppa in.

Redigerat av Leslie
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par Corsair Value DDR2 SO-DIMM PC2-5300 borde väl funka? De kostar 1099 SEK/styck = 2198 SEK/par. Det känns mer berättigat än att betala 4900 SEK extra på Apple Store för att få 2 GB RAM. 😠

En annan sak: Är det bara storleken på hårddiskarna (samt färgen 😆 ) som som skiljer dem vita och svarta 2 GHz:arna åt? Om så är fallet så känns 2000 SEK extra lite väl saftigt att betala för att få en datorn med 20 GB större hårddisk. Det borde väl vara vettigare att lägga de kronorna på en extern FireWire-hårddisk i stället?

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

En annan sak: Är det bara storleken på hårddiskarna (samt färgen  ) som som skiljer dem vita och svarta 2 GHz:arna åt? Om så är fallet så känns 2000 SEK extra lite väl saftigt att betala för att få en datorn med 20 GB större hårddisk. Det borde väl vara vettigare att lägga de kronorna på en extern FireWire-hårddisk i stället?

Jepp, det konstaterades för ett tag sen att den svarta färgen går på typ 1600:- (dvs skillnaden i pris om man uppgradera hårddisken så datorerna är likvärdiga förutom färgen...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...