Jump to content
Annons

Hejsan musiker


Jovars (oregistrerad)

Recommended Posts

Jovars (oregistrerad)

Som ämnet antyder så anser jag att ni är i en grupp för sig och det är just av den anledningen jag har kommit hit, hoppas jag har kommit rätt. 🙂

Det är så att jag vill sjunga. Konstpaus. Jag har aldrig haft formell träning och är av åsikten att "alla" borde få sjunga. Lyssnar för övrigt på allt möjligt, inklusive fulpunk, spoken word och metal. Till vissa grenar av de här genrerna behöver man inte "kunna" sjunga men slutresultatet låter ändå jättebra. Varför skulle det då vara problem för mig att "sjunga" även om jag tycker att allt kan låta bra? Varför inte bara hitta en ställe och ett fack att placera sig i? Antar att det har med självbilden att göra, har fått höra av kompisar att jag är bra på att sjunga men av familj har jag fått höra skit.

Kan så objektivt som möjligt säga att jag inte är särskilt bra, jag kan inte hålla toner särskilt länge, vet inte riktigt hur man får sång att fungera med andra instrument. Kan till mitt försvar säga att jag förstår att mycket har med magen att göra och hur man andas, jag kan ta vissa lättare låtar på ett hyfsat sätt (punk...) och min röst skär sig inte då jag känner till mina begränsningar ganska bra. Sedan anser jag också att för att kunna sjunga det jag vill, skapa det jag vill, så är desto mer kunskap bättre. Givetvis skulle jag kunna nöja mig med vad jag har och utgå från det men jag vill gärna ha mer att experimentera med.

Jag och en grupp kompisar ska upp på scen om en tid. Själv står jag för rösten, det är inte precis så att jag var det bästa som fanns men vi fick nöja oss med mig när man utgick från kompiskretsen. Har även börjat lite smått att spela akustisk gitarr så jag antar att det skulle kunna hjälpa mig att få bättre grepp om det tekniska med själva sjungandet. Här skulle jag behöva mycket hjälp, hur man ska se på rösten som ett instrument, hur man hör att man tar rätt toner och hur man ska anpassa sin röst.

Summan av kardemumman är alltså; hjälp mig. Skicka länkar, säg vad jag borde göra mer "konkret", jag kan lägga upp ljudsnuttar och så får ni/du/han/hon/den/det kommentera och kritisera. Led mig in på rätt spår då jag verkligen skulle uppskatta det, att sjunga fint vore verkligen underbart. Jag förstår att det är ett hantverk, att det är någonting som tar flera år och livstider att utveckla men ändå, man måste ju börja någonstans. Kan tillägga att jag är 17 år, min röst är väl inte helt utvecklad kan tänkas.

Tack för svar på förhand! Allra ödmjukast, Jovaaars. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej välkommen!

Mitt tips är lika tråkigt som det är bra; träna, träna mer och träna återigen. Lite korthugget men så är det, det är få förunnade kunna något utan träningen (men de finns!).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anser att en bra sångare är bra på just det - att sjunga. Glöm gitarren så länge. Det är väldigt få som är bra på att båda sjunga och spela gitarr och dessutom samtidigt....

Träna och träna och ta gärna någon eller några professionella sånglektioner för att få lite mer teknik. Vad jag får ut av det du skrev, så har du viss tallang och varken behöver eller bör gå nybörjar kurser, men det skadar aldrig att gå de avancerade kurserna.

Att du redan nu, vet om dina begränsningar är mycket positivt, både för sångpedagoger och låtskrivare.

Ett stort lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...