Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vilken modell Àr det som Jordan Rudess spelar pÄ pÄ bl.a. metropolis-DVD:n frÄn 2000? Jag vet att det Àr en Kurzweil, men vilken modell? Det gÄr inte att se...

den kanske inte Àr sÄ dyr nu!?

Annons
Postat

han anvendar K2x serien.. men jag tror han anvendar K2600..

"there must be a third and last dance, this dance will last forever, victoria watches and thoughtfully smiles..."

god i love DT... :rolleyes:

Postat

Har inte sett videon i frÄga, men det stÀmmer att han kör med Kurzweil-synthar pÄ scen och de Àr inte billiga.

Och hur mÄnga olika rack han kontrollerar med den vette gudarna

Sofa_Fredrik (oregistrerad)
Postat

dessutom har han + en snubbe tweakat synthen sÄ inni helvetet !!

Postat

Han kör med kurzweilen men Àven triton och och en karma. jag rekomenderar varmt korg triton, det Àr den överlÀgset mest mÄngsidiga och vÀljudande synt jag provat. SÄpass bra att polaren köpte en rackmodell.

http://w1.875.telia.com/~u87508907/

Echidna.mp3 Àr bara triton rakt igenom.

Postat

Medan Loud varmt rekommenderar Korg Triton vill jag varna för den!

Om man Àr ute efter elektroniska ljud sÄ lÄter den riktigt bra, men vad gÀller Äterskapande av akustiska instrument luktar det casio och mycket effekter...

Postat
Medan Loud varmt rekommenderar Korg Triton vill jag varna för den!

Om man Àr ute efter elektroniska ljud sÄ lÄter den riktigt bra, men vad gÀller Äterskapande av akustiska instrument luktar det casio och mycket effekter...

Ehm, jag menar tvĂ€rtom verkligen. LĂ„ter casio? det dĂ€r var elakt. 😎 Ljuden (speciellt de individuella sololjuden) Ă€r ju skitbra! ang effekter Ă€r det ju bara att skruva av. Presets Ă€r inte allt. Lyssna pĂ„ echidna, speciellt pĂ„ claven och marimban. Hur trĂ€igt och schyst som helst. Och dĂ„ jĂ€mför jag med orginalinstrumenten och inte andra syntar.

Postat (redigerat)

Äntligen snackar vi lite Dream Theater pĂ„ forumet ( som Ă€r störst bĂ€st och vackrast ) ( inte forumet, DT ). Jo, det Ă€r feta saker Jordan pillar medš.

AngÄende Echidna sÄ tycker jag inte direkt att ljuden lÀt verklighetstrogna. Visst, lite skojiga ljud men det lÀt ju ingenting som "the real thing".

Mitt Yamaha CVP-103 Ă€ter dem dĂ€r ljuden till frukost. 😎

Redigerat av Pluffo
Postat
Mitt Yamaha CVP-103 Ă€ter dem dĂ€r ljuden till frukost. 😎

word.

Postat
Jag hatar verkligen Triton 😄 Ta det inte personligt.

Nejnej, för all del. Men som jag förstÄtt det Àr det skillnad pÄ triton och triton och framförallt vem som anvÀnder dem. Jag har sett mÄnga artister som har satt mÄnga av mina ljudideal anvÀnda dem, sÄ nÀr jag pratar med folk jag inte kÀnner som talar illa om nÄt utan motivering tar jag det inte sÄ hÄrt. :rolleyes:

Postat
Äntligen snackar vi lite Dream Theater pĂ„ forumet ( som Ă€r störst bĂ€st och vackrast ) ( inte forumet, DT ). Jo, det Ă€r feta saker Jordan pillar medš.

AngÄende Echidna sÄ tycker jag inte direkt att ljuden lÀt verklighetstrogna. Visst, lite skojiga ljud men det lÀt ju ingenting som "the real thing".

Mitt Yamaha CVP-103 Àter dem dÀr ljuden till frukost. :rolleyes:

Dream Theater har varit mina idoler rĂ€tt lĂ€nge faktiskt. Men om du Ă€r ett fan, hur kommer det sig dĂ„ att du inte gillar de ljuden? Han anvĂ€nder ju en hel drös av dem. Echidna Ă€r inspelat och mixat pĂ„ knappt en dag och tyngden las pĂ„ inspelningen dĂ„ den inte Ă€r helt enkel att spela som du kanske hör. Du sĂ€ger ditt yamaha knĂ€cker? Visa det dĂ„. 😄

Postat
Jag hatar verkligen Triton 😄 Ta det inte personligt.

Nejnej, för all del. Men som jag förstÄtt det Àr det skillnad pÄ triton och triton och framförallt vem som anvÀnder dem. Jag har sett mÄnga artister som har satt mÄnga av mina ljudideal anvÀnda dem, sÄ nÀr jag pratar med folk jag inte kÀnner som talar illa om nÄt utan motivering tar jag det inte sÄ hÄrt. :rolleyes:

Motiveringen Ă€r att jag tĂ„l bara inte ljuden i den burken. De försöker efterlikna riktiga instrument men har en liten hemsk digital klang som jag personligen tycker Ă€r jĂ€tteĂ€cklig 🙂 Men jag gillar iofs inte DT heller. Jag gillar Barbados.

Postat (redigerat)

Mitt Yamaha CVP-103 Ă€ter dem dĂ€r ljuden till frukost.  😄

Dream Theater har varit mina idoler rĂ€tt lĂ€nge faktiskt. Men om du Ă€r ett fan, hur kommer det sig dĂ„ att du inte gillar de ljuden? Han anvĂ€nder ju en hel drös av dem. Echidna Ă€r inspelat och mixat pĂ„ knappt en dag och tyngden las pĂ„ inspelningen dĂ„ den inte Ă€r helt enkel att spela som du kanske hör. Du sĂ€ger ditt yamaha knĂ€cker? Visa det dĂ„. 😛

Caramba!

Lungna ner dig nĂ„gra hekto 🙂 Diskussionen gĂ€llde vĂ€l Ă€ndĂ„ huvida triton lĂ€t "realistisk" eller inte ( vilket jag inte alls tyckte att dne gjorde )? I DT ska det ju vara lite "kul ljud". DĂ€r passar det in.

Bevis? Vet hut! Jag har alltid rÀtt :rolleyes:

Redigerat av Pluffo
Postat (redigerat)
Lyssna pÄ echidna, speciellt pÄ claven och marimban. Hur trÀigt och schyst som helst. Och dÄ jÀmför jag med orginalinstrumenten och inte andra syntar.

AlltsĂ„, det lĂ„ter hur elektroniskt som helst. Det roliga Ă€r att det lĂ„ter nĂ€stan mer elektroniskt Ă€n Rolands gamla 12-bitars ROMplers, pga att det ligger sĂ„ nĂ€ra verkligheten men Ă€ndĂ„ inte. Men man riktigt hör hur Korg tycker de lyckats :rolleyes: Och man riktigt hör hur alla som anvĂ€nder den fallit in i trĂ€sket och tycker att den lĂ„ter underbart. 😄 Men nĂ€r allt kommer till krita, sĂ„ Ă€r det ju faktiskt sĂ„ att den lĂ„ter snorkasst.

Triton fÄr mig att skratta pÄ samma sÀtt som Cheiron-soundet.

EDIT: Jag förevisar

Redigerat av dbd
Postat

Det man ska göra Àr att köpa en sampler (som Àr galet billiga nu), lÄna hem en Triton frÄn sin lokala musikaffÀr och sampla alla samples pÄ ROM:en, Äterskapa preset-ljuden i din sampler och lÀmna tillbaks Tritonen i affÀren. :rolleyes:

Postat
Det man ska göra Àr att köpa en sampler (som Àr galet billiga nu), lÄna hem en Triton frÄn sin lokala musikaffÀr och sampla alla samples pÄ ROM:en, Äterskapa preset-ljuden i din sampler och lÀmna tillbaks Tritonen i affÀren. :rolleyes:

Hade varit hĂ„rt att göra det med en gammal 12-bitars-sampler 😄

Postat
Det Àr helt enkelt för cleant.

Word! Du tog orden ur munnen pÄ mig. Det var DET jag egentligen ville ha sagt hela tiden :rolleyes:

Postat

Mitt Yamaha CVP-103 Ă€ter dem dĂ€r ljuden till frukost.  😄

Dream Theater har varit mina idoler rĂ€tt lĂ€nge faktiskt. Men om du Ă€r ett fan, hur kommer det sig dĂ„ att du inte gillar de ljuden? Han anvĂ€nder ju en hel drös av dem. Echidna Ă€r inspelat och mixat pĂ„ knappt en dag och tyngden las pĂ„ inspelningen dĂ„ den inte Ă€r helt enkel att spela som du kanske hör. Du sĂ€ger ditt yamaha knĂ€cker? Visa det dĂ„. 😛

Caramba!

Lungna ner dig nĂ„gra hekto 🙂 Diskussionen gĂ€llde vĂ€l Ă€ndĂ„ huvida triton lĂ€t "realistisk" eller inte ( vilket jag inte alls tyckte att dne gjorde )? I DT ska det ju vara lite "kul ljud". DĂ€r passar det in.

Bevis? Vet hut! Jag har alltid rÀtt :rolleyes:

Ă€sch, jag har bara vart i för mĂ„nga disskutioner med folk som inte kan ett skit och bara sĂ€ger att det MÅSTE vara ditten eller datten annars Ă€r det vĂ€rldelöst. Speciellt ljudtekniker har en tendens att vara sĂ„. Gillar du dreamtheater och Ă€r tekniskt bevandrar skulle du gĂ€rna kunna fĂ„ ge mig lite feedback pĂ„ en del proggrejer. Vi hĂ„ller pĂ„ med en nyinspelning i ett Pro Tools HDsystem. 🙂 NĂ€r det gĂ€ller realismen pĂ„ ljud har jag erfarit att man kommer undan med ett par ljud, men alla funkar inte sĂ„ bra. som echidna. Men det var ett ljudteknikarbete en kompis ville ha hjĂ€lp med. Personligen föredrar jag the real deal, i alla lĂ€gen. Dock Ă€r jag nyfiken pĂ„ din synt om den Ă€r sĂ„ mycket bĂ€ttre. Har du inga lĂ„tar eller sĂ„ med den inspelad?

Postat
Lyssna pÄ echidna, speciellt pÄ claven och marimban. Hur trÀigt och schyst som helst. Och dÄ jÀmför jag med orginalinstrumenten och inte andra syntar.

AlltsĂ„, det lĂ„ter hur elektroniskt som helst. Det roliga Ă€r att det lĂ„ter nĂ€stan mer elektroniskt Ă€n Rolands gamla 12-bitars ROMplers, pga att det ligger sĂ„ nĂ€ra verkligheten men Ă€ndĂ„ inte. Men man riktigt hör hur Korg tycker de lyckats 🙂 Och man riktigt hör hur alla som anvĂ€nder den fallit in i trĂ€sket och tycker att den lĂ„ter underbart. 🙂 Men nĂ€r allt kommer till krita, sĂ„ Ă€r det ju faktiskt sĂ„ att den lĂ„ter snorkasst.

Triton fÄr mig att skratta pÄ samma sÀtt som Cheiron-soundet.

EDIT: Jag förevisar

Det Àr klart det lÄter elektroniskt, det Àr bara elektroniskt. Grejen Àr att alla individuella ljud Àr ju skitbra, men jag hÄller med i inlÀggen under att de Àr vÀl cleana, men vad ska korg göra? man kan ju inte fÄ rÀtt skitighet utan ett sammanhang. Grejen Àr att jag hÄller pÄ mycket med arrangering, filmmusik och annat spÀnnande och dÄ Àr det fruktansvÀrt bra att ha nÄgot som lÄter sÄ bra som triton gör pÄ just sina grejer. Att hitta nÄn som kan kippa in pÄ en barritonsax utan vidare Àr inte sÄ lÀtt. Jag gillar egentligen inte syntar alls, men den hÀr gillar jag faktiskt. Trevlig förevisning, jag hÄller med i poÀngen, men för syftet som triton finns tycker jag den sköter sig jÀkligt bra. Som sagt, hade den vart sÄ dÄlig skulle den inte anvÀndas sÄ mycket.

Skratta Ät cheironsoundet? varför det? De har spelat in sjukt mycket stÄlar och har ett eget sound samt Àr jÀkligt bra pÄ vad de gör, sen om man gillar det eller inte Àr en helt annan femma. Mina ljudideal ligger inte alls dÀr heller, men jag har respekt för det i alla fall.

Postat
Det man ska göra Ă€r att köpa en sampler (som Ă€r galet billiga nu), lĂ„na hem en Triton frĂ„n sin lokala musikaffĂ€r och sampla alla samples pĂ„ ROM:en, Ă„terskapa preset-ljuden i din sampler och lĂ€mna tillbaks Tritonen i affĂ€ren. 🙂

haha, billigt men jobbigt. jag samplade föressten ett barntrumset och byggde en lĂ„t av det med lite korkade gitarrkrumelurer. Bild pĂ„ setet finns pĂ„ BR leksakers hemsida. My first band heter det. 🙂

Postat
MÄste hÄlla med dbd en gÄng till. Rent spontant lÄter lÄten som Loud postade GM rakt igenom. Det Àr helt enkelt för cleant.

Det kan jag hĂ„lla med om. Vilket iofs Ă€r bra med tanke pĂ„ att vi lirade allt sjĂ€lva sĂ„ det dĂ€r tar jag som en komplimang. 🙂 att det lĂ„ter GM kan jag faktiskt inte hĂ„lla med om, men jag förstĂ„r vad du menar.

Postat
Trevlig förevisning, jag hÄller med i poÀngen, men för syftet som triton finns tycker jag den sköter sig jÀkligt bra.

Prova hur en Yamaha MOTIF eller Ă€nnu bĂ€ttre, MOTIF ES sköter sig sĂ„ kommer du aldrig att titta pĂ„ en Triton igen. 🙂

Postat

just ja, glömde nĂ€mna att mats/morgan utöver rudess och resten av gĂ€nget lirar pĂ„ triton. DĂ€r har vi ljud som Ă€r otroligt grymma. DĂ€r nĂ„gonstans har vi en del av mina ideal i alla fall. 🙂

Postat
Trevlig förevisning, jag hÄller med i poÀngen, men för syftet som triton finns tycker jag den sköter sig jÀkligt bra.

Prova hur en Yamaha MOTIF eller Ă€nnu bĂ€ttre, MOTIF ES sköter sig sĂ„ kommer du aldrig att titta pĂ„ en Triton igen. 🙂

Jag och och min kompis som skriver mycket tillsammans provade bÄda samtidigt och tyckte triton var vassare, speciellt strÄket och clavvet. Vi jÀmförde Tritonracket med Motif 6 och 7 tror jag det var. ES har jag aldrig provat men lyssnar gÀrna pÄ. jag tror dock det Àr rÀtt stor skillnad pÄ alla olika tritonmodeller. De LE modellar jag har provat har till exempel inte alls lÄtit lika bra.

Postat

LE.... Triton LE.... *Hemska tanke" .... Med tanke pĂ„ hur orginalet lĂ„ter vill jag nog inte ens höra den. 🙂

Mats Orbation (oregistrerad)
Postat

Ja, kan du inte fÄ reda vad du behöver pÄ siten

http://www.jordanrudess.com/

sĂ„ vet e fan. De har t o m ett forum dĂ€r, och man kan frĂ„ga honom (contact) och FAQ och fan och hans moster. Och du verkar vara ett fan.... 🙂 ... sorry!

Idag köpte jag CDn "An evening with" John Petrucci & Jordan Rudess. Hur mycket ni Àn klagar pÄ Kurzweil, hör man inte nÀr han, live, vÀxlar över ifrÄn akustiskt Steinway flygeln till Kurzweilens piano med synthar i bakgrunden...det lÄter likadant, alltsÄ jÀvligt bra ljud. Men musiken Àr nog inget för DT fans, jazzrock och latino och "uppvisningsmusik". SÄnt fanns pÄ 70-talet med Chick Corea och Al Di Meola. Inget nytt direkt.

Ja, jag köpte CDn i butik. Jag vet, jag Ă€r fullstĂ€ndigt out...moderatorn borde ta bort mig ifrĂ„n forumet helt och hĂ„llet... klicka gĂ€rna pĂ„ knappen "ANMÄL" och be om att fĂ„ porta mig...för att jag KÖPER CD skivor.... 🙂

Mats Orbation (oregistrerad)
Postat

Förresten, varför snackar ni Triton hela tiden?

Den fanns vÀl inte kring tiden för Metrolpolis dvdn 2000 som mÄste ÀndÄ ha spelats in 1999, i alla fall studioversionen (cdn). Han kan omöjligt ha kört pÄ den dÄ...

Postat
Hur mycket ni Àn klagar pÄ Kurzweil, hör man inte nÀr han, live, vÀxlar över ifrÄn akustiskt Steinway flygeln till Kurzweilens piano med synthar i bakgrunden...det lÄter likadant, alltsÄ jÀvligt bra ljud.

Vem har klagat pÄ Kurzweil?

SjÀlv tycker jag de gör riktigt bra synthar... det Àr -->KORG<-- Tritons vara eller inte vara vi diskuterar.....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.