Jump to content
Annons

Proffmusiker?


Danny Cort (oregistrerad)

Recommended Posts

Danny Cort (oregistrerad)

Hallå?

Är bara intresserad av hur många av er/oss här på forumet som är musiker proffisionellt, på hel- eller deltid. Vore kula tt veta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Fråga e om man vill de... 

klart man vill!

om man kunde så klart.

Är bara intresserad av hur många av er/oss här på forumet som är musiker proffisionellt, på hel- eller deltid. Vore kula tt veta...

nej... tyvärr!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå?

Är bara intresserad av hur många av er/oss här på forumet som är musiker proffisionellt, på hel- eller deltid. Vore kula tt veta...

Nope...

Fråga e om man vill de... 😉

Vill inte jobba med min hobby. Vad ska jag då slappna av med efter en lång dags arbete? Har hellre ett annat jobb och är fritidsmusiker. (Sen att det tar upp massor av min lediga tid hör inte hit.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå?

Är bara intresserad av hur många av er/oss här på forumet som är musiker proffisionellt, på hel- eller deltid. Vore kula tt veta...

Nope...

Fråga e om man vill de... 😉

Vill inte jobba med min hobby. Vad ska jag då slappna av med efter en lång dags arbete? Har hellre ett annat jobb och är fritidsmusiker. (Sen att det tar upp massor av min lediga tid hör inte hit.)

Precis Neko... men sen att kunna gå ut på nån klubb o höra sin egna låt spelas av nån stor dj måste vara en otrolig känsla!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade inte bangat på att få betalt för att gå ut på ett fullsatt Webley och dra ett E-moll. Skulle dock aldrig vilja bli proffs i stil med Arvingarna. Fan, vad tråkigt. "Vi har ett gig i Nässjö folkets park på lördag." Ryser vid blotta tanken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är faktiskt heltidsmusiker. Producerar samt rycker ofta in som studiomusiker. Allt som allt tjänar jag runt 80 000 i månaden efter skatt.

...där ljög jag faktiskt. Får inte en slant för allt jobb man lägger ned! Sorry forumet men det kändes så bra att skriva det där!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är faktiskt heltidsmusiker. Producerar samt rycker ofta in som studiomusiker. Allt som allt tjänar jag runt 80 000 i månaden efter skatt.

...där ljög jag faktiskt. Får inte en slant för allt jobb man lägger ned! Sorry forumet men det kändes så bra att skriva det där!

Fan, jag läste raden två gånger, sen läste jag vidare och andades ut...

Link to comment
Dela på andra sajter

he he...andades ut?... så du hoppas alltså att jag inte ska tjäna några pengar på musik?

Snarare... "oj, detta kan inte vara möjligt!" och det var det ju inte. Så jag återgick till "verkligheten" 🙂 Inget illa ment. Klart att jag vill att du ska tjäna pengar på din musik om du kan och önskar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jobbat som musiklärare nu i ett år. Innan dess har jag jobbat både som musiker och ljudtekniker fast på lite hobby basis men när man går på gymnsiet så blir man väldigt glad om man får några extra tusenlappar i månaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Proffs-wannabe kanske man är... skulle vara skoj att pyssla med musiken på heltid..kanske som frilansare eller nåt och jobba med många olika typer av produktioner.

tjänar inga kulor på musiken...än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Om tio år när man går i pension blir det väl musik på heltid. Håller med Neko om att vad skulle man göra på fritiden om musik vore ens yrke. Måla tavlor luktar så ini helvet e med alla oljor och grejor. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppar in som trummis i coverband sådär högst varannan månad nuförtiden och drar typ en tusenlapp på ett gig, det är allt. Skulle inte kunna försörja mig på riktigt med den prylen, är alldeles för halv-dan musiker för det.

Hammagrella-grejen har inte genererat nåt alls och det är väl frågan om det ö h t är möjligt, men nä vänta - jag har ju sålt en demo-CD för femti spänn till ett fan här på forumet!

Således: halvproffs 🙂 !

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte tjänar några andra pengar än dom man tjänar på musik... är man proffs då?

Jag bor ju hemma så jag har ju inte så mycket utgifter än... Så jag klarar mig på diversebidrag och musikinkomster. Det räcker dock inte till några nya prylar särskillt ofta 😆 men men...

Kan man vara proffsmusiker och ha ett kontorsjobb som hobby? 😏

Love.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är långtifrån proffs, däremot har jag faktiskt lyckats tjäna pengar på att spela visor några år under gymnasiet. Fick ihop till en gitarr som var så mycket bättre än min gamla att jag mest haft den inlåst i sitt hardcase i åtta år 😆 Tror att den fick vara med på tre-fyra spelningar max.

Att tjäna några pengar där distpedaler är inblandade har dock visat sig svårare, och då får det faktiskt vara. Cornelis var kul att spela, men Calle Schewens vals kan jag klara mig utan... Exprimenterar med ambient datorbaserad (ofrivillig lo-fi) metal istället och samplar allt här hemma som kan göra ljud.

/Dagon

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, proffs ä man inte. Men mina totala musikinkomster sen jag var 11 tordes ligga uppåt en 70-80.000 nu. Jag är altså 19 i dagens läge. Det mest välbetalda jobbet var 1500, senaste jobbet (3/6:e (spelade rock på studentbal)) fick jag 1400 för. Inte mycket pengar, men om man bor hemma och så kan man spara och köpa saker. Nästa inköp blir nog en sån dära Mackie Onyx.... När man nu har råd med en sån.... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
EDIT: Du själv då Danny Cort

Ja, jag är någon form av proffsmusiker, om än i väldigt blygsam omfattning.

Har släppt ett par plattor & faktiskt fått håra låtarna på stora klubbar..hehe

Gör demoproddar till hyfsat stora artister & skriver låtar som ofta hamnar på topplistorna, senast Brolle Jr's "watching the stars"

Än så länge måsta jag dock jobba deltid för att få ihop det.

Jobbar som kock i Malmö, så ni vet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jobbat med klubbar och nästan lyckats leva på det + musiken.

Ingen av skivorna jag gjort har genererat tillräckligt med stålar för att leva på.

Idag går det inte, tyvärr.

Har dock lyckats få till en lösning som innebär att jag jobbar bara 75% och lägger minst 30 timmar i veckan på musik.

edit: Jag förväntar mig inte att jag någonsin kommer att tjäna tillräckligt på musiken. Utvecklingen i branschen går som bekant inte i den riktningen, plus att man ju inte precis sysslar med melodifestivalgrejer... För oss som gör dansmusik och konstiga undergroundflummerier är det ju svårt att tjäna stora pengar, om ens några, på musiken.

Redigerat av Disco Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

JAg tror det är lättare för musiker som är utbillade på nått instrument då man kan jobba lite som lärare och sedan fylla ut med spelningar, arrande och kanske lite demo producerande.

Link to comment
Dela på andra sajter

men nä vänta - jag har ju sålt en demo-CD för femti spänn till ett fan här på forumet!

man vet aldrig vad sånt kan leda till 🙂🙂

jag spelade ganska intensivt i en dimmig

"period" mellan 1969 och 1987, jag har för mig

att vi fick betalt... ibland...

som elektronisk artist: SilverSide

har jag sålt CD'n, flest i Italien ( 😆 )

om jag skulle sätta ihop ett gäng och

göra ett riktigt gig där

så skulle det bli... nja, om inte succé så

i varjefall himmla bra.

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick min första utbetalning från STIM häromdan. 175 kr för att den fantastiska jullåten "The True Spirit of Christmas" spelades ca 3 gånger i P4 Jämtlands "P4-toppen" i december... Inte så mycket att hurra för kanske, men det gav mersmak kan jag säga!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...