Jump to content
Annons

emelpee

Recommended Posts

Hej!

Ja. nu när jag börjat experimentera med annan musik än hiphop och samplandet så har jag blivit väldigt sugen på en elgitarr.

Det skulle vara skitkul att ha en nu inför mitt arbetslösa sommarlov dessutom.

Jag hade siktet inställt på Jammates USBgitarr. Den kostar runt 2000 kronor, vilket jag är lite osäker på om jag verkligen har råd med. Med lite beräkningar och sparandet så kanske i slutet av månaden.

Jag såg även att det fanns en Eastone ST-1 för 995 :- (Fanns med paket med förstärkare för 1295:-) detta på Musikcentralen

Min stora fråga är egentligen hur pass bra en gitarr i den prisklassen räcker?

För en avancerad duktig gitarrist kan jag förstå att det antagligen inte är särskilt bra alls, men för en gitarrist som mig som kan spela typ 2 låtar?

Och visst borde det gå alldeles utmärkt att koppla in gitarren till datorn och köra med exempelvis Guitar Rig 2 och spela upp i monitorerna? Istället för en förstärkare menar jag. (Finns ju paket med förstärkare men kan man få bättre gitarr utan förstärkare så är det ju bäst så också)

Tyck till om saker i prisklassen runt 1000-2000 och gärna något specifik modell som lämpar sig fint så är ni bäst i världen!

-att jag aldrig kan skriva ett inlägg utan att det blir överdrivet långt:P-

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan säga såhär mycket, att om du köper en gitarr för 995:- och spelar rakt in i något till Guitar Rig kommer det låta HELVETE. Kommer brusa något alldeles ohyggligt, särskilt om du ämnar köra med någon form av overdrive/dist. Har inte bara med gitarren att göra heller; vanliga ljudkort har inga ingångar som lämpar sig för gitarrsignal, du måste sätta en DI-box eller preamp mellan.

Gör såhär istället: spara ihop 1500-2000 pengar och beställ nån halvhyfsad gura typ Epiphone/Ibanez/nåt från Tyskland, typ från Musik-Produktiv eller annan lämplig musikaffär. Musikinstrument går fan inte att köpa i Sverige.

Redigerat av egj
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan säga såhär mycket, att om du köper en gitarr för 995:- och spelar rakt in i något till Guitar Rig kommer det låta HELVETE. Kommer brusa något alldeles ohyggligt, särskilt om du ämnar köra med någon form av overdrive/dist. Har inte bara med gitarren att göra heller; vanliga ljudkort har inga ingångar som lämpar sig för gitarrsignal, du måste sätta en DI-box eller preamp mellan.

Gör såhär istället: spara ihop 1500-2000 pengar och beställ nån halvhyfsad gura typ Epiphone/Ibanez/nåt från Tyskland, typ från Musik-Produktiv eller annan lämplig musikaffär. Musikinstrument går fan inte att köpa i Sverige.

Kunde väl vänta mig det. 😱

Jag har en StudioProjects VTB1 Preamp som jag har till micken.

Funkar det att koppla in gitarren på Line in där då kanske?

Sitter någon förstärkning i mitt ljudkort också. Dock inte tillräckligt starkt för att driva en mick vet jag.

Men då kan vi skippa dendär Eastonegitarren iaf:)

Ska kolla in Musik-produktiv på en gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en StudioProjects VTB1 Preamp som jag har till micken.

Funkar det att koppla in gitarren på Line in där då kanske?

Det funkar klockrent.

***

Om gitarr: Köp begagnat. Det kryllar av hyggliga gitarrer på blocket. Du bör få en vettig Ibanez för 2000.

Epiphone och Squire (som nämndes ovan) har väl oxå guror i det här prisläget.

Hittar du nåt objekt så kan du ju hojta till här oxå för att få hyggliga råd om just den verkar bra. 😱

Kör hårt.

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en StudioProjects VTB1 Preamp som jag har till micken.

Funkar det att koppla in gitarren på Line in där då kanske?

Det funkar klockrent.

***

Om gitarr: Köp begagnat. Det kryllar av hyggliga gitarrer på blocket. Du bör få en vettig Ibanez för 2000.

Epiphone och Squire (som nämndes ovan) har väl oxå guror i det här prisläget.

Hittar du nåt objekt så kan du ju hojta till här oxå för att få hyggliga råd om just den verkar bra. 😱

Kör hårt.

Bengan

Word!

jag hann inte säga det, men kolla beggat!!! ex vendolin, u know what i mean!!!!

fick tag på en bas beggad för trehundra pix, o den låter asbra!!!!! :rolleyes:

Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

paketet för 1295:- du pratade om är med all säkerhet ett behringer paket. Sämsta guran jag någonsin testat, och sämsta fungerande stärkaren jag testat.

Som någon ovan nämnde: Köp begagnat. Typ en Squier eller Cort. Lär gå att hitta runt tusingen. Att köpa en gura för runt 2000 skulle inte jag gjort. Du kommer ändå behöva köpa en ny gitarr om ett år / adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag tackar för alla tips.

Men om ni vet mer så bara skjut mig med dem.

Instrument i sig är en helt ny grej för mig. Vet inte vad som är bra osv:P

Hittade en Epiphone Les paul på Tradera för en ganska billig peng nyss dock.

Redigerat av emelpee
Link to comment
Dela på andra sajter

Den vinröda menar du? Förmodligen lär den väl gå upp en bit till i pris. Men den ser ju välskött ut iaf. Håll ett öga på SGn också.

jo. den lär väl göra det. Man vet ju inte heller om den som leder auktionen lagt ett högt maxbud.

Åker visserligen till Hultsfred på onsdag förmiddag så får väl på allvar ta tag i letandet efter det =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns Epiphone Les Paul Special och SG Special som brukar gå för billiga pengar även i Sverige. Det är ju säkerligen klart hyfsade guror för en nybörjare, 4Sound brukar ha dem för cirkus 1500:- om jag minns rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...