Jump to content
Annons

Olika Sennheiser MD421!?


Recommended Posts

Sitter och spanar en del på ebay nu. Ska köpa (vinna) lite mickar som skickas till min syster i usa som sedan skickar allt till mig. Tänkte då det kunde vara kul att skaffa hem en MD421 eftersom jag inte har någon!

Verkar dock finnas en del varianter. Vad ska jag slå till på och vad ska jag akta mig för?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har använt alla möjliga modeller. De vita med tuchnel-kontakt och modellen BF 521 (som är snarlik 421 minus basskärning).

Ibland har jag fått för mig att nyare ex har en tydligare diskant, men det kan ju vara så enkelt som att äldre membran får en något försämrad respons.

Hur som helst, 421 är en bra mick, oavsett om du slår till på en ny eller en beggad i gott skick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

oj haha... det finns tydligen en broadcastvariant också. Hur är den jämfört med de vanliga md421 med 5stegs frekvensläge?

Var det den du menade? Finns ju några här i sverige som säljer till bra pris.

Eller vad vet jag om det är bra pris för en sådan utan basskärning

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

oj haha... det finns tydligen en broadcastvariant också. Hur är den jämfört med de vanliga md421 med 5stegs frekvensläge?

Fem lägen! Det hade jag ingen aning om. Jag är van vid den med tre lägen: musik 1, musik 2 och tal.

Musik 1 är ingen basskärning alls, tal skär vid en högre frekvens.

Jag använder egentligen bara läget utan basskärning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det finns några varianter, t ex följande:

MKII: nyare och låter alldeles för hårt i diskanten.

U5: Senaste "bra modellen". XLR-kontakt. Behagligare diskant.

U4: Näst senaste av dom bra modellerna. XLR-kontakt. Typ samma ljud som en U5, ngt annan konstruktion.

N: Även den låter liknande en U5 men har en Tuchnel-kontakt. Om man är händig kan man byta ut den mot XLR eller skaffa en Tuchnel-XLR adapter.

Ska du slippa krångla är alltså en U4 eller en U5 ditt bästa val. Själv har jag några N, U4 och U5.

MKII vill jag helst undvika då jag tvingas eq'a dom varje gång dom används. Precis som joachime använder jag nästan uteslutande läget utan basskärning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...