Jump to content
Annons

No Worries, No Regrets


Recommended Posts

LÅTNAMN: No Worries, No Regrets (feat L)

ARTIST/GRUPP/KOMPOSITÖR/PRODUCENT: Jag, såklart.

EV. MEDVERKANDE: Flickvännen

GENRE: Synthpop (även om jag helre bara säger "pop")

LÅTLÄNGD: 2:19

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: MP3

STORLEK: 3,19 MB

STATUS: Skiss

Första gången jag sjunger in på en låt jag gjort, så ha lite överseende där 😄 Men konstruktiv kritik, på särskilt den punkten, uppskattas.

När man lyssnar på sig själv så låter det lite annorlunda motför andra sångare. Men så är hela låten lite säregen också, så ja vill samtidigt ha det lite "speciellt".

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej kricke.

Ganska snygga ljud på den här låten,gillar basgången,och ljudet på den. Låten är bra.

Och nu kommer vi till sången: Antar att det är din flickvän som sjunger..det låter inte så dumt. Tycker att du skulle låtit henne ta lead sången,och så hade du kunnat ta nån stämma bakom henne - det tror jag hade blivit kanon,eftersom ni har två olika röster.

Som helhet så blir det 3 mickstativ av 5 möjliga från mig,byt lead och ni får en pinne till kanske en och en halv för den snygga basen..

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns väldigt mycket 80-tals-Tyskland över denna - inte minst sången 😄 - men Howard Jones-basgångarna är ju helt lysande och hela den kitchiga ljudbilden är skön. Den här kommer Neko att älska!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Lite tankar om Harmonica mikes förslag: Jo det hade blivit intressant med bara tjejen på lead, fast själva melodin sträckte sig från början över ett väldigt väldigt brett register, typ två oktaver... Det var meningen att jag skulle sjunga allt själv, men det skulle låta förjävligt. Så det som vi gjorde nu tyckte vi blev en bra kompromiss; att jag sjöng slutklämmen (en oktav ner) på refrängen/bryggan och blev då som en stämma på henne - hon hade inte kunnat tagit den högsta tonen ifall den varit i ursprunglig oktav. Visst hade man kunnat transponera ned låten mer, men då hade de mörkaste tonerna i verserna blivit för mörka för henne istället.

Tack så mycket för den snabba och bra feedbacken ni båda i alla fall! Men hur kan jag förbättra sången, om jag känner för att göra omtagningar - eller är det hopplöst ? 😉

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt!...men sången var lite ostadig, där får du jobba lite mer..dock tycker jag att flickvännens röst passar fint ihop med soundet och hon har ett säkrare sånguttryck...kanske du skulle låta henne sjunga lite mer...

Där det blir för högt kanske det går att hitta en annan tonväg...

Ska du sjunga leaden så jobba mer på texten, att du kan den utan och innan så att du inte behöver tänka när du sjunger, och att du jobbar in dig mer på alla osäkra ställen i låten, gå in i dem och fundera över var det är eller känns svårast att sjunga.

Att böja eller snirkla till en ton kan vara svårt.. och när det är svårt så blir det problem med att landa rätt...men övning ger färdighet!

Du har en bra låt så jobba på!.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt!...men sången var lite ostadig, där får du jobba lite mer..dock tycker jag att flickvännens röst passar fint ihop med soundet och hon har ett säkrare sånguttryck...kanske du skulle låta henne sjunga lite mer...

Där det blir för högt kanske det går att hitta en annan tonväg...

Ska du sjunga leaden så jobba mer på texten, att du kan den utan och innan så att du inte behöver tänka när du sjunger, och att du jobbar in dig mer på alla osäkra ställen i låten, gå in i dem och fundera över var det är eller känns svårast att sjunga.

Att böja eller snirkla till en ton kan vara svårt.. och när det är svårt så blir det problem med att landa rätt...men övning ger färdighet!

Du har en bra låt så jobba på!.. 😉

Tack så mycket för kommentarerna! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag hört den tidigare så hade du fått kommentaren tidigare,,, hm,, :-)

Jättebra låt! Gillade den direkt. Sköna ljud och bra arr.

Känns som någon sa, som att din röst är lite för ostadig. Ibland hinner du inte med texten, eller? Eftersom jag inte är sångare själv så blir det förmodligen lite "krystat", men jag kände ungefär så här: Försök att hålla samma ton, lite längre. Hoppa tills vidare över att "waila", tills din röst sitter lite stabilare.

Hoppas inte att du slutar sjunga nu!

(har lyssnat på låten säkert 5-6ggr nu, den håller!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack så mycket ni två senaste som kommenterat!

Light head: Fast jag måste ta i då jag sjunger annars blir det inte heller bra, och wail passar i låten. Men du har rätt i att är det inte i rätt ton spelar det ingen roll hur man sjunger - det är inte bra :rolleyes: Problemet är att om ja inte tar i så blir det lätt att man slinker ned en oktav.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ang. alla som tycker det låter 80tal: Vad är det som gör det? Bara för att det är syntar istället för gitarrer? :rolleyes: Det kan ja inte tänka mig. Men jag tar det hela givetvis som en komplimang... Fast hur ska man göra för att det inte ska låta 80tal?

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Allting låter 80, om du frågar mig! Syntharna, basen, ja allt!

Nu är detta inte min kopp te, men jag tycker det låter bra. Lite ostadig sång kanske?

EDIT: La till det sista...

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut -80....

Jag tycker du har en fin intressant klangfärg i din röst som om än lite ostabil i intonationen men sjung på så sitter det där snart....Flickvänsrösten är lite mer tonal men också mer ointressant 😆 sorry...det är inte meningen att såga, men helt ärligt da'......låten är kalasbra så det är bara att köra..... 🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut -80....

Jag tycker du har en fin intressant klangfärg i din röst som om än lite ostabil i intonationen men sjung på så sitter det där snart....Flickvänsrösten är lite mer tonal men också mer ointressant 😱 sorry...det är inte meningen att såga, men helt ärligt da'......låten är kalasbra så det är bara att köra..... 😳😱

Tack för din synpunkt ! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

tja. både du och tjejen borde öva uttal. låter lite som om du sträcker på halsen när du ska nå en hög ton. det känns så iaf:P

om man nu kan höra det vet jag inte.

bra låt å andra sidan. annorlunda och personlig

Redigerat av adama
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.

både du och tjejen borde öva uttal. låter lite som om du sträcker på halsen när du ska nå en hög ton. det känns så iaf:P

om man nu kan höra det vet jag inte.

Satt precis å fundera varför det låter konstigt här precis vid sådana tillfällen... Detta kan vara förklaringen - tack för påpekandet.

bra låt å andra sidan. annorlunda och personlig

Tack, och jo det är den definitivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Tack så mycket ni två senaste som kommenterat!

Light head: Fast jag måste ta i då jag sjunger annars blir det inte heller bra, och wail passar i låten. Men du har rätt i att är det inte i rätt ton spelar det ingen roll hur man sjunger - det är inte bra :rolleyes: Problemet är att om ja inte tar i så blir det lätt att man slinker ned en oktav.

Nu svarar jag på mig själv - och frågar alla som läser detta - för jag blev helt plötsligt osäker på vad ordet "Waila" betyder. Jag trodde det hade göra med att man tar i då man sjunger, men kom och tänka på att det kanske betyder något helt annat... Att man glider mellan tonerna, kanske? Någon som har koll?

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe,, jag som inte är sångare, tror att det är just det, att glida på toner, ordlös sång, typ... det man fuller ut med när man inte sjunger ord/meningar... det där som ger sången lite extra känsla,,,

tror jag/menade jag

Ah, okej då var det som ja misstänkte. Men å andra sidan så förekom det bara lite här och där, och där orden inte hade tillräckligt många stavelser för melodin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...