Jump to content
Annons

Billy Preston


Lilleman

Recommended Posts

Född 9 september 1946 i Houston, Texas

Som 10-åring blev han organist åt Mahalia Jackson

1962 träffade han The Beatles i Hamburg

Spelade med en rad kända artister, t ex Sam Cooke, Little Richard, Sly & The Family Stone och Ray Charles

1969 gav Beatles ut Get Back, på vilken Preston spelade elpiano

1979 gav han ut With You I'm Born Again - en duett med soulsångerskan Syreeta

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tråkigt när ens gamla hjältar faller ifrån. 60 bast är väl ingen ålder heller!? Det var George Harrison som tog in Preston i Abbey Roadstudion. Detta när stämningen i gruppen var på bottennivå och glåporden haglade. Det framgår med all tydlighet i Let it Be-filmen hur Prestons närvaro fick de övriga att tina upp åter nå den höga musikaliska klass de var kapabla till. Precis samma sak hade hade inträffat ett år tidigare när Eric Clapton spelade på While My Guitar Gently Weeps. Efter Beatles splittring hade han en stor hit med låten Nothing For Nothing med lysande pianolir. Det var kul att se honom att se honom på Claptons hyllningsgala till George. Han var då i bra form som det verkade med fin sång och lir men det var väl för ett par år sedan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Clapton-fan och Hammond-freak kan jag tala om att jag missat Billy fram till de sista åren.

På EC:s DVD "One more car, One more rider" ( heter den så ??) är Preston helt grym !

Tyckte inte riktigt om hans stil på Hammond första gången jag såg dvd:n, men nu.... Herregud !

Han äger !

Senast jag såg honom på tv såg han tärd och mager ut och misstankarna bekräftades ju när han inte var med på Claptons turne som började i Maj.

Clapton står på Globens scen i Juli, jag sitter på rad 4.

Hade hoppats att få se Preston där, men vi får synas nån annanstans...

RIP.

Link to comment
Dela på andra sajter

1979 gav han ut With You I'm Born Again - en duett med soulsångerskan Syreeta

Va inte den med i någon basketfilm eller nåt i början på 80-talet?

Har för mig att syrran höll på att knäcka hela familjen med soundtracket där bland annat den här låten ingick. Jävligt vacker låt förresten 😕

Redigerat av Bebopkeys
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Tyckte inte riktigt om hans stil på Hammond första gången jag såg dvd:n, men nu.... Herregud !

Han äger !

F-n, säj inte så... Jag blir tjutfärdig... Han är verkligen en legend... 🙂🙁

Han har betytt mycket för mitt eget musikintresse... 😕

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Synd på gamle Billy! Jag förstår av Edra inlägg att han var en fin musiker. Å andra sidan känner jag till en hel del band och artister som legat i koma i flera år nu. Inte f-n har de dött! Näe, de åker jorden runt och harvar in silber till kassakistan. En hel del av dem kommer faktiskt till Sweden Rock. Åk dit- nästa år kan det vara för sent!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...