Jump to content
Annons

Virus - "Blymetal"


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Virus

* ARTIST/GRUPP: Crunchman/GaphiA

* GENRE: Metal

* LÅTLÄNGD: 3:07

* KOMPOSITÖR: Crunchman

* PRODUCENT:Crunchman

* INSPELNINGSÅR:2005

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 2.2 Mb

* STATUS: Förproduktion

* LÅTLÄNK: Virus

Kastar upp en låt från förproduktionen på debutplattan som kommer senare i sommar.

Är mest intresserad av tankar kring hur låten uppfattas än om hur högt mixad en virvel är eller hur pass kass jag growlar.

Vad får ni för känslor och associationer när ni hör låten?

Take care!!

/Tha' Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Me like 😆

Tog lite för lång tid innan den drog igång tyckte det var tjatigt med vänster gitarren bara så där länge. Sen vill jag att sången skulle kommit in tidigare.

Growling är rätt bra men det vore kul om det var lite andra vokalljud också.

Trummorna låter lite syntestikt, inte så förtjust i virvel ljudet.

Men slutligen. Fan va bra.

Har du mer?

Berätta gärna mer om hur du spelat in allt.

Redigerat av DrHans
Link to comment
Dela på andra sajter

hepp,

Låter som ngn sorts hybrid mellan nya Morgana Lefay och "where no life dwells" med unleashed 😆

dvs, sjysst som fan! Oerhört svårt att inte säga ngt om trummorna fast jag kniper 😛

Låten funkar, helt klart. Även fast det var ett tag sedan jag var insatt i den här genrén. Lite väl "lyckliga" harmonier ibland kanske, rimmar lite fel med growlen. Men det är en petitess. På det stora hela är det bra. Ska bli kul att lyssna på detta med riktig sättning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta kommer nog kidsen att gilla. Får för mig att growlet är lite fel läge, eller så är det dödsvariant av lemmy du är ute efter, låter som du skulle få bättre tryck antingen högre eller lägre i röstläge(läste otydligt, såg nu att du inte ville ha growlkommentarer, men jag låter det stå).

Tycker nog musiken är för popig/rocknrollig för stilen, men det är ju det som gäller idag... tycker nog att du skall göra intressanta motstämmor (eller i princip samma) i gurorna i högre läge, eller kanske bara oktavera lite partier, gör detta sedan med mindre dist.

Du kanske inte skall ha det på inspelningen, men då du har ensamt kompande guror kanske inte ha dem så hårt panorerade.

Min känsla av låten är: lite mersmak. (ja, jag gillar ju mat)

Link to comment
Dela på andra sajter

Thanx för svaren!!!

Kul att det verkar sticka ut lite grand.

Det betyder att det är rätt!

Som sagt så är det en förproduktion.

Trummorna är samplingar med syfte att hålla ett groove mot gitarrer, growl etc.

Finns inget bättre än riktiga trumslagare vilket kan bero på att jag är det själv hehehe!!

Gillar tankarna om att flytta upp gitarrpartier en oktav. Kommer testas i vid inspelningen.

Growlet kommer oxå förändras kraftaigt då min bandkamrat har betydligt mycket mer tryck i rösten!

Att det känns som en hybrid kan jag definitivt förstå. Med min bakrund i 80-talets hårdråck och med faschnation över arga tekniska band, så kan det inte bli mycket mer... He he he!!

Nåväl. Det vore kul att få höra mer associationer.

Som till exempel den disharmoni som uppträdde för Eliasson med growlet i de "lyckliga" stämmorna.

Mer kommentarer om detta vore guld!

Take care och tack på förhand!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Kastar in lite info om hur det är inspelat oxå!

Allt är lirat i Cubase.

Compressorer från Bluetubes och interna processorer i Cubase.

Alla guror går genom en POD XT Pro med Metalpack. Likaså basen.

Guran är en Schecter Blackjack 007 och basen är en gammal skrutt från Williams för 1000 spänn.

Trummorna körs genom LM4 med mina egna trummor som samplingar.

Snustorra och saknar ambience men va fasen. Det är en mall bara!

Den ska ge information om det är värt att arbeta med eller inte.

Growlet är dessvärre jag själv fast i en bra mikrofon. EV RE-20 Dynamisk. Klassiker i amerikansk radio. Detta är processat så hårt det går!

Take care!

/Crunchman'

Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt. Jag har inga problem med virveln som låter lite animerad stundtals. Däremot gillar jag inte hihatten så mycket. Den låter lite vass.

Growlingen är sådär. Jag skanar det riktiga trycket. Kanske om du bitreducerar lite eller distar (fast det är ju fusk).

Arrangemanget är tungt. Låten är riktigt bra. Fat jag hade nog fördragit lite mer Halfordsång. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Thanx Egghuvud!

Jag måste erkänna att även jag gillar virvelljudet!

Tycker att det ska låta "ping" om den...!

Halford får nån som kan det ta hand om.

Jag har inte den kapaciteten. He he he!

Sen är jag dessvärre låst i growlet då det är det enda min vocalist behärskar.

Thanx again!

/Crunchman'

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta det för vad är: Detta är inte min genre. Det enda jag tyckte var kul var gimmicken med panoreringen av gitarren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här tycker jag:

Det är lite väl mycket bas på baskaggen, skär lite där men inte allt för mycket det gör öronen och huvudet trötta efter bara en minut i lurar.

Melodi gitarren som ligger till vänster i mixen är lite för låg

Virveln.

Tycker även ljudbilden kan vara lite för bred ibland.

Annars jävligt grymt såklart! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte lyssna så högt för tjejen sover; men det lät skitbra tycker jag!

jag tycker miditrummor kan va rätt häftigt, tänker inte jämföra det med hur akustiska trummor låter - då blir det ett litet eget sound tycker jag eftersom trummisen kan ha 5 armar och 3 ben 😎 ...tycker det har en charm (gillade faktiskt virveltrumman)

låten är bra, lite kort för min personliga smak plus lite för mkt passande toner 😄 jag vill ha lite evil falskhet! 😄 men smakan är som baken och jag tycker annars att det här är bland de bästa jag har hört på forumet!

jag tänkte också att i början så kändes det som att det 'temat' skulle vidare i hela låten, de hårda exakta slagen och kanske utvckla dom lite o roliga takter och riff ..oj fan vad jag svävar ut.

när det gäller growlet så tycker jag det är bra, en aning lite mer dynamik möjligt men vem fan e perfekt? kolla in mikael åkerfeldt och shagrath som tycker jag är helt grymma growlare!

sen vaffan, dra till med en gitarrsolo, det vore schysst

Link to comment
Dela på andra sajter

Thanx Newform för dina tankar kring detta.

Det var i den stilen jag tänkte kritiken skulle framläggas.

Rak och konstruktiv med idéer om vad som kan ändras.

Det är det första intrycket som är det viktiga.

Ska nog spinna vidare lite mer på intro idéen.

Jocke:

I detta fallet är det bra två guror som är inspelade med en POD XT Pro. Denna har ett modelpack installerat i sig som heter Metalpack. Denna innehåller lite fler förstärkartyper och lådor att välja mellan i högtalarsimuleringen.

När det kommer till antal guror så använder jag så många som behövs för att nå det ljud jag söker.

Ibland dubbar jag rakt av för att få fram en syntliknande känsla.

Ibland blir det bara en ensam gitarr för stämmor i mitten mellan två lika dubbar av kompguror.

Skiva är skiva.., live är live!

Gör det som känns kul och ger dig det du söker!

Slutligen... Sverige för "ping" i virveln!!!

Take care!!

/Tha' Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter kanon! Bland det bästa jag hört på väldigt länge här på forumet. Skön Stoner-Death(?) eller vad man nu ska kalla det 😄

Jag håller med Eliasson i Unleashed-liknelsen. Låter verkligen Johnny Hedlund om rösten. Hedlund har en cool growl-röst så med andra ord tycker jag att din röst låter cool också!

Angående virveln så är den klockren. "Ping" är schysst i rätt låt. Någon som kommer ihåg Helmet & House Of Pain i låten "Just Another Victim"? Där kan vi snacka "ping" 😛

Blev kanske inte så mycket konstruktiv kritik... men men...

Jag har bara ett enda önskemål och det är följande: Snälla, lägg upp en version i lite högre bitrate så jag kan njuta ännu mer 😆

EDIT: Lyssnar du något på Mastodon? Fick lite Mastodon-känsla efter några genomlyssningar.

Redigerat av GenesisOfPain
Link to comment
Dela på andra sajter

Thanx Genesis!!!!

Kul att du gillade growlet.

Kan du beskriva vad du förnimmer dig på retina när du hör låten.

Alltså bortom faktumet att det är lite käss kvalitét på mp3:an.

Får du några associationer?

Nyfiken som en tok är man ju...

Take care och tack igen!

/Tha' Cruncha'

Ps. Spana in detta om du gillade musiken!

GaphiA

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du beskriva vad du förnimmer dig på retina när du hör låten.

Fick slå upp vad retina betyder, hade inte den blekaste aning 😕

Är detta vad du menar?

"The retina is a thin layer of cells at the back of the eyeball of vertebrates and some cephalopods; it is the part of the eye which converts light into nervous signals."

Så om du är ute efter visuella associationer till Virus så poppade i alla fall två stycken upp i mitt huvud.

1. Sett omslaget till In The Eyes Of God med Today Is The Day?

2. Balrog heter elddemonen i Lord Of The Rings va?

Well, well... kanske inte dom associationer du ville ha men det var dom jag fick 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra Genesis!

En Ballrog alltså!?

Det är bra..

Orsaken till varför jag söker visuella förnimmelser i assocoationerna är för att musiken ska passas in i ett koncept och med det förstärka lyssningsupplevelsen.

Tack för ditt svar!

Det är den spontana reaktionen som är viktigast.

Om publiken känner sig positiv till låten på grund av igenkännande...

..ja, då har du dom som i en liten ask!

Take care!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Detta är ju inte "min" musik... eller jo, det är det (har svårt för "growl"...genom en hel låt).Growl kan ju vara kanon som en "krydda"... 😄

Jag gillar de "pop'iga" melodierna... men det faller som sagt på growlet för min del.

Tycker att detta är på gränsen till "Hårdrock"...=BRA 😉

m.v.h Moberg

Edit: Jag måste gå "Svenska för invandrare" eller något! 🙂🙂

Redigerat av Moberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...