Jump to content
Annons

Preamp för elgitarr och elbas


TheOffer

Recommended Posts

Hej!

Är det någon som kan rekomendera en bra preamp för både bas och gitarr för runt 2000 kr?

Den behöver inte ha några effekter, men förstärkarsimulator vore bra

Jag är ute efter ett bra grundljud att jobba vidare med i datorn

//

Jimmy

Redigerat av TheOffer
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Mein (oregistrerad)

Jag har sett Line6 PODxt för lite drygt 2 papp. Jag är helnöjd med min PODxt samt att effekterna i den är till större delen användbara. När man kör bas igenom den får man eq'a lite men det funkar också.

/Mein

Redigerat av Mein
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det lämpligt att köra signalen genom till exempel en POD om man ska använda något komplett gitarr-paket typ Guitar Rig 2? Tjänar man något på detta?

Det låter väl relativt jätteonödigt? Om man inte har nån diabolisk plan förstås..

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det lämpligt att köra signalen genom till exempel en POD om man ska använda något komplett gitarr-paket typ Guitar Rig 2? Tjänar man något på detta?

Det låter väl relativt jätteonödigt? Om man inte har nån diabolisk plan förstås..

Vad ska man då med en schysst preamp till? Jag pratar alltså om att ta in signalen så ren som möjligt ( på typ "Line6 Clean" inställningen eller nått ). Just nu kör jag bara gitarren rätt in i mitt FireWire Solo som har en instrumentingång på sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du redan har en pod så kan du ju göra det. Men annars köp en riktig preamp istället eftersom du planerar att köra guitar rig 2 med det, blir lite dyrt annars kanske :rolleyes:.

Men jag förstår inte varför dock. Pedalen som hänger med guitar rig 2 måste väl ändå få upp volymen tillräckligt för gr2 att jobba med?

Det jag kan tänka mig är att man skaffar en rörpreamp och kör ut signalen från datorn och igenom preampen och tillbaka igen för att få lite varmare ljud på det.

Redigerat av easy_dog
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok...Glöm Guitar Rig...Jag har inte ens Guitar Rig. Vad jag har är en POD 2.0. Funderar även på att skaffa Logic där det ingår Gitarrförstärkaremulering. Borde jag då använda min POD i över huvud taget eller ska jag låta den stå på hyllan och tjura?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok...Glöm Guitar Rig...Jag har inte ens Guitar Rig. Vad jag har är en POD 2.0. Funderar även på att skaffa Logic där det ingår Gitarrförstärkaremulering. Borde jag då använda min POD i över huvud taget eller ska jag låta den stå på hyllan och tjura?

Om du tycker det är jobbigt att inte kunna ändra gitarr/bas ljudet efter du spelat in utan att behöva göra om tagningen och medföljande gitarrförstärkaremulering låter ok kan det ju vara en idé att låta PODen samla damm..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok...Glöm Guitar Rig...Jag har inte ens Guitar Rig. Vad jag har är en POD 2.0. Funderar även på att skaffa Logic där det ingår Gitarrförstärkaremulering. Borde jag då använda min POD i över huvud taget eller ska jag låta den stå på hyllan och tjura?

Om du tycker det är jobbigt att inte kunna ändra gitarr/bas ljudet efter du spelat in utan att behöva göra om tagningen och medföljande gitarrförstärkaremulering låter ok kan det ju vara en idé att låta PODen samla damm..

Så det finns ingen som helst vinst i att använda den ens som preamp, med ofärgat ljud? ( Förlåt att jag tjatar 😄 ). Varför lägger då folk ner pengar på preamps? Eller är det här tekniskt sett inte en preamp? Jag är lite förvirrad :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

QUOTE (kartan @ 8 June 2006, 14:13)

QUOTE 

Ok...Glöm Guitar Rig...Jag har inte ens Guitar Rig. Vad jag har är en POD 2.0. Funderar även på att skaffa Logic där det ingår Gitarrförstärkaremulering. Borde jag då använda min POD i över huvud taget eller ska jag låta den stå på hyllan och tjura?

Om du tycker det är jobbigt att inte kunna ändra gitarr/bas ljudet efter du spelat in utan att behöva göra om tagningen och medföljande gitarrförstärkaremulering låter ok kan det ju vara en idé att låta PODen samla damm.. 

Så det finns ingen som helst vinst i att använda den ens som preamp, med ofärgat ljud? ( Förlåt att jag tjatar  ). Varför lägger då folk ner pengar på preamps? Eller är det här tekniskt sett inte en preamp? Jag är lite förvirrad 

Är inte hela grejen med en instrumentingång (som jag tyckte du sa att du hade) för att slippa en preamp.. ? Om man använder både och blir det väl lite kaka på kaka..

En pod är väl en preamp, men det blir ju alltid en färgning på nått sätt. (visst man kan ju stänga av högtalarsimulering etc.). Men är inte grejen med en pod att det ska färga, och grejen med en preamp i den mening man nog menar i den här tråden är att den (egentligen) inte ska det? Äh jag vet inte 😄

Jag använder en POD V1.0 hemma. Fast jag är nog för gammal och gnällig för att ens börja förstå VARFÖR man hellre vill sitta och spela gitarr genom en mjukvaruplugg :rolleyes:

edit: rörigt blev det..

Redigerat av kartan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om det blir kaka på kaka direkt. Först blir ljudet bra...sedan blir det bättre 🙂

Det går ju att köpa olika preamps för x antal tusen kronor, och alla tillverkare skyltar med att den här är bra, men att den här är bättre. Kan tänka mig att preampen på mitt ljudkort inte direkt hör till den högre klassen. POD:en borde väl rent logiskt stå högre i kurs?

Nåväl, vet du vad...Jag ska inte älta det här. Jag ska helt enkelt pröva att köra det hela med och utan min POD och se om jag kan höra någon märkbar skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...