Jump to content
Annons

Lägga effekter på instrumenten i Cubase?


300bars

Recommended Posts

Efter 3-4 års Reason-användade har jag gått över till Cubase nu, närmare bestämt LE-versionen. Försöker lära mig så gott jag kan.

Vet hur jag laddar upp en effekt men inte på vilken eller vilket kanal eller instrument den ska ligga på. Så hur gör jag? Tack !

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Efter 3-4 års Reason-användade har jag gått över till Cubase nu, närmare bestämt LE-versionen. Försöker lära mig så gott jag kan.

Vet hur jag laddar upp en effekt men inte på vilken eller vilket kanal eller instrument den ska ligga på. Så hur gör jag? Tack !

Hej

Det finns insert effekter och send effekter.

Vanligtvis så lägger man på insert effekter i audio mixern. 🙁

new_mixer.gif

Klicka e på kanalen så kommer det upp ett litet fönster där du kan aktivera effekten/effekterna.

För send effekter, så måste du aktivera send effekten genom att skapa ett send effect track (i track fönstret).

Sedan aktiverar du send effekten i audio mixern på den kanalen som du vill använda den på.

Lycka till!

Jag använder själv Cubase SX, så det kan finnas olikheter med LE.

Redigerat av Bob Yordan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har samma fråga. Jag vill dock lägga effekter på kanalerna redan i MIDI-stadiet. Går det överhuvudtaget? Eller måste alla kanaler frysas till audio innan man kan börja härja med effekter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är fortfarande nyfiken på hur man lägger effekter på instrumenten när de spelas på midi-spår. Jag pratar alltså inte om midi-effekter som chorder och sånt, jag pratar om reverb, delay, compressor och sådana effekter.

I Reason var det enkelt och logiskt, man kopplar där bara en effekt till instrumentet som spelas. 😕 I Cubase rår jag inte alls på det.

Redigerat av Norbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm. Det enda jag får upp i mixern är midi-spår. Ska man alltså automatiskt få upp instrumenten i mixern?

Först måste du under Devices > VST Intruments aktivera de instrument du vill använda. Sen skapar du ett midispår och väljer instrumentet som utgång. VST-instrumentet kommer att få en egen kanal i arrangeringsfönstret (obs inte midikanalen), och där kan du lägga på vanliga effekter hur du vill. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var som tusan. Jag har inte tillgång till mitt Cubase just nu men jag tycker att jag minns att det är något mer som skapas under midi-spåren. Jag har för mig att jag var på det och pillade med insert och send men jag fick inget att fungera. Nu vet jag att jag är på rätt spår iaf. Tackar! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...