Jump to content
Annons

Vilket backup-program till Windows?


CRZTNTR

Recommended Posts

Undrar om passande programvara:

Jag använder min D: interna hårddisk för att spela in på, medans jag har en F: extern hårddisk som jag önskar göra backup på min Audiomapp. Jag kan självklart kopiera över hela min Audiomapp när jag vill backuppa den, men det tar tid och är jobbigt.

Därför undrar jag vilket program som klarar av att se vilka filer som har tillkommit, och uppdaterats, på min D: interna disk och sedan uppdaterar dom emot de filerna på F: extern disk. Så att bara de filer som är nya och förändrade kopieras över....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Acronis True Image.

Suveränt backupprogram som klarar det mesta, inklusive dolda säkerhetspartitioner, imagefiler och bland annat "Incremental backups" som du frågar efter, alltså att bara de filer som ändrats sedan den senaste backupen förs över.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

XP's egna backup (finns åtminstone i pro) fungerar hur bra som helst för mig med incremental.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, här verkar ni redan ha droppat alla goda alternativ 😄

Själv har jag Ghost men skulle ha valt True Image om jag hade köpt idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Tips: Lacie's Brick-skivor (halv Tera, ser ut som gigantiska legoklossar) kommer med ett eget backup-program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan finns ju GRATIS alternativ som DriveImage XML.

Annars håller jag med om Acronis True Image.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kikat i programmets inställningar? Månne nån inställning för att den ska boota om innan backup... 😮

Nä, det är det inte. Tar väldigt lång tid också, 20GB tar typ 8-10 timmar, ska det vara så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kikat i programmets inställningar? Månne nån inställning för att den ska boota om innan backup...  :rolleyes:

Nä, det är det inte. Tar väldigt lång tid också, 20GB tar typ 8-10 timmar, ska det vara så?

Det låter extremt mycket.

Det kanske är så, att du har något fel på hårddisken eller något annat i datorn...?

Nu kommer jag inte ihåg exakt - men en full image-backup av min systemdisk på 120GB (lite mer än halvfull) tar nog omkring 2 timmar eller något ditåt med mitt PowerQuest DriveImage...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med Acronis True image och har gjort så i 3 år.. Tidigare körde jag med Norton Ghost. Jag gör alltid full backup och har bootmeny och dold partion för Acronis och backup.. Min systemdisk är på 8 GB och den brukar ta 8~12 minuter att göra en full backup på. Att återställa går oftast fortare.. Typ 3~5 minuter :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med Acronis True image och har gjort så i 3 år.. Tidigare körde jag med Norton Ghost. Jag gör alltid full backup och har bootmeny och dold partion för Acronis och backup.. Min systemdisk är på 8 GB och den brukar ta 8~12 minuter att göra en full backup på. Att återställa går oftast fortare.. Typ 3~5 minuter :rolleyes:

Jag brukar göra en full backup och köra med högsta komprimeringsgraden, till en extern hårddisk. Det gör kanske en del skillnad... 😎

Återställning av backupen tar MYCKET kortare tid.

Hur fungerar förresten licensen för Acronis? Behöver man köpa en licens per dator, eller får man köra med samma licens till två datorer...?

Jag funderar starkt på att köpa det i stället, eftersom Symantec köpte upp PowerQuest för 2 år sedan eller något och därmed lade ner produkten till förmån för sitt eget Ghost. De har inte erbjudit något uppgraderingspris till Ghost för DriveImage-ägare, så Symantec tänker jag inte befatta mig med.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjaa... Jag har inet funderat så mycket över licensen.. Men principen. är 1. installera programmet. 2 mata in CD-key=serienummer. Sen finns det inga hinder på hur många maskiner du installerar den på , och jag tycker mig inte ha läst nån sån "disclaimer" i licenstexten heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjaa... Jag har inet funderat så mycket över licensen.. Men principen. är 1. installera programmet. 2 mata in CD-key=serienummer. Sen finns det inga hinder på hur många maskiner du installerar den på , och jag tycker mig inte ha läst nån sån "disclaimer" i licenstexten heller.

Jag får slänga iväg ett mail till dem och fråga. Jag tillhör ju de där märkliga typerna som vill göra rätt för sig... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar starkt på att köpa det i stället, eftersom Symantec köpte upp PowerQuest för 2 år sedan eller något och därmed lade ner produkten till förmån för sitt eget Ghost.

Är du säker på att det inte är tvärtom, att det var Ghost de lade ner och döpte om Driveimage efter köpet? Jag tycker nya Ghost är förvillande likt Driveimage (ej i sin dos-version när den fanns), och dessutom läser Ghost speglingar gjorda med Driveimage.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kikat i programmets inställningar? Månne nån inställning för att den ska boota om innan backup...  😉

Nä, det är det inte. Tar väldigt lång tid också, 20GB tar typ 8-10 timmar, ska det vara så?

Det låter extremt mycket.

Det kanske är så, att du har något fel på hårddisken eller något annat i datorn...?

Nu kommer jag inte ihåg exakt - men en full image-backup av min systemdisk på 120GB (lite mer än halvfull) tar nog omkring 2 timmar eller något ditåt med mitt PowerQuest DriveImage...

Åfan! Jag gör ju det till extern..hm, nä, jag borde inte ha något fel, kanske är nån service i XP som jag tweakat bort, någon som vet om det kan vara så?

Borde testa nått annat program, Ghost kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kikat i programmets inställningar? Månne nån inställning för att den ska boota om innan backup...  😉

Nä, det är det inte. Tar väldigt lång tid också, 20GB tar typ 8-10 timmar, ska det vara så?

Det låter extremt mycket.

Det kanske är så, att du har något fel på hårddisken eller något annat i datorn...?

Nu kommer jag inte ihåg exakt - men en full image-backup av min systemdisk på 120GB (lite mer än halvfull) tar nog omkring 2 timmar eller något ditåt med mitt PowerQuest DriveImage...

Åfan! Jag gör ju det till extern..hm, nä, jag borde inte ha något fel, kanske är nån service i XP som jag tweakat bort, någon som vet om det kan vara så?

Borde testa nått annat program, Ghost kanske.

Systemdisk på 120 GB 😉 Jag är inte förvånad att det tar ett par timmar... Vad i hela fridens namn har du för slags operativsystem??? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kikat i programmets inställningar? Månne nån inställning för att den ska boota om innan backup...  😉

Nä, det är det inte. Tar väldigt lång tid också, 20GB tar typ 8-10 timmar, ska det vara så?

Det låter extremt mycket.

Det kanske är så, att du har något fel på hårddisken eller något annat i datorn...?

Nu kommer jag inte ihåg exakt - men en full image-backup av min systemdisk på 120GB (lite mer än halvfull) tar nog omkring 2 timmar eller något ditåt med mitt PowerQuest DriveImage...

Åfan! Jag gör ju det till extern..hm, nä, jag borde inte ha något fel, kanske är nån service i XP som jag tweakat bort, någon som vet om det kan vara så?

Borde testa nått annat program, Ghost kanske.

Systemdisk på 120 GB 😄 Jag är inte förvånad att det tar ett par timmar... Vad i hela fridens namn har du för slags operativsystem??? 😎

😎

XP - men jag har fler diskar och ville inte riskera att få slut på utrymme på systemdisken när alla program har installerats... Där ärdet fortfarande gott om plats kvar.

Jag har en slask-partition på ca 20GB, på samma disk som systemet, där alla nerladdade uppgraderingar och drivrutiner etc hamnar - och där jag installerar de få spel jag spelar.

En 120GB-disk till audioinspelningar.

Två 160GB-diskar i Raid0 till alla ljudbibliotek (f.n. "bara" ca 200GB upptaget... 😉 ). Ljudbiblioteken gör jag faktiskt inte backup på, eftersom jag ju har originalskivorna liggande...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Hej har nu formaterat och laggt in alla program och så som jag vill ha det..

Har hört talas om GHOST för att enkelt installera om xp igen med alla program som det ser ut nu.. ?

E det någon som vet hur man gör ??

Mvh /Peter

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle rekommendera Acronis True Image.

Acronis TrueImage har jag hört mycket gott om från många olika håll, så det är säkert ett mycket bra tips.

Själv kör jag med DriveImage, som tyvärr köptes upp av Symantec - så det kommer att bli Acronis för mig när jag tycker att det är dags för en uppgradering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Acronis true image.. Thats it! Och det är det jag använder.. Om nåt går galet trycker jag jag bara "F11" vid uppstarten.. Fast jag har 30 GB på systemhårdisken så tar det bara 1 kopp kaffe att återställa eländet.. ca 7 minuter.. Dessutom kan man schemalägga hur ofta Acronis ska göra en backup.. Jag har själv valt bort denna funktion.. Jag har installerat ett driftsäkert system då skapat en återställningspartion för detta.. 🙂

http://www.acronis.com

Ps.. Free trial 15 dagar på http://www.acronis.com/homecomputing/download/trueimage/

ds.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

En till röst för Acronis True Disk!

Suveränt program. Använder bara det programmet som backup.

Mkt bättre än Norton.

Tycker att Symantec's mjukvaror fuckar upp PCn mer än de gör nytta.

För en enkel hemPC räcker det med Acronis True Image Home.

Kostar runt 500 spänn.

Ett varningens ord för att lägga in program som skriver på MBR efter att du lagt in

Acronis, typ nåt äckligt Symantecprogram. Då kan det bli problem med att

återställa datorn!

/dallen

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej där..

Funderar lite på Acronis backup prog..

Så till min fråga:

Jag har 3st partioner på min PC.

Musik på en

Spel,dokument surf och annat skräp på den andra.

OSX-86 på den tredje.....Hmmm vi håller tyst om den!??

Kan jag ha Acronis på typ musik partionen, göra backup på alla andra.

Så om min spel,blaj disk pajar så kan jag göra en recovery ifrån musikhårddisken eller??

Någon som vet?

Mvh

Christoffer

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...