Jump to content
Annons

Recommended Posts

Johan^ (oregistrerad)
Postat

Hey nån som har nån erfaranhet om mickar till saxofon som inte är något dyrt .. dynamiska mickar är väl inte så bra eller ? 🤪

Annons
Postat

Ska det vara billigt och live brukar en vanlig SM57:a funka, men kanske hellre en Sennheiser MD421. Helst skulle jag föredra en Roam 1 (http://www.appliedmic.com/), de vet jag låter bra.

Shure har någon clipon mick som jag testat, men jag hade jätteproblem med känslighet av klaffljudljud och annat trams från saxen, samma problem när jag testade på trumpet , fast då från ventilerna.

I studiosammanhang går det fint med kondensatormick av valfri typ, fast med så rak frekvensgång som möjligt. Mest att lyssna sig fram till något som passar.

Postat

Vad ska saxofonisten spela? Är det solistiskt/melodier ensam i förgrunden så skulle allt som passar till sång funka bra. Ingår killen i en sektion är förmodligen det bästa att köra med dynamiska mikar (SM57 funkar alltid) på varje instrument och kanske ett stereopar kondingar på helheten.

Postat (redigerat)

är det live eller studio?

och vilken musik är det?

är det live och mer soul/pop-hållet så blir sm57 bra.

det bästa är ju dock en clip on så som florian föreslog.

ett alternativ som funkar väldigt bra i softare musik med inte lika starka medmusikanter är sennheiser 441. dom brukar köra den i konerthuset i göteborg. både vid storband och solosax.

----

i studio går det bra med nån stormembrankonding

Redigerat av dancedancedance
Postat (redigerat)
Den här är en favorit, används med fördel även till pukor/virvel etc... 😎

Å herregud. 😳 Hur kan ni gilla den? Låter som en mygga i ett sugrör. Var på turné och saxkillen hade köpt exakt den där micken. Lät hemskt! Den var med ett par gigg sen blev det vanlig 57a. Men sen kom han med en mik från Pearl som han hade fått låna av sin farsa. Liknande den här

wcm90p.gif

Fast en 15 år äldre modell

Å helvete vad det tryckte på. Jag har aldrig hört ett sånt tryck från en sax. Och det gick att kräma skiten ur PAt utan att runda vare sig från scenen eller PA.

klart rent ljud och inte alls vass utan mjuk rund å varm.

Jag vet inte vad dom kostar, MEN det finns nog inget bättre än just den till sax.

Men maila dom på pearl@pearl.se å fråga om priser 🙂

Deras site: http://www.pearl.se/start.htm

Redigerat av KillwithSkill
Johan^ (oregistrerad)
Postat

Tack för alla tips.. vissa har undrat 😄.. så ska ja spela in i studio ,, och jag spelar den ovanliga blandningen funk & jazz

Johan^ (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ofta solo med MIDI ljud till Nu vet ni allt nåt mer exakt tips? 😄

Redigerat av Johan^
Johan^ (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Är lite kräsen .. lite dyr kanske .. den ligger på 10 000 ändå va ?

Redigerat av Johan^
Postat (redigerat)

ska du stå i studion, ja då är det bara och rigga AKG c-414 för tusan!

(på lite avstånd skulle jag råda dig, ca 1-2 m...)

Redigerat av Florian le Sage
Johan^ (oregistrerad)
Postat

Mygga.. Vilka sorter passar då experterna?

Postat

har jag ju redan sagt, fast inte dirtekt mygga-AKG i mitt tidiagre inlägg, men varför envisas med mygga om du bara skall stå i studio, du får ju mkt bättre kontroll eller variationsmöjlighet med mikrofonplacering av en fin kondensatormikrofon...

Johan^ (oregistrerad)
Postat

Ok tack så mycket alla .. de blir en mygga lr Sm57:a Tack Tack fast om ni har fler tips är de bara att skicka

Postat (redigerat)

sm 57 😉

skaffa då hellre en B1 för 900 pix så får du en bra o billig kondensatormick...tar du inte det tipset kan du gå och r.... 😄

Redigerat av Florian le Sage
Johan^ (oregistrerad)
Postat

Okey säker på att de inte låter skit ? finns det nåt bättre under 5000 ?

Postat

I studiomiljö låter en godtycklig kondesatormick nog bättre än SM57:an, även om det inte är en Neumann U87...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.