Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Letar efter lite allt möjligt just nu. Det är väl mest Kompressor och EQ som är intressant. Finns det några gratispluggar som är bra förutom VST-dynamics? 😆

kanske ett bättre reverb än mitt wunderverb också..

Ska nog köpa ett bättre Seq-program och då får man väl med lite pluggar. Är dock lite osäker på vad jag då ska skaffa bara.. Hmm känner att frågan börjar bli lite luddigt nu..

Finns det? Eller är jag som Joakim von Anka nu?

Annons
Postat (redigerat)
Sök och du skall finna.

Finns ett flertal trådar redan så de e bara å sök  🙂

jo jag har sökt och sen kollat igenom sida nmed allas favoritpluggar. Mycket är ju trialversioner- Dock inget gratis 🙂

Just idag är jag snål.. Om någon månad sådär är jag inte det längre!

Redigerat av red_house_painter
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

krvaidou.moc kvarduio.cmo kvraudio.com karvdiou.omc

Postat
Letar efter lite allt möjligt just nu. Det är väl mest Kompressor och EQ som är intressant. Finns det några gratispluggar som är bra förutom VST-dynamics? 😮

kanske ett bättre reverb än mitt wunderverb också..

Ska nog köpa ett bättre Seq-program och då får man väl med lite pluggar. Är dock lite osäker på vad jag då ska skaffa bara.. Hmm känner att frågan börjar bli lite luddigt nu..

Finns det? Eller är jag som Joakim von Anka nu?

Kompressor: Jag använder i stort sett alltid Cubase egen kompressor. Är man duktig på att ratta kompressorn har jag svårt att se att man kan motivera en dyr kompressor på "hemmanivå".

En gratisplugg som många gillar är Blockfish. Den har lite annorlunda kontroller jämfört med en klassisk kompressor, lite förenklad. Kjaerhus Classic Compressor verkar också fungera bra och har de traditionella funktionerna.

Reverb: Ambience är kanske det mest kända gratisreverbet. Låter jättebra, men drar mycket CPU. Har dock en "kvalitetsfunktion" för att minska belastningen under pågående arbete. Kvaliteten dras upp till 100% vid nermixning.

Personligen använder jag alltid SIR, ett gratis s.k. impulsreverb. Bra impulser finns att ladda ner på noisevault.com. Rekommenderar Lexicon 960-impulserna. Nackdelen är att SIR drar mycket CPU och har ganska kraftig latency. Jag lägger inte på SIR förrän i mixstadiet, då latencyn är av mindre betydelse, så jag ser det inte som något problem.

Det medföljande reverbet i Cubase SE och SL - Reverb A - tycker jag inte håller måttet vid mixning. SX3 däremot lär ha ett bättre reverb.

Generellt verkar Logic-användare vara lite nöjdare med de medföljande pluggarna.

En bra gratis virtuell "multieffekt" är Luxonix LFX-1310. Den är plockad från en kommersiell produkt (effektdelen i Ravity, tror jag) vilket förklarar den höga kvaliteten trots det låga priset. 😮

Hoppas att detta är till någon ledning. Om du vill veta hur pluggarna låter kan du lyssna på någon av låtarna som är länkade i min signatur. 😮

Postat

Reverb: Dasample Glaceverb

Kompressor: Varför inte t.ex GComp från GVST. Dessutom har de flera andra bra effekter.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Blockfisken ger fina resultat, men fan va den kräver pysslande och sysslande.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.