Jump to content
Annons

Cubase loopar?


Devrim (oregistrerad)

Recommended Posts

Devrim (oregistrerad)

Har precis skaffat mig cubase sx 3 och vill gÀrna sÀtta igÄng med musiken. promlemet Àr att att jag behöver fler drum loops till cubase , som house,trance och techno loopar.

Vart hittatr man detta och vad heter de format som looparna é i om man nu vill försöka hitta nÄgra pÄ dc?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Ja nu Ă€r ju inte det normala att jobba med loopar i Cubase Ă€ven om det gĂ„r.. det Ă€r betydligt mer flexibelt Ă€n sĂ„ 😎

Dels kan du knÄpa ihop egna loopar i Cubase drumeditor.

LÀs mer pÄ http://www.soundonsound.com/sos/oct03/arti...cubasenotes.htm

Eller sÄ kan du ju leta efter lite kul MIDI-filer som du kan anvÀnda för att trigga trummorna i LM7 med pÄ http://www.synthzone.com/drums.htm

Lite resultat frÄn Google http://www.google.com/search?hl=en&lr=&q=d...+SX&btnG=Search

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

okey, det gör de hela mycket lÀttare, men jag har kollat runder i programet , cubåse sx 3 dÄ och jag hittar inte den hÀr drum editor, vart ligger den?

och för att anvĂ€nda ett synth med midi intag och man vill anvĂ€nda syntharna som finns i cubase sx 3, mĂ„ste man koppla in synthet ocksĂ„ med en midi kabel till de externa ljudkortet som jag har dĂ„ đŸ˜±?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

okey, det gör de hela mycket lÀttare, men jag har kollat runder i programet , cubåse sx 3 dÄ och jag hittar inte den hÀr drum editor, vart ligger den?

och för att anvĂ€nda ett synth med midi intag och man vill anvĂ€nda syntharna som finns i cubase sx 3, mĂ„ste man koppla in synthet ocksĂ„ med en midi kabel till de externa ljudkortet som jag har dĂ„ đŸ˜±?

ett tips Ă€r att kolla runt pĂ„ alla trĂ„darna pĂ„ forumet! finns en del om sĂ„dant hĂ€r..!! 😏

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kolla Getting started manualen som kom med i Cubase lÄdan. DÀr stÄr allt du behöver veta för att snabbt komma igÄng.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

har avĂ€nt sök funktionen men dĂ€r hitta man inga svar, kan inte nĂ„gon Ă€gna sig 2 min Ă„t att förklara var drum editor finns pĂ„ cubase sx, sĂ„ att man kan sĂ€tta igĂ„ng med seriöst musik bygge 😏

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

har avĂ€nt sök funktionen men dĂ€r hitta man inga svar, kan inte nĂ„gon Ă€gna sig 2 min Ă„t att förklara var drum editor finns pĂ„ cubase sx, sĂ„ att man kan sĂ€tta igĂ„ng med seriöst musik bygge đŸ˜±

varför kollar du inte i manualen? det Àr vÀl det första man gör om man absolut inte hittar det!?

det ligger vĂ€l i ngn meny đŸ˜Č

kommer inte hĂ„g just nu, fan jag mĂ„ste installera mitt cubase igen.. aja, nu ska jag inte bli nostalgisk..😏

leta i manualen!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

har avĂ€nt sök funktionen men dĂ€r hitta man inga svar, kan inte nĂ„gon Ă€gna sig 2 min Ă„t att förklara var drum editor finns pĂ„ cubase sx, sĂ„ att man kan sĂ€tta igĂ„ng med seriöst musik bygge 😏

Skapa ett midi-spĂ„r och rita ut spĂ„ret. Klicka sedan pĂ„ spĂ„ret, klicka MIDI och Drum Editor. đŸ˜±

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ok tack 😏 nĂ€sta frĂ„ga dĂ„...behöver man ett midisynth för att anvĂ€nda trummljuden eller kan man göra de genom musen !

och sedan sÄ ja ossÄ hur jag kopplar de mjukvarusyntharna som finns pÄ cubase till mitt stationÀra synth...behöver jag koppla de genom midi ??

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om du köper ett program för 8000 sÄ kan du vÀl ta dig tid att lÀsa den medföljande manualen i alla fall. Allt stÄr dÀr.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är det bara jag som tycker att vi forummedlemmar har bĂ€ttre saker för oss Ă€n att ge obetald support och kom-igĂ„ng-hjĂ€lp pĂ„ piratkopierad programvara?

Ja, vi kan ju kapa trĂ„den och snacka om nĂ„t roligare! 😼😄đŸ˜Č

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är det bara jag som tycker att vi forummedlemmar har bĂ€ttre saker för oss Ă€n att ge obetald support och kom-igĂ„ng-hjĂ€lp pĂ„ piratkopierad programvara?

Ja, vi kan ju kapa trĂ„den och snacka om nĂ„t roligare! 🙂😄😄

Personligen sÄ tycker jag det Àr just sÄdana hÀr frÄgor som gör att man bara tröttnar pÄ att hÀnga hÀr (& andra Forum).

NÀr killar som spectracell (tidigare i trÄden) försörjer sig pÄ att sÀlja o supporta program (MI7) skall behöva vara artig mot en eventuell piratkopierare för att inte förstöra en trÄd som redan har förstört sig sjÀlv.

Men det Ă€r ju bara vad lilla jag tycker 🙂😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är det bara jag som tycker att vi forummedlemmar har bĂ€ttre saker för oss Ă€n att ge obetald support och kom-igĂ„ng-hjĂ€lp pĂ„ piratkopierad programvara?

Ja, vi kan ju kapa trĂ„den och snacka om nĂ„t roligare! đŸ˜„đŸ˜±đŸ™‚

Personligen sÄ tycker jag det Àr just sÄdana hÀr frÄgor som gör att man bara tröttnar pÄ att hÀnga hÀr (& andra Forum).

NÀr killar som spectracell (tidigare i trÄden) försörjer sig pÄ att sÀlja o supporta program (MI7) skall behöva vara artig mot en eventuell piratkopierare för att inte förstöra en trÄd som redan har förstört sig sjÀlv.

Men det Ă€r ju bara vad lilla jag tycker đŸ˜ŽđŸ˜±

Jag hÄller fullstÀndigt med.

Det kÀnns trist att forumet svÀmmas över av sÄdana hÀr frÄgor.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

lets svÀv out!

ey ... jag hoppade hopprep idag!! 😉

det var asjobbigt, sĂ„ jag tror jag ska somna in sött nu.. 😛 :P 😄

edit: 😉 tiden finns inte till nog!

edit2: jag ska lĂ€ra mig stava ngn dag!! promise!! 😳

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är det bara jag som tycker att vi forummedlemmar har bĂ€ttre saker för oss Ă€n att ge obetald support och kom-igĂ„ng-hjĂ€lp pĂ„ piratkopierad programvara?

Ja, vi kan ju kapa trĂ„den och snacka om nĂ„t roligare! 😉😛😳

Linus, du ska dĂ„ alltid gĂ„ den linjen 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 Ă„r senare...
Harald (oregistrerad)

Ja nu Ă€r ju inte det normala att jobba med loopar i Cubase Ă€ven om det gĂ„r.. det Ă€r betydligt mer flexibelt Ă€n sĂ„ 😆

Dels kan du knÄpa ihop egna loopar i Cubase drumeditor.

LÀs mer pÄ http://www.soundonsound.com/sos/oct03/arti...cubasenotes.htm

Eller sÄ kan du ju leta efter lite kul MIDI-filer som du kan anvÀnda för att trigga trummorna i LM7 med pÄ http://www.synthzone.com/drums.htm

Lite resultat frÄn Google http://www.google.com/search?hl=en&lr=...amp;btnG=Search

Jag har följt dina rÄd för loopar och drum beats i Cubase SX3, men jag har Cubase LE 4. Det fungerar att "programmera" in drum patterns (trum mönster) men jag fÄr inget ljud, MIDI Out aktivitet visas men hur ska jag stÀlla in Cubase LE 4 för att fÄ ljud ut i mina monitor högtalare? Jag har följande konfiguration: Xio (en hÄrdvarusynth/MIDI Controller) ihop kopplad med min Vista PC via USB, TASCAM US-1641 ljudkort ihop kopplad med samma PC via USB och Xio ihop kopplad med TASCAM US-1641 via tvÄ audio kablar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Harald (oregistrerad)

Jag bör ocksÄ tala om att jag satt Drum Vintage ljudet pÄ MIDI kanal 1 i Sampletank 2.5 (bla en samplings/software synth). Och jag har satt alla trum ljuden i Cubase LE 4 Drum Map pÄ MIDI kanal 1. Ska man inte kunna fÄ ljud i trumkompet dÄ? Jag har satt upp Drum Editorn som MIDI Track och Sampletank som instrument Track i Cubase LE 4.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Harald (oregistrerad)

Jag upptÀckte det. Men om man skapar en loop i Cubase LE 4(jag klickar pÄ cycle och lÄter trumkompet-ljuden gÄ runt runt frÄn bar 1 till bar 3) och samtidigt vill spela in en solosynth hur gör man dÄ? Spar man trumloopen sÀrskilt pÄ nÄgot sÀtt dÄ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag upptÀckte det. Men om man skapar en loop i Cubase LE 4(jag klickar pÄ cycle och lÄter trumkompet-ljuden gÄ runt runt frÄn bar 1 till bar 3) och samtidigt vill spela in en solosynth hur gör man dÄ? Spar man trumloopen sÀrskilt pÄ nÄgot sÀtt dÄ?

Hur lĂ„ng ska solosynten vara? TvĂ„ takter eller lĂ€ngre? đŸ€Ș

Mitt förslag Àr att kopiera upp loopen nÀr den Àr klar. Markera clipet med den tvÄ takter lÄnga trumloopen och tryck Ctrl+D nÄgra gÄnger för att duplicera/kopiera upp den. Sedan kan du gÄ till nÀsta midikanal med t ex solosynth och spela in som vanligt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...