Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag sitter här å leker lite med den inbyggda Vocodern i Cubase. Jag får det att funka bra, men volymen sänks till näst intill obefintlig på gruppspåret jag har skapat. Vad är det jag har missat? hehe.

Redigerat av Exil
Annons
Postat

Det första du har missat är att ge oss lite mer information. Men jag tror att jag vet vad som är felet ändå.

En vocoder multiplicerar frekvensinnehållet i en signal med frekvensinnehållet i en annan. Dessutom innehåller vocodern en eq som gör att du kan ta fram de frekvenser du vill ha kvar respektive ta bort de frekvenser du inte vill ha kvar.

Problemet uppstår därför om du multiplicerar frekvensområden som är mycket svaga. Vissa signaler låter nämligen starka, men det betyder inte att de är starka i alla frekvensområden.

Åtgärd? Ratta om, ratta rätt!

Postat
Det första du har missat är att ge oss lite mer information. Men jag tror att jag vet vad som är felet ändå.

En vocoder multiplicerar frekvensinnehållet i en signal med frekvensinnehållet i en annan. Dessutom innehåller vocodern en eq som gör att du kan ta fram de frekvenser du vill ha kvar respektive ta bort de frekvenser du inte vill ha kvar.

Problemet uppstår därför om du multiplicerar frekvensområden som är mycket svaga. Vissa signaler låter nämligen starka, men det betyder inte att de är starka i alla frekvensområden.

Åtgärd? Ratta om, ratta rätt!

Okej jag ska ge lite mer information 😆

Jag har spelat in ett sångspår och gjort en synthslinga som går likadant. Jag har panorerat ut sången till vänster och synthen till höger. Jag har sedan skickat de till en gruppkanal som jag sedan har lagt cubase inbyggda Vocoder på. Jag har testat med lite presets och valt ext. iställer för midi. Volymen har jag nu kunnat få upp genom lite rattande, men jag får inte fram något bra sound. Jag vill lixom få fram ett sound där det låter som syntslingan pratar fram orden. Men nu låter det mer som en väsig röst och en syntslinga ovanpå det. Cubase inbyggda vocoder är säkert inte den bästa, men det borde nog gå att få fram rätt coola effekter.

Det handlar väl om att testa sig fram, men om någon har något tips så får ni gärna dela med er.

Postat

Testa att använda ett fläskigare syntljud för precis som Andy Pandy säger så är de två ljudspåren beroende av varandra där frekvensinnehållet är extremt viktigt. Använder du alltså en sinusvåg ihop med din röst så finns en enda frekvens gemensan för modulator och bärvåg. Med ett fetare syntljud blir antalet gemensamma frekvenser större. Ett annat tips kan vara att lägga på brus vilket jag tror att du kan göra direkt i Vocodern för att på så vis få mer frekvenser att jobba med.

/Majken

Postat

Jag vill också tillägga att vocoderns kvalitet är central när man ska få till en Let's groove-pratande basgång. Många är av usel kvalitet och det går inte att få fram något vettigt.

Postat
Jag vill också tillägga att vocoderns kvalitet är central när man ska få till en Let's groove-pratande basgång. Många är av usel kvalitet och det går inte att få fram något vettigt.

Okej tack för tipsen, just nu har jag skippat robotrösten och gjorde sången till något annat istället, eftersom det bara lät riktigt dåligt. Men man kanske kan ge det en ny chans och slänga in lite robotröst i någon annan del av låten, får se vad man kan luska fram.

Tack ännu en gång 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.