Jump to content
Annons

Hastigheten på cdr och dvd-r-skivor

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Tänkte så äntligen beställa de där bulkförpackningarna av cdr och dvd-r-skivor från Tyskland, som jag tänkt göra ett bra tag. Jag ville dessförinnan ha svar på två saker. Dessa svar kom idag. Dels fick jag från Mediaprostore veta att de tre sorter jag tänkte beställa HELT saknar logotyper på själva skivorna. Bra besked alltså. Dels ville jag från HP Support veta vilka hastigheter den inbyggda cd/dvd-brännaren i laptopen kan bränna i, eftersom det inte står i skriftlig eller elektronisk handbok. Svaret från dem blir min fråga...

...de svarade från HP support att själva brännaren kan bränna dvd i 8x, dvd rw i 4x och cdr i 24x. Men att det bör gå att använda skivor med hastigheten, cdr 52x och dvd 16x. De kan sålunda inte garantera detta. De rekommenderar att jag använder märkena HP, Ricoh, Imitation, Philips, Verbatim. Men, de flesta av de märkena har jag aldrig sett nånstans. För de menar väl inte att detta är märken på cd/dvd-brännare jag hellre borde satsa på? Det framgår inte riktigt.

FRÅGA: De skivor jag tänkte beställa var dvd Verbatim 16x. cdr mini Proline 24x och Sony cdr 48x. Vågar jag det, med hänsyn till HP Support? Tänkte mest på hastigheterna, men även märkena...

Personligen tycker jag att de maxade hastigheterna som min inbyggda cd/dvd-brännare klarar av är ganska futtiga, med tanke på att den "bara" är ett år gammal och att det inte finns att få tag på cdr-skivor med 24x hastigheten ens.

😕

:musik

Redigerat av musik
Annons
Postat

Hastighetsangivelsen är den maximala hastigheten och om brännaren inte känner igen vilken sorts media den bränner på så begränsar den sig till lägre hastigheter. Du kan alltså utan problem bränna de skivor du beställer men du kanske inte kan bränna dem i full hastighet.

/Majken

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Tack Marcus. Det var alltså som jag trodde men det är ju alltid bättre att fråga, för fler än jag kanske funderar över detta med hastigheternas kompatibilitet.

Jag tänkte bränna i 1x, 2x, 4x eller 8x hastigheten. Och det var ju bra då att cd som klarar 52x hastigheten inte är tillverkade enbart för det.

😎

:musik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.