Jump to content
Annons

PianoFx


Recommended Posts

LÅTNAMN: PianoFx

ARTIST/GRUPP: schopin's one man band FEAT en G5:a & virtuella instrument

GENRE: Chill

LÅTLÄNGD: 2.00

KOMPOSITÖR: schopin

PRODUCENT: schopin

EV. MEDVERKANDE: Logic Express 7 och ett gäng synthar

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3 192kbit

STORLEK: 2.8MB

STATUS: En remake på ett gammalt projekt

LÅTLÄNK: HÄR

Tjao!

Har gjort om min gamla PianoFx-låt lite.

Hur svänger det denna gång?

(Och jag är fortfarande en glad amatör, men jag kan ta lite kritik ändå) 😉

Redigerat av schopin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hallå! Lyssna på detta! Den förra fjärilslätta versionen är för evigt inristad i min högra hjärnhalva, tyvärr fungerar inte länken till denna (till hjärnhalvan jo men inte till url:n). Den nya versionen är inte lika lätt utan har en annan karaktär ungefär som något som förut spelades av Mozart nu spelas av Bethoven. Svårt att uppskatta nya varianter när man har den ursprungliga som referens men visst är det tårdrypande, osentimentalt snyggt och den tjusiga löpningen vid 00:46 fick vara ifred. Tack för det!

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ja det låter fint som fan helt enkelt men pianot är på tok för hårt eller högt om du absolut vill ha den där klangen på det. En mjukare klang på hela stycket så skulle du kunna sälja till nån producent av såna där filmer med Engelsk, Irländsk eller Skotsk highland/countryside tema.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Förut spelades av Mozart som nu spelas av Beethoven tar jag visserligen som en stor komplimang 😕 Men jag förstår absolut vad du menar. Jag ville bara testa lite mer kött i biten 😉

Anledningen till att pianot är så framträdande är att 1) Jag är pianist 2) Jag är för obegåvad för att få renhet i mixen och på så vis inte behöva höja det som jag vill ska komma fram 3) Pianoljudet är inställt på att vara lite diskantrikt, även det för att sticka ut lite. Det är trots allt där det mest melodiska ligger i första halvan.

Sedan kan det lite bero på att min lyssning inte är den bästa. Jag hade en Bösendorfer på förra inspelningen. Denna gång blev det en Yamaha C7 som är schysst till pop, men jag har inte hunnit reflektera så mycket över det än. Pianot är störande starkt alltså? Eller bara vasst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar nu i bättre lurar (på jobbet förut och bara pc-högtalare) och jag gillar verkligen stråkarret och flöjten på slutet. Tycker du lyckas väva ihop olika små figurer till en enhet utan att överarbeta, förhäva dig eller att det någonsin blir sliskigt. Jag säger det igen, detta är sensationellt vackert! Bra (s)chopin! 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst 🙂 Flöjt och stråk är ganska ofta obligatoriska i mina små produktioner haha. Ljuden är väl sådär här, men det var svårt att hitta något som lät bra där uppe. Hade först tänkt mig ett visslande ljud och hittade ett ganska bra som lät liite verklighetstroget, men det slutade med flöjten ändå. Än så länge 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt och proffsigt gjort men för mig låter det som filmmusik a´la Titanic. Jag lyssnar väldigt sällan på filmmusik utom när jag tittar på film så det känns inte så intressant tycker jag. Alltså bra betyg för hantverket, lägre betyg för själva låten men det handlar om mina preferenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt vackert!

Förutom flöjten, eller vad det är som kommer in senare, och kör ända till slutet. Alldeles för ljus, och den låter inte verklig, inte alls!

Annars mycket skönt, och ha kvar attacken på pianot! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sett titanic, men det måste ha varit ett bra tag sedan. Kan inte tänka mig någonting i den här låten som skulle relatera till den filmen 😉

Flöjten är inte helt hundra jag vet, men jag har inte hittat något roligare än 😳

Slingan är rätt ok dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe... jag får vissa Baywatch-vibbar.... undrar varför? 😳

Det är nedgången lite ungefär i mitten av låten som påminner om baywatch 😉

Stämningsfullt förutom flöjten som är ostämd och låter bajs. Fina stråkar dock 😉

Vad för pianosamplingar har du kört? Eller har du en Nord Stage med fina samplingar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är Ivory's C7:a som jag har justerat lite.

Förslag på instrument för att ersätta synthflöjten? Det är ganska taskigt register och sänker jag en oktav så kommer den inte fram på grund av min mix, som jag inte riktigt vet hur jag ska fixa till 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar verkligen pianospelet och tycker du har fått till schyssta harmonier.. Gillar dock varken flöjten eller elgitarrsoundet, men den ligger ändå så lågt.. så det kanske inte spelar så stor roll.. Som sagt, snyggt spelat! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Elgitarren är inte så snygg nej, men det är inte helt oväntat virtual guitarist 🙂 Det går säkert att få bättre med det soundet dock. Jag fick aldrig någon skärpa utan att bara höja upp den och då tog den överhand i stället så den fick sänkas i stället. Tanken var också att det skulle bli lite mer refrängpower när det kommer igång en bit in i låten, men det är en minimal stegring som jag fick till.

Tack för kommentarerna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...