Jump to content
Annons

Inspelning i replokal

Recommended Posts

Funnyshoes (oregistrerad)
Postat

Jag behöver lite tips.. 🥰

Det är så att jag och några polare tänkte spela in lite sjuk musik i en replokal, det mesta tänkte jag att vi skulle spela in "live". Hur är det bäst att gå till väga om man inte har tillgång till en bra bärbar dator? Funderar på en portastudio, är det rätt val?

Det blir några slags trummor, gitarr, bas, sampler, sång och eventuellt nån synth. Vad skulle ni göra? Vi söker inte efter det perfekta ljudet, eftersom vi gör det mest på skoj.. men hyfsat ska det ju låta i alla fall. Jag tänkte att man kanske kunde ta spåren man spelat in i replokalen o sedan mixa hemma i studion, hur ska man gå till väga om man eventuellt vill mixa i efterhand? Aja, jag är lite oerfaren när det kommer till liveinspelning eftersom jag mest spelar in en sak i taget här hemma, inte alls samma sak.

Lite hjälp är uppskattat 😕

Tack i förhand!

Annons
Postat

Jag antar att porta blir bäst, har ingen aning hur dessa krabater fungerar, men man kan ju alltid lära sig som med allt annat 🙂

Postat

Jag skulle fundera på att ta datorn till replokalen, har ni inte tillgång till bil kan ni ju splita en taxi.

Hur många kanaler behöver ni spela in? Har ni tillräckligt med mikar för att spela in live?

Postat

att ta med ett stort fanskap till dator är lite overkill, haha. blir problem eftersom jag orkar inte ta med min dator, koppla ut allt osv varje gång man ska ner i replokalen. blir för omständigt. mickar e det lite ont om, men vi ska införskaffa mer mickar, har även en stor kondensatormic som man kan ha som rumsmick

Postat
Jag behöver lite tips..

Det är så att jag och några polare tänkte spela in lite sjuk musik i en replokal, det mesta tänkte jag att vi skulle spela in "live". Hur är det bäst att gå till väga om man inte har tillgång till en bra bärbar dator? Funderar på en portastudio, är det rätt val?

Det blir några slags trummor, gitarr, bas, sampler, sång och eventuellt nån synth. Vad skulle ni göra? Vi söker inte efter det perfekta ljudet, eftersom vi gör det mest på skoj.. men hyfsat ska det ju låta i alla fall. Jag tänkte att man kanske kunde ta spåren man spelat in i replokalen o sedan mixa hemma i studion, hur ska man gå till väga om man eventuellt vill mixa i efterhand? Aja, jag är lite oerfaren när det kommer till liveinspelning eftersom jag mest spelar in en sak i taget här hemma, inte alls samma sak.

Lite hjälp är uppskattat

Tack i förhand!

Tjena

En porta med åtminstone 8 st ingångar skulle jag rekomendera.

// Klas

Postat

Tja... Det har jag ju varit med om några gånger ja... Backdrop för att dämpa reflexer. Tänk på hur ni placerar instrumenten.. Och har ni en mixer ni kan tappa ljud i från så är det också bra. Har själv någorlunda framgångsrikt använt en portastudio. Sen brukar jag använda ett par CM2 mickar för att fånga upp stereobilden och rummet. Blandar i lagom mängd med ljudet som jag tappar från mixern/PA-systemet.. Men lyssningen är svår. Brukar sitta med mixern och med tätslutande hörlurar i fikarumet för att kunna höra vad som spelas in.

Sen brukar jag bränna ner alla spår som separata (mono) wav-filer ut på en CD-skiva för att sedan mixa färdigt hemma på datorn i Wavelab och där brukar jag kunna förskjuta spåren från stereomickarna en aning också för att kunna kompensera för eventuella fasfel.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.