Jump to content
Annons

Bra kabel till gitarr


captain nemo (oregistrerad)

Recommended Posts

captain nemo (oregistrerad)

Skall köpa lite nya gitarrkablar - alltså mellan elgitarr och förstärkare. Undrar vilka som är bra och vilka som är bäst och vilka som är prisvärda och vari skillnaden består...

M a o är det värt något att satsa på en kabel för 500:- eller funkar det lika bra med en enklare? Vinnar jag något i ljudkvalitet?

Man har ju hört om HIFI-nördar som lägger ner en förmögenhet på sina kablar...

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har en polare som är HIFI-nörd och som dessutom bygger egna (väljudande) gitarrer och förstärkare... Han brukar alltid löda ihop sina egna sladdar med RG-58/59 kabel och han påstår att det ska vara väljudande.. Själv tycker jag att det är stela och oflexibla kablar att ha men men.. Illa låter de då inte..

Typ Sån här ska det vara typ.. Skärmen är det viktigt att den är tätflätad.. Speciellt om du har en Telecaster med skrikiga micar på 😱

Kontakter så brukar han gilla Neutrik eller Switchcraft

Link to comment
Dela på andra sajter

Den bästa kabeln jag använt är en från Planet Waves. Håller skitbra (har alltså inte börjat glappa än) och om man vill råka dra ut den av misstag så får man ta i för den sitter hårdare än vanliga sladdar.

Håller med, dom är riktigt bra. Det finns även instrumentkablar med circuit breaker som går att stänga av innan du drar ut den ur gitarren så du slipper en massa brum och oväsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Koaxialkabel använder man till S/Pdif och antennsignaler. Inte till audio.

Kan någon ge en vettig förklaring till varför man skulle använda koaxialkabel till audio?

Jag kommer förstås att ha sådan med när jag får loss tummarna och gör lite kabeltester, men det hade varit intressant att få reda på vilka vilda teorier som döljer sig bakom sådana val... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Varför skulle man inte använda koaxialkabel till audio?

Är inte skärmen viktig för att minska störningar?

Hela gitarren ser ju ut som ett foliepaket inuti för att skärma av.

Hmm, nu får du förklara dig, Claes... 😕

Du brukar ha klarsyn, men här vete katten... 😎

//nemo

EDIT: Skall googla efter Planet Waves. Tack för tipset.

Redigerat av captain nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte direkt svara på varför koaxkabel är bra.. Min polare påstår dock att den är oslagbar i varjefall då det gäller patchkablar.. Och iof. tittar man på konstruktionen så kan jag nog hålla med att det är en ypperlig kabel för för svaga signaler.. Stort avstånd mellan skärm/jord och signal.. Tätflätad skärm skrämar bra.. jämn kvalitet etc..

Sen råkar den ju vara billig också 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För några år sedan gjorde jag ett högst ovetenskapligt A/B-test mellan två kablar eftersom jag tyckte att det lät som rent nys att skillnaden skulle vara betydande...

Det stod mellan att köpa Whirlwinds The Leader och en Fenderkabel i samma prisklass (kommer dessvärre inte ihåg vad den heter) och jag hade även med mig två musikervänner för att få lite objektivitet i bedömningen.

Döm om min förvåning när jag faktiskt upplevde en skillnad och dessutom helt överensstämmande med mina vänners uppfattning...

Fenderkabeln levererade ljudet snyggt med briljans i toppen, medan Whirlwind-kabeln upplevdes aningen beslöjad men i övrigt med utmärkt återgivning!

Jag satsade helt sonika på Fenderkabeln, men eftersom den inte var tillverkad för att användas utan gick sönder bara man tittade på den så gick jag, efter 3:e Fenderkabeln på lika många månader, över till Whirlwind och den håller fortfarande!!!

Om jag inte minns fel gjorde tidningen Fuzz ett omfattande kabeltest i ett nummer runt 99-00 😲

/wah-wah

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör på Planet Waves med Circuit breaker och det funkar skitbra. Speciellt eftersom jag lirar ackegura som har nackadelen att smälla väldigt mycket om man kopplar in med en vanlig telekabel. Med Planet Waveskabeln är det bara att koppla in utan missljud eller knäpp ... skitskönt 😉

rekomenderas varmt

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör på Planet Waves med Circuit breaker och det funkar skitbra. Speciellt eftersom jag lirar ackegura som har nackadelen att smälla väldigt mycket om man kopplar in med en vanlig telekabel. Med Planet Waveskabeln är det bara att koppla in utan missljud eller knäpp ... skitskönt 😮

rekomenderas varmt

Gillar dom jag med.

Men jag har en speciell telekabel som ligger mig varmt om hjärtat.

Det var min första gitarrsladd, jag har använt den i ca 15år. I replokaler, på gig inom och utomhus, på fuktiga gräsmattor, i studios, överallt har den varit med. Den har aldrig behövts lagats, den har använts till elgitarrer och vanliga gitarrer som patchkabel och till och mellen medhörningslådor.

Värdens bästa sladd, när den om den nu gör det ger upp en vacker dag så ska jag rama in den och hänga upp tavlan på en väl synlig plats. Det värsta som kan hända är att jag skulle slarva bort den. Jag har ingen musikpryl som hängt med så här länge. Jag tror jag är lite förälskad.

Det är jag och min sladd helt enkelt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle man inte använda koaxialkabel till audio?

Är inte skärmen viktig för att minska störningar?

Hela gitarren ser ju ut som ett foliepaket inuti för att skärma av.

Hmm, nu får du förklara dig, Claes... 😕

Du brukar ha klarsyn, men här vete katten... 😉

//nemo

EDIT: Skall googla efter Planet Waves. Tack för tipset.

Det finns anledningar till att koaxialkabel är koaxialkabel och audiokabel är audiokabel.

De är tillverkade med egenskaper för att passa till respektive applikation.

För att börja med den del av egenskaperna som är mycket enkel att se/känna för vem som helst: Audiokabeln är ofta mjuk och lätthanterlig, koaxialkabeln ofta mera styv och "bångstyrig".

Rent mekaniskt är audiokabeln ofta tvåledare plus skärm vilket gör att den är lämplig för balanserad anslutning - men även för "fuskbalansering" (ursäkta uttrycket) där man ibland kan förbättra egenskaperna genom att ansluta skärmen i bara ena änden på, till exempel, en gitarrkabel och använda en av de två innerledarna som den negativa signalledaren. (Bland annat Planet Waves har till exempel sådana lösningar som jag tycker ibland kan ge en hörbar ljudförbättring vid A/B-test).

Koaxialkabeln är bara en ledare plus skärm. Och det gör att balanserade anslutningar blir omöjliga. Själv är jag av den åsikten att alla anslutningar i en studio värd namnet bör vara balanserade.

Så till de mera "dolda" egenskaperna. Koaxialkabel är gjord för att ha bra egenskaper vid högre frekvenser, för användning till anslutning av radioantenner t ex. Audiokabel är gjord för att ha bra egenskaper inom audiospektrat.

Funktionsmässigt så fungerar audiokabel dåligt till radiofrekvens, känsliga applikationer på högre frekvenser kan påverkas mycket negativt, för att uttrycka sig försiktigt...

Om man använder koax till audioapplikationer påverkas inte funktionen negativt i lika hög grad som i det omvända fallet.

Helt klart är dock att ljudet förändras vid val av olika kabel med olika egenskaper. Liksom att en "bra" kabel förändrar ljudet/frekvensgången så litet som möjligt. Och att en kabel av god kvalitet avsedd för audiobruk utan tvekan torde vara det bästa valet för just en audioapplikation.

Det här är ju diskussioner som ofta verkar väcka känslor och tar fram många olika åsikter, ibland riktigt extrema. Speciellt i HIFI-världen där man är experter på att ta fram de mest fantasifulla konstruktioner som ofta verkar ha som främsta egenskap att vara så dyra som möjligt.

Med en någorlunda seriös inställning kommer man dock snabbt fram till att en rimligt prissatt kvalitetskabel med goda elektriska och mekaniska egenskaper, som tillverkats just för det ändamål man avser använda den till, är det bästa valet.

Köper man färdig kabel med kontakter är också kontakternas kvalitet lika viktig.

Själv tycker jag också om just ovan nämnda Planet Waves som jag tycker har ett vettigt pris/kvalitetsförhållande. Men de är långtifrån ensamma om att göra bra kabel. Men olika kablar låter olika. Så jag tycker att man bör testa sig fram till vilken man själv föredrar.

För den som har goda lödkunskaper är det också ett alternativ att köpa kabel på "lösvikt". Tänk dock på att både kabeln och kontakternas kvalitet är viktig. Och att det faktiskt också har stor betydelse att lödningarna är riktigt bra utförda för att kabeln skall bli riktigt bra!

Om man nu i alla fall envisas med att använda koaxialkabel till audio så bör man i åtminstone välja en koax med HF-tät skärm. Speciellt billiga koaxialkablar har inte alltid det.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Kunde knappt ha sagt det bättre själv. 😏

Nåja - var så säker på att det kommer med ett par olika koaxialkablar när jag får loss tummarna någon gång i framtiden och gör testinspelningar med olika kablar... 😏

Det viktigaste över huvud taget, är att ha en tät skärm - antingen tätt flätad eller dubbelskärm som är tvinnad på varsitt håll. Koaxialkablar brukar ha en ganska gles skärm - och så är det dessutom gjorda för att hålla en specifik impedans för att passa till användningsområdet de är gjorda för. Turnerar man mycket, så är det mycket viktigare än i en hemstudio, med en kabel som är mekaniskt stabil och tål att trampas på, så att man slipper byta kablar efter varje framträdande. Tålighet mot olja och sådant skadar inte heller då - men sådana egenskaper är inget som behövs i hemmet.

Man kan också glömma fjantet med "syrefri koppar" som försäljningsargument, eftersom det inte förekommer annat än just syrefri koppar - men allt går att sälja med mördande reklam... 😏

Riktningsbestämd kabel är något av det löjligaste som någonsin har förekommit i kabeldjungeln. Ljud är växelspänning - och då rör sig elektronerna fram och tillbaka - och står helt still (med undantag för svängningen förstås). Anledningen till att ljudet kommer fram i andra änden, är inte att elektronerna pilar iväg kvickt som 17 genom kabeln (materialet är för trögt för att det skulle kunna vara möjligt), utan att de knuffar på sin granne med de svängningar som når dem - och grannen knuffar på sin granne etc med ljusets hastighet. Alla signaler går naturligtvis precis lika bra på ena som på andra hållet, så det är hifi-nörderier som är fullständigt ute och cyklar...

Återknyter man till hifi-nörderier, så pratas det ofta om att en viss kabel låter så ofantligt mycket bättre än en annan - men i många fall är det snarare så, att det har satts in filter som gör att det låter annorlunda mot en kabel som leder så bra som möjligt - och eftersom det är lätt att övertyga sig om att något dyrt alltid är bättre än något billigt, så tolkar hifi-nördarna alla skillnader som att de blir till det bättre - även om det i själva verket låter sämre... 😏

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Aha, ni tänker så...

Men skärmen är i alla fall viktig. Vet inte om det var det jag menade med koaxialkabel, dvs en ledare i mitten och skärm runtom. 😏

Sedan håller jag med om bångligheten etc hos t ex en antennkabel. Den är definitivt inte att föredra för musik.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...