Jump to content
Annons

Bra kabel till gitarr

Recommended Posts

captain nemo (oregistrerad)
Postat

Skall köpa lite nya gitarrkablar - alltsÄ mellan elgitarr och förstÀrkare. Undrar vilka som Àr bra och vilka som Àr bÀst och vilka som Àr prisvÀrda och vari skillnaden bestÄr...

M a o Àr det vÀrt nÄgot att satsa pÄ en kabel för 500:- eller funkar det lika bra med en enklare? Vinnar jag nÄgot i ljudkvalitet?

Man har ju hört om HIFI-nördar som lÀgger ner en förmögenhet pÄ sina kablar...

//nemo

Annons
Postat

Har en polare som Àr HIFI-nörd och som dessutom bygger egna (vÀljudande) gitarrer och förstÀrkare... Han brukar alltid löda ihop sina egna sladdar med RG-58/59 kabel och han pÄstÄr att det ska vara vÀljudande.. SjÀlv tycker jag att det Àr stela och oflexibla kablar att ha men men.. Illa lÄter de dÄ inte..

Typ SĂ„n hĂ€r ska det vara typ.. SkĂ€rmen Ă€r det viktigt att den Ă€r tĂ€tflĂ€tad.. Speciellt om du har en Telecaster med skrikiga micar pĂ„ đŸ˜±

Kontakter sÄ brukar han gilla Neutrik eller Switchcraft

Postat

Den bÀsta kabeln jag anvÀnt Àr en frÄn Planet Waves. HÄller skitbra (har alltsÄ inte börjat glappa Àn) och om man vill rÄka dra ut den av misstag sÄ fÄr man ta i för den sitter hÄrdare Àn vanliga sladdar.

Postat
  surikatmamma sa:
Den bÀsta kabeln jag anvÀnt Àr en frÄn Planet Waves. HÄller skitbra (har alltsÄ inte börjat glappa Àn) och om man vill rÄka dra ut den av misstag sÄ fÄr man ta i för den sitter hÄrdare Àn vanliga sladdar.

HÄller med, dom Àr riktigt bra. Det finns Àven instrumentkablar med circuit breaker som gÄr att stÀnga av innan du drar ut den ur gitarren sÄ du slipper en massa brum och ovÀsen.

Postat

Koaxialkabel anvÀnder man till S/Pdif och antennsignaler. Inte till audio.

Kan nÄgon ge en vettig förklaring till varför man skulle anvÀnda koaxialkabel till audio?

Jag kommer förstÄs att ha sÄdan med nÀr jag fÄr loss tummarna och gör lite kabeltester, men det hade varit intressant att fÄ reda pÄ vilka vilda teorier som döljer sig bakom sÄdana val... :rolleyes:

Postat (redigerat)

Varför skulle man inte anvÀnda koaxialkabel till audio?

Är inte skĂ€rmen viktig för att minska störningar?

Hela gitarren ser ju ut som ett foliepaket inuti för att skÀrma av.

Hmm, nu fĂ„r du förklara dig, Claes... 😕

Du brukar ha klarsyn, men hĂ€r vete katten... 😎

//nemo

EDIT: Skall googla efter Planet Waves. Tack för tipset.

Redigerat av captain nemo
Postat

Kan inte direkt svara pÄ varför koaxkabel Àr bra.. Min polare pÄstÄr dock att den Àr oslagbar i varjefall dÄ det gÀller patchkablar.. Och iof. tittar man pÄ konstruktionen sÄ kan jag nog hÄlla med att det Àr en ypperlig kabel för för svaga signaler.. Stort avstÄnd mellan skÀrm/jord och signal.. TÀtflÀtad skÀrm skrÀmar bra.. jÀmn kvalitet etc..

Sen rĂ„kar den ju vara billig ocksĂ„ 🙂

Postat

För nÄgra Är sedan gjorde jag ett högst ovetenskapligt A/B-test mellan tvÄ kablar eftersom jag tyckte att det lÀt som rent nys att skillnaden skulle vara betydande...

Det stod mellan att köpa Whirlwinds The Leader och en Fenderkabel i samma prisklass (kommer dessvÀrre inte ihÄg vad den heter) och jag hade Àven med mig tvÄ musikervÀnner för att fÄ lite objektivitet i bedömningen.

Döm om min förvÄning nÀr jag faktiskt upplevde en skillnad och dessutom helt överensstÀmmande med mina vÀnners uppfattning...

Fenderkabeln levererade ljudet snyggt med briljans i toppen, medan Whirlwind-kabeln upplevdes aningen beslöjad men i övrigt med utmÀrkt Ätergivning!

Jag satsade helt sonika pÄ Fenderkabeln, men eftersom den inte var tillverkad för att anvÀndas utan gick sönder bara man tittade pÄ den sÄ gick jag, efter 3:e Fenderkabeln pÄ lika mÄnga mÄnader, över till Whirlwind och den hÄller fortfarande!!!

Om jag inte minns fel gjorde tidningen Fuzz ett omfattande kabeltest i ett nummer runt 99-00 đŸ˜Č

/wah-wah

Postat

Kör pĂ„ Planet Waves med Circuit breaker och det funkar skitbra. Speciellt eftersom jag lirar ackegura som har nackadelen att smĂ€lla vĂ€ldigt mycket om man kopplar in med en vanlig telekabel. Med Planet Waveskabeln Ă€r det bara att koppla in utan missljud eller knĂ€pp ... skitskönt 😉

rekomenderas varmt

Postat
  lavrell sa:
Kör pĂ„ Planet Waves med Circuit breaker och det funkar skitbra. Speciellt eftersom jag lirar ackegura som har nackadelen att smĂ€lla vĂ€ldigt mycket om man kopplar in med en vanlig telekabel. Med Planet Waveskabeln Ă€r det bara att koppla in utan missljud eller knĂ€pp ... skitskönt 😼

rekomenderas varmt

Gillar dom jag med.

Men jag har en speciell telekabel som ligger mig varmt om hjÀrtat.

Det var min första gitarrsladd, jag har anvÀnt den i ca 15Är. I replokaler, pÄ gig inom och utomhus, pÄ fuktiga grÀsmattor, i studios, överallt har den varit med. Den har aldrig behövts lagats, den har anvÀnts till elgitarrer och vanliga gitarrer som patchkabel och till och mellen medhörningslÄdor.

VÀrdens bÀsta sladd, nÀr den om den nu gör det ger upp en vacker dag sÄ ska jag rama in den och hÀnga upp tavlan pÄ en vÀl synlig plats. Det vÀrsta som kan hÀnda Àr att jag skulle slarva bort den. Jag har ingen musikpryl som hÀngt med sÄ hÀr lÀnge. Jag tror jag Àr lite förÀlskad.

Det Ă€r jag och min sladd helt enkelt 😉

Postat (redigerat)
  captain nemo sa:
Varför skulle man inte anvÀnda koaxialkabel till audio?

Är inte skĂ€rmen viktig för att minska störningar?

Hela gitarren ser ju ut som ett foliepaket inuti för att skÀrma av.

Hmm, nu fĂ„r du förklara dig, Claes... 😕

Du brukar ha klarsyn, men hĂ€r vete katten... 😉

//nemo

EDIT: Skall googla efter Planet Waves. Tack för tipset.

Det finns anledningar till att koaxialkabel Àr koaxialkabel och audiokabel Àr audiokabel.

De Àr tillverkade med egenskaper för att passa till respektive applikation.

För att börja med den del av egenskaperna som Àr mycket enkel att se/kÀnna för vem som helst: Audiokabeln Àr ofta mjuk och lÀtthanterlig, koaxialkabeln ofta mera styv och "bÄngstyrig".

Rent mekaniskt Àr audiokabeln ofta tvÄledare plus skÀrm vilket gör att den Àr lÀmplig för balanserad anslutning - men Àven för "fuskbalansering" (ursÀkta uttrycket) dÀr man ibland kan förbÀttra egenskaperna genom att ansluta skÀrmen i bara ena Ànden pÄ, till exempel, en gitarrkabel och anvÀnda en av de tvÄ innerledarna som den negativa signalledaren. (Bland annat Planet Waves har till exempel sÄdana lösningar som jag tycker ibland kan ge en hörbar ljudförbÀttring vid A/B-test).

Koaxialkabeln Àr bara en ledare plus skÀrm. Och det gör att balanserade anslutningar blir omöjliga. SjÀlv Àr jag av den Äsikten att alla anslutningar i en studio vÀrd namnet bör vara balanserade.

SÄ till de mera "dolda" egenskaperna. Koaxialkabel Àr gjord för att ha bra egenskaper vid högre frekvenser, för anvÀndning till anslutning av radioantenner t ex. Audiokabel Àr gjord för att ha bra egenskaper inom audiospektrat.

FunktionsmÀssigt sÄ fungerar audiokabel dÄligt till radiofrekvens, kÀnsliga applikationer pÄ högre frekvenser kan pÄverkas mycket negativt, för att uttrycka sig försiktigt...

Om man anvÀnder koax till audioapplikationer pÄverkas inte funktionen negativt i lika hög grad som i det omvÀnda fallet.

Helt klart Àr dock att ljudet förÀndras vid val av olika kabel med olika egenskaper. Liksom att en "bra" kabel förÀndrar ljudet/frekvensgÄngen sÄ litet som möjligt. Och att en kabel av god kvalitet avsedd för audiobruk utan tvekan torde vara det bÀsta valet för just en audioapplikation.

Det hÀr Àr ju diskussioner som ofta verkar vÀcka kÀnslor och tar fram mÄnga olika Äsikter, ibland riktigt extrema. Speciellt i HIFI-vÀrlden dÀr man Àr experter pÄ att ta fram de mest fantasifulla konstruktioner som ofta verkar ha som frÀmsta egenskap att vara sÄ dyra som möjligt.

Med en nÄgorlunda seriös instÀllning kommer man dock snabbt fram till att en rimligt prissatt kvalitetskabel med goda elektriska och mekaniska egenskaper, som tillverkats just för det ÀndamÄl man avser anvÀnda den till, Àr det bÀsta valet.

Köper man fÀrdig kabel med kontakter Àr ocksÄ kontakternas kvalitet lika viktig.

SjÀlv tycker jag ocksÄ om just ovan nÀmnda Planet Waves som jag tycker har ett vettigt pris/kvalitetsförhÄllande. Men de Àr lÄngtifrÄn ensamma om att göra bra kabel. Men olika kablar lÄter olika. SÄ jag tycker att man bör testa sig fram till vilken man sjÀlv föredrar.

För den som har goda lödkunskaper Àr det ocksÄ ett alternativ att köpa kabel pÄ "lösvikt". TÀnk dock pÄ att bÄde kabeln och kontakternas kvalitet Àr viktig. Och att det faktiskt ocksÄ har stor betydelse att lödningarna Àr riktigt bra utförda för att kabeln skall bli riktigt bra!

Om man nu i alla fall envisas med att anvÀnda koaxialkabel till audio sÄ bör man i Ätminstone vÀlja en koax med HF-tÀt skÀrm. Speciellt billiga koaxialkablar har inte alltid det.

Redigerat av Violiner
Postat (redigerat)

Kunde knappt ha sagt det bĂ€ttre sjĂ€lv. 😏

NĂ„ja - var sĂ„ sĂ€ker pĂ„ att det kommer med ett par olika koaxialkablar nĂ€r jag fĂ„r loss tummarna nĂ„gon gĂ„ng i framtiden och gör testinspelningar med olika kablar... 😏

Det viktigaste över huvud taget, Àr att ha en tÀt skÀrm - antingen tÀtt flÀtad eller dubbelskÀrm som Àr tvinnad pÄ varsitt hÄll. Koaxialkablar brukar ha en ganska gles skÀrm - och sÄ Àr det dessutom gjorda för att hÄlla en specifik impedans för att passa till anvÀndningsomrÄdet de Àr gjorda för. Turnerar man mycket, sÄ Àr det mycket viktigare Àn i en hemstudio, med en kabel som Àr mekaniskt stabil och tÄl att trampas pÄ, sÄ att man slipper byta kablar efter varje framtrÀdande. TÄlighet mot olja och sÄdant skadar inte heller dÄ - men sÄdana egenskaper Àr inget som behövs i hemmet.

Man kan ocksĂ„ glömma fjantet med "syrefri koppar" som försĂ€ljningsargument, eftersom det inte förekommer annat Ă€n just syrefri koppar - men allt gĂ„r att sĂ€lja med mördande reklam... 😏

RiktningsbestÀmd kabel Àr nÄgot av det löjligaste som nÄgonsin har förekommit i kabeldjungeln. Ljud Àr vÀxelspÀnning - och dÄ rör sig elektronerna fram och tillbaka - och stÄr helt still (med undantag för svÀngningen förstÄs). Anledningen till att ljudet kommer fram i andra Ànden, Àr inte att elektronerna pilar ivÀg kvickt som 17 genom kabeln (materialet Àr för trögt för att det skulle kunna vara möjligt), utan att de knuffar pÄ sin granne med de svÀngningar som nÄr dem - och grannen knuffar pÄ sin granne etc med ljusets hastighet. Alla signaler gÄr naturligtvis precis lika bra pÄ ena som pÄ andra hÄllet, sÄ det Àr hifi-nörderier som Àr fullstÀndigt ute och cyklar...

Återknyter man till hifi-nörderier, sĂ„ pratas det ofta om att en viss kabel lĂ„ter sĂ„ ofantligt mycket bĂ€ttre Ă€n en annan - men i mĂ„nga fall Ă€r det snarare sĂ„, att det har satts in filter som gör att det lĂ„ter annorlunda mot en kabel som leder sĂ„ bra som möjligt - och eftersom det Ă€r lĂ€tt att övertyga sig om att nĂ„got dyrt alltid Ă€r bĂ€ttre Ă€n nĂ„got billigt, sĂ„ tolkar hifi-nördarna alla skillnader som att de blir till det bĂ€ttre - Ă€ven om det i sjĂ€lva verket lĂ„ter sĂ€mre... 😏

Redigerat av Claes
Postat

Aha, ni tÀnker sÄ...

Men skĂ€rmen Ă€r i alla fall viktig. Vet inte om det var det jag menade med koaxialkabel, dvs en ledare i mitten och skĂ€rm runtom. 😏

Sedan hÄller jag med om bÄngligheten etc hos t ex en antennkabel. Den Àr definitivt inte att föredra för musik.

//nemo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.