Jump to content
Annons

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag undrar inför det stundande köpet av tablas, hur man stämmer dem.

Stämmer det att man bara stämmer den lilla trumman? Det är väl den stora som heter tabla, den andra kallas något annat, eller är det tvärtom. Tror inte det medföljer någon stämningsinstruktion.

Blir import direkt.

😉

:musik

Annons
Postat

Ordet Tablas är nog samlingsnamnet för dom två trummorna, Dom heter Baya (den större) och Daya (den mindre). Iof så kallas Daya också för Tabla... Nu kan man ju tro att jag sitter inne med en del kunskaper om ämnet, men det är taget från DENNA sida 😱 Kanske står nåt mer omstämning där??

Postat

sådär.. nu har jag konsulterat med en "riktig" tabla-spelare...

Man beställer tablan (den lilla) i den grundton man vill ha den i, sen kan man justera den upp å ner nån ton... eller mer, men då låter det inte särskilt bra;)

Så, lura ut vilken grundton du ska använda den till.

Mvh/

Magnus

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Ok, ungefär som munspel då. De finns ju i olika grundtoner.

Jag vet faktiskt inte vilken grundton jag vill ha den i. C kanske är bra?!?

Det luriga är att jag inte tror det stått på någon av de två olika webbsidorna om att man skulle kunna få dem i olika grundtoner. RUMC, England respektive mid-east.com, i Indien.

😲

Postat
Dom heter Baya (den större) och Daya (den mindre).

Tur att dom kommer från indien då.. Och inte sydamerika... Kunde ju ha blivit en BayaMaya😲

(kunde inte låta bli 😉 )

Postat

Finns det inte nån indisk trumma som heter Bajs också? 😲

Alltså på allvar... har för mej att jag har hört det. För det är ju faktiskt väldigt kul. 😉

Postat
Hej!

Det luriga är att jag inte tror det stått på någon av de två olika webbsidorna om att man skulle kunna få dem i olika grundtoner. RUMC, England respektive mid-east.com, i Indien.

😲

Du bestämmer själv vilken ton du vill stämma den i genom att hamra ned eller upp sargen runt skinnet.

Postat
Hej!

😲

Du bestämmer själv vilken ton du vill stämma den i genom att hamra ned eller upp sargen runt skinnet.

precis, men det finns en gräns för hur mycket man kan tänja på skinnet (gäller båda hållen), killen jag snackade med (f.ö. även gått i lära i indien) sade att finns tablas i olika grundtoner och att man beställer i den grundton som man har tänkt(ungefär)...

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Verkligen intressant! Har kollat nu hos ebay-butiken RUMC "Really Useful Musical Company", där jag tänkte beställa ifrån. Hmm...nu verkar de vara slutsålda. Hoppas det bara är tillfälligt. Men 1800 SEK inkl. väska och frakt är strax under 25% av vad de skulle ha för dom i affären i stan inkl. väska. Jösses!! Jag menar 6000 SEK inkl. väska är ju dyrt.

Hos Indien tablas kan man beställa dock. De har en massa varianter i lager. Från $200 och uppåt plus den förmodligen dyra frakten.

Nyss såg jag en liten säljare på ebay Tyskland som också säljer tablas. De billigare förnicklade för €150 inkl. frakt och de dyrare i mässing för €200. Nöjda kunder 119 st senaste året, inga missnöjda eller ens neutrala kunder... Detta får mig att undra: kan man som säljare på ebay plocka väck sina missnöjda kunder?

Om jag beställer från utlandet, så får jag väl skriva vilken ton jag vill ha dem i, för det nämns inte hos en enda annonsör. De kan dock stämmas.

😕

Redigerat av musik
Postat

Men asså du kommer ju att få stämma om de själv sen också efter vilken tonart de e på låten om du ska spela till musik.

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Hmmm...men om det stämmer som UmeMagnus tablavän sagt så måste jag alltså i så fall ha en massa olika tablaspar, eftersom jag gör låtar i en massa olika tonarter. Det lär ju finnas gränser upp och ned för hur mycket man kan stämma om dem. [se ovan]

😕

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat

Och det var alltså bara den lilla man stämmer? Märkligt. [se ovan, UmeMagnus tidiga inlägg]

😕

musik (oregistrerad)
Postat

Tack. Då blir det beställning i sommar/(höst).

😕

• 2 månader senare...
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Sådärja. Då har jag hittat vad jag trodde var prisvärda tablas i en annons. När man tittar närmare på dem så ser man dock att de där runda träblocken runtom på sidorna på den lilla trumman - Dayan - hänger i väldigt lösa läderband, och befinner sig längst ned på sidorna. Det verkar ju inte som om de skulle kunna sättas högre upp på Dayan, så sladdriga som läderbanden är... 🙁 Eller?

Jag mailade säljaren som svarade att det var en mycket bra fråga. Tyvärr kunde han inte besvara den. Han sa också att han inte var en professionell tabla-spelare, men att han gått i skola i Indien för att lära sig spela dem där hos en läromästare. Han visste heller inte nåt om stämning av tablas, bara att de där runda träbitarna alltid befunnit sig där de nu befinner sig, dvs. längst ned på sidorna av trummorna. Någon stämhammare ingick inte, men en sån har jag sett på utländska siter för en 50-lapp plus frakt. Svensk butik ska väl ha några hundra, för de är ju ofta dyra på denna typen av instrument generellt sett.

Värt ett köp? Kan det vara så att de bara kan stämmas åt ett håll, så som de nu ser ut? Tyvärr gick det inte att lägga in bilden här, då den var dynamisk.

Nu till frågan: jag fattar inte riktigt hur de ska kunna stämmas genom att man knackar på sargen runtom. Knacka ned den förstår jag ju, uppifrån sett, men hur knackar man "upp" en sarg? 😆😆

🙁

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat

Det blev inget!

Skit samma. Det var ett auktionsförfarande och priset gick upp till för mycket ändå. Dessutom hade stämningshammaren tappats bort och vilken väska det var stod inte, så förmodligen var det bara två tygpåsar. Såg att man kunde köpa i princip likadana från en butik i Tyskland för bara 450 SEK mer och dessutom kompletta med stämhammare och med riktigt hard case.

😳

Postat (redigerat)
Hej!

😉

C är bra men jag tror att C# är ännu bättre eftersom mycket av indisk musik går i C#, (har jag för mig 😳) om det nu är indiskt du ska lira dvs? 🙁

Redigerat av djonas
Postat

Kanske kan du börja med nått enklare och billigare för att testa på indisk trummning.

Har dom här två som är jäkligt schysta och simpla. Ena e bas som man ändrar tonen genom att spänna skinnet med fingrarna medans man spelar och stämmer genom att värma skinnet resp smörja med fett. Den andra är ljusare och ändrar ton genom att klämma åt snörningen.

P3160783.jpg

Här e en låt som jag kör med dessa på.

Kanske kan fixa trummor fram om du är intreserad. Man kan också säga till vad man vill ha så byggs en trumma efter önskemål.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.