Jump to content
Annons

Retro-VSTi


mickeand (oregistrerad)

Recommended Posts

mickeand (oregistrerad)

Är egentligen gitarrist med mina musikaliska rötter i 70-talet, men har i och med inköpet av Cubase SE3 börjat fuska lite med keyboards. Är mest förtjust i emuleringar av gamla klassiker som Minimoog, B3 och Rhodes. Eftersom jag är nybörjare är det inget alternativ att lägga ut ca 2000 SEK på NI:s B4 el likn. Därför testar jag nu gratispluggar som ORGANized trio, AZR3 och MinimogueVA.

Tycker att de verkar OK, men har väldigt liten erfarenhet av förlagorna. Är det någon annan som har testat dem och har en mer kunnig åsikt? Hur tycker ni att dessa pluggar står sig mot förlagorna och mot köpepluggarna från tex NI och Arturia?

Är även tacksam för tips på bra gratisemuleringar av Rhodes MK2 och Clavinet D6.

/mickeand, som skriver sitt första inlägg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

inget som hindrar att du laddar hem demoversioner från arturias hemsida, så kan du jämföra själv. Hur de sedan står sig mot förlagorna är ju alltid debatterat. Jag upplever dock inte att arturias minimoog låter exakt likadant som vår.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

B4:an är väl också omdiskuterad. Det finns ett par trådar här om jag inte minns fel. En "riktig" Hammond låter säkert mer " Hammond. Dock är det ju ett par saker som talar för Native instruments. För det första priset, för det andra tillgången för det tredje vikten 😆 (har lyft en hammond upp på en scen en gång och den var tung).

Jag gillar atrturias grejor. Ljuden kan man säkert ifrågasätta, men jag tycker man kommer ganska nära + att det är rimliga priser för en datormusiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

B4:an är väl också omdiskuterad. Det finns ett par trådar här om jag inte minns fel. En "riktig" Hammond låter säkert mer " Hammond. Dock är det ju ett par saker som talar för Native instruments. För det första priset, för det andra tillgången för det tredje vikten  😆  (har lyft en hammond upp på en scen en gång och den var tung).

Håller med. Jag gillar arturias grejor. Ljuden kan man säkert ifrågasätta, men jag tycker man kommer ganska nära + att det är rimliga priser för en datormusiker.

Jag tycker pluggarna låter otroligt bra vilket inte ska förväxlas med att de låter som orginalen eller ej. Det vore dumt att inte använda en bra ljudande plugg bara för att den inte låter som sin förlaga.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller VSTi, så tycker jag att man alldeles för ofta stirrar sig blind på jämförelsen mellan originalet och emuleringen. Frågan är egentligen i stället främst om pluggen tillför något bra till ljudbilden - snarare än om den är lik förlagan. Visst försöker programmerarna efterlikna originalet och döper sin version till något snarlikt namn, men de lyckas aldrig helt perfekt, utan kommer någonstans i närheten av förlagan. Perfekta kopior i mjukvaruform av analoga syntar är det troligen nästan omöjligt att trixa ihop, men i en komplett mix kommer man sannolikt ändå inte att höra tillräckligt stor skillnad för att avgöra om det är en Moog-emulator eller en hårdvaru-Moog som har använts. Spelar man på instrumentet ensamt, så är det däremot säkert väldigt lätt att höra skillnad...

Link to comment
Dela på andra sajter

hybner (oregistrerad)
Mr. Ray

En gratisplugg som emulerar ett fender Rhoads. Personligen tycker att denna låter mycket bra med tanke på att den är gratis.

har testat denna lite och den låter trevligt, men jag får den inte att funka som den ska i cubase, den sprakar å lever men funkar fint i tracktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som någon sa, det viktiga är väl att det låter bra, inte att det låter exakt som orginalet?

Diskussionen påminner lite om 80-talets gitarrkonässörer som kunde höra på Yngwie Malmstens solon om han hade käkat fil eller mjölk till frulle. Typ.

Låter det bra så är det bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr. Ray

En gratisplugg som emulerar ett fender Rhoads. Personligen tycker att denna låter mycket bra med tanke på att den är gratis.

har testat denna lite och den låter trevligt, men jag får den inte att funka som den ska i cubase, den sprakar å lever men funkar fint i tracktion.

hittar inte download knappen? kan inte alla enas med att en download länk ska vara typ 10X10 cm med röd text?

Link to comment
Dela på andra sajter

hittar inte download knappen? kan inte alla enas med att en download länk ska vara typ 10X10 cm med röd text?

Och kan inte alla enas om att download betyder download, inte att man måste trycka på ytterligare 17 knappar innan nedladdningen startar.

Link to comment
Dela på andra sajter

mickeand (oregistrerad)

Håller med om att det inte finns någon anledning att fokusera på att pluggen ska låta exakt som originalet. Det jag var ute efter med frågan var, förutom tips på fler pluggar, att höra vad ni mer erfarna användare tycker om dem. Litar inte helt på mitt eget omdöme m.a.o. :-)

Har faktiskt testat AZR3, ORGANized, NIs B4 och riktigt Hammond. För 15 år sedan stod det faktiskt en B3:a i föräldrahemmet under en månad pga en dansbandsreunion, så jag passade på att trycka och dra lite på måfå på monstret som hamnat i garaget. Min känsla är att gratispluggarna är ett helt OK substitut till ett par hundra kg B3a + Leslie. Inte exakt samma, men ger det sound jag är ute efter. I synnerhet om man kombinerar med rörstegs-simulator och/eller dist-plugg.

B4an är mycket bra, men lite för dyr för mig som bara kan spela mycket enkla melodier och lägga på ackordmattor.

Nån som har en annan åsikt?

Link to comment
Dela på andra sajter

B4:an är väl också omdiskuterad. Det finns ett par trådar här om jag inte minns fel. En "riktig" Hammond låter säkert mer " Hammond. Dock är det ju ett par saker som talar för Native instruments. För det första priset, för det andra tillgången för det tredje vikten  😎  (har lyft en hammond upp på en scen en gång och den var tung).

Håller med. Jag gillar arturias grejor. Ljuden kan man säkert ifrågasätta, men jag tycker man kommer ganska nära + att det är rimliga priser för en datormusiker.

Jag tycker pluggarna låter otroligt bra vilket inte ska förväxlas med att de låter som orginalen eller ej. Det vore dumt att inte använda en bra ljudande plugg bara för att den inte låter som sin förlaga.

Vilket jag ju håller med om oreserverat. Arturiaws prylar, undataget möjligen Brass då (har iofs inte testat själv ännu 😆 ) låter mycket bra och är roliga.

Sedan är det klart att allt handlar om pengar. Det finns ju mer heltäckande synt-alternativ som har hyfsade orgelljud hyfsade minimoogljud o s v.

Hypersonic t e x, eller sampletank kan t o m framkall en hyfsad harpa. 😉

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...