Jump to content
Annons

Spela in vinylskivor


mornel

Recommended Posts

Hej,

En kompis ska spela in sin vinylsamling i datorn och letar efter ett program som kan hjälpa till med detta. Helst till Windows, och det måste inte vara gratis.

Önskemål på funktioner:

Delar upp inspelningen i låtar som sparas separat

Tar bort brus och skrap

Så automatiskt som möjligt

Någon som känner till ett program som gör detta på ett vettigt sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 64
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag har gjort ett stort antal överföringar på detta vis, då mitt företag

har gett ut återutgivingar av lp-skivor från 70-80 talet...

Så jag är lite av en expert 😲

*Jag för först över från grammofonverket till dator via mitt

emu 1820 direkt in i Adobe Audition(24/48)...

*Normaliserar sedan till -1db...

*Tar bort knaster och sprak med X-Crackle...

*Använder sedan en multibandskompressor för att snygga till allt lite...

*Maximerar allt genom Waves L2...

*Näst sist så använder jag mig också av "Hiss Reduction" i adobe för att få

bort överflödigt brus(Krävs mycket försiktighet så att inga vackra övertoner

försvinner)...

*Sist så konverterar jag ju självklart allt till 16/44.1... 😎

Mvh

Fredrik

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

direkt in i Adobe Audition(24/48)...

*Sist så konverterar jag ju självklart allt till 16/44.1... 😲

Hmm. Bara en stilla undran - varför omvägen om 48kHz? Själv skulle jag köra 44.1 direkt och slippa SRC som inte alltid låter så bra. Och i såna fall varför inte 96 då?

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

direkt in i Adobe Audition(24/48)...

*Sist så konverterar jag ju självklart allt till 16/44.1...  😄

Hmm. Bara en stilla undran - varför omvägen om 48kHz? Själv skulle jag köra 44.1 direkt och slippa SRC som inte alltid låter så bra. Och i såna fall varför inte 96 då?

Gunnar

Eftersom jag tycker att resultatet blir bättre då 🙂

Anledningen till att jag inte går upp till 96 är att jag

inte har märkt någon förlust när jag håller mig till 48...

Men går jag ner till 44.1 så upplever jag en stor förlust

i diskant registret...

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen RIAA-förstärkare? Eller du har kanske en korrekt eq som förval i något program...?

Den finns redan i mitt emu kort...

Det var därför jag köpte det 😄

Innan jag började använda RIAA ingångarna

så använde jag mig av en väldigt bra men ganska

vanlig marantz förstärkare. Det fungerade utmärkt de med

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips hörni!

Sonefors: din metod är säkert toppen, men alldeles för knepig. Det här ska gå så automatiskt som möjligt 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips hörni!

Sonefors: din metod är säkert toppen, men alldeles för knepig. Det här ska gå så automatiskt som möjligt 🙂

Hehe, okej 🙂

Jag gör så eftersom jag får beställningar

från andra bolag å så...

Tycker det är så roligt också, så det går inget att

det tar lite tid 😉

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså ... rätta mig här om jag har fel, men jag har bestämt för mig att man kan lämna in rubbet till någon firma som placerar skivan i en ultrasmart laserläsare för LP skivor, sedan får man rubbet på cd. Jag vet att jag läste en artikel om det här, men det är säkert 10 år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså ... rätta mig här om jag har fel, men jag har bestämt för mig att man kan lämna in rubbet till någon firma som placerar skivan i en ultrasmart laserläsare för LP skivor, sedan får man rubbet på cd. Jag vet att jag läste en artikel om det här, men det är säkert 10 år sedan.

Det kanske man kan, men jag har ingen aning...

Men det vore ju tråkigt om det vore så, får då

får ju inte jag några jobb längre 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Audiograbber var en av världens mest populära cd-rippers i slutet av 90-talet, och visst används programmet än idag.

Nu kan man ju tom. konvertera ljudfiler mellan olika format med programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inte jobbat på SR Fytrius? Jag har aldrig sett Audiograbber någonstans utom där tror jag.

Nej då! Som Linus sa så var programmet väldigt populärt för ett tag sedan. Iallafall så populärt att jag hittade det 😎 Jag testade bl.a att spela in LP-skivor eftersom det kunde känna av mellanrum mellan låtarna. Det funkar bra om man inte har för tyst musik med "pauser i sig själv".

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Normalisering = datorn söker igenom ljudfilen efter den högsta peaken (den starkaste ljudnivån) och förstärker upp signalen så mycket som möjligt, utan att denna peak går över 0dB. Dynamikförhållandet bibehålls.

Maximering = Med hjälp av effekter som kompressor och limiter påverkas ljudets dynamik. Alla ev. peakar trycks ner så att signalen kan förstärkas upp ännu mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, tack för den pedagogiska förklaringen :rolleyes: Men varför vilja påverka dynamiken på nåt som redan är mastrat, jag menar borde inte den biten redan vara som det tänktes vid mixningen? Är det för att dra upp styrkan bara, eller för att modernisera ljudet???

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska föra över från vinylskivor så är det knappast lämpligt att mastra den färdiga masteringen som redan är gjord. Det enda jag skulle göra i så fall är att normalisera, om det skulle behövas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat---varför---lyssna på vinyl på skivspelare och njut istället för att föra över/konvertera och böööga på i all oändlighet...jag fattar inta vad ert syndrom går ut på...lira skiten som det skall liras och lyssna och lär och njut utav dynamik och mix så som det var tänkt från början----party istället för fucking datornördöverföring...hajja läget någonsin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :angry:the original is the best---ever...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat...varför?

För att det är opraktiskt att släpa med sig skivspelare och förstärkare och högtalare om man vill lyssna på sina gamla klassiker i bilen. Jag menar, snacka om att få hack i skivorna i sådana fall om man kör på våra svenska vägar. Och vem vill väl ha kvar strulet med kasettband i bilstereon nu när CDn finns?

Link to comment
Dela på andra sajter

kasetter funkar fortfarande oerhört bra i bilen (och på andra ställen), klart underskattat-men vill man föra över bara för detta ändamål så förstår jag---dock är nog inte detta huvudanledningen vad jag misstänker...skaffa en skivspelare till hemmet och en ny pickup via lämplig återförsäljare å bara njut---skivbörsar finns och kommer alltid att finnas... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
kasetter funkar fortfarande oerhört bra i bilen (och på andra ställen), klart underskattat-

Javisst om man är hörselskadad och inte hör nåt ovanför 6 khz är det grymt med kassetter. Och om man gillar att spola.

Redigerat av Fruppe69
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...