Jump to content
Annons

hur skruvar ni fram era piano ljud


hippie54

Recommended Posts

jag använder uteslutande vst pluggar för piano, just nu är det art vista som jag använder, Gör Electro/soul musik typ men har aldrig varit nöjd med hur pianot sitter i mixen den tar för mycket plats och är för otydlig även när jag mixar ner till mono och stryper den under låga mellan registret

Jag vill ha ett brilliant ljud med tydlig attack, Låter så jävla trött nu=(

ifall någon använder art vista, vilken preset lämpar sig bra för detta å vilka effekter använder ni, gärna lite tips på eq iställningar vore nice också även om det är svårt utan att få höra hur det låter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

känns som att samplade pianon/flyglar sällan funkar i en låt som inte från början är gjord för det, man kanske borde testa med mer synth piano ljud,

de är ju mindre detaljerade och borde på så sätt vara lättare att klämma in

Link to comment
Dela på andra sajter

varför inte spela in ett riktigt piano om alla samplingar är så kassa...jag har testat "the grand" osv och gillar dem verkligen inte,men det är väl för att jag är pianist...

jag pannar alltid ut pianot fullt...nästan alltid i alla fall-beroende på övrigt innehåll etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker jag-idag skänkes ju pianon eller kastas på tippen...ett tillfälle för många av er och samtidigt ett symptom på människors dumhet och blinda tro på allt vad digitalt heter...en kulturdöd som kryper på oss! 🙂

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

tycker jag-idag skänkes ju pianon eller kastas på tippen...ett tillfälle för många av er och samtidigt ett symptom på människors dumhet och blinda tro på allt vad digitalt heter...en kulturdöd som kryper på oss! 🙂

Har faktiskt kollat flera annonser på blocket och liknande där pianon skänkes bort eller säljs för några hundra, och det är frestande att slå till och hyra ett släp och dra iväg och sen låta ett proffs stämma pianot. Det kan ju inte bli så fasligt dyrt jämfört med att köpa nytt?

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker jag-idag skänkes ju pianon eller kastas på tippen...ett tillfälle för många av er och samtidigt ett symptom på människors dumhet och blinda tro på allt vad digitalt heter...en kulturdöd som kryper på oss! 🙁

Har faktiskt kollat flera annonser på blocket och liknande där pianon skänkes bort eller säljs för några hundra, och det är frestande att slå till och hyra ett släp och dra iväg och sen låta ett proffs stämma pianot. Det kan ju inte bli så fasligt dyrt jämfört med att köpa nytt?

Skulle göra jag med om jag inte bodde i korridorrum och hade haft plats med ett piano. 🙁 Så då får man hålla sig till kasst samplade pianon.

Link to comment
Dela på andra sajter

alltså problemet här är inte att samplingarna är dåliga, och även om så vore fallet så kan jag garantera de flesta här att ni inte har grejor för att göra det bättre.

utan mitt problem är att flyglar e så otroligt detaljerade att det alltid kommer att tjocka till mixen å göra den full av överflödig information. samtidigt som det är svårt att eq,a till ljudet utan att man direkt känner att själva flygelljudet blir för tunt.

det är där jag behöver hjälp med tips

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är jag ganska så petig med just piano/flygelljud. Men ett hett tips är den gamla beprövade Alesis QS-serien. Har en QS8.1 som alltid (nästan) sitter rätt. Ljudet som soloinstrument funkar men är lite väl tunt däremot skär det rätt igenom mixen på ett mkt behagligt sätt. Tror att det är nästan samma ljud i NanoSyntharna. QS8.1 har lite omarbetade samplingar men i princip är det samma.

Allt ovanstående är naturligtvis enligt mig själv och ur "min" musiks synpunkt.

Men det kanske funkar för andra åxå.

Olle

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Styr "det-som-kolliderar-med-pianot" in i en group. Styr pianot in i en annan grupp. Lägg en sidechainkompressor på pianot, och triggern på "killisionsgroupen". Lek med thresholden tills du får en maximalt 3-4-5 dB's komprimering beroende på situationen i musiken. Detta gräver ofta ganska transparent fram pianot.

EQ-grävandet måste du nog ändå göra troligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

man får karva lite

Bra ordval. Pressa pianokanalen med eq tills klangen sitter där... 😠

Och vad gäller samplingar, verkar många gå efter dessa multi-gigabyte-steinway-liknande flyglar... Dessa funkar såklart jättebra till flygel - men inte till popkompspiano! Flygel låter flygel och piano låter piano.

Till populärmusik vill man helst ha ett operfekt, fast hyffsat renstämt, piano. Och webben erbjuder många samplade pianon (och flyglar) för gratis nedladdning.

Ladda hem lite Soundfonts och sen kan du smätta på klaviaturen.

Link to comment
Dela på andra sajter

bra tips i denna tråden. brukar alla panorera ut pianot till max? tycker det är svårt att få det att låta bra men kanske gör fel ändå

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett piano täcker inte hela bredden i verkligheten - så varför ska det göra det när man har spelat in...?

Jag skulle absolut ha det inspelat i stereo, men skulle inte låta det ligga hela vägen från vänster till höger. Det låter inte naturligt då, utan man får dra ihop stereobilden på pianot om det är för brett från början...

Enda gången jag kanske skulle köra pianot i full stereo, skulle nog vara om det var det enda instrumentet - men även då skulle jag vara mycket tveksam. Det låter bättre om det inte är fullt så brett - och man i stället gör det större med hjälp av ett snyggt reverb. Det låter mer naturligt.

Tänk dig en scen med ett piano och tänk var lyssnaren sitter. Hur hör du direktljudet? Jo - i princip som från en punkt på scenen. Det större ljudet du hör, är naturligt reverb i konsertsalen och inte pianots direktljud. Då blir det bäst att försöka återskapa liknande förutsättningar vid mixen också - åtminstone om man inte är ute efter att skapa en speciell effekt med ljudet, i stället för att få det att låta naturligt...

Det är förstås en helt annan femma om man har en ursprunglig sampling där pianot är inspelat MED rumsklangen från konsertsalen, från lämplig lyssningsposition. Då behöver man ha hela paketet fullt stereopanorerat...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...