Jump to content
Annons

Rengöra mixerbord?


CRZTNTR

Recommended Posts

Jag har tagit över ett Mackie bord som stått ett tag och är fullt med damm och oxid på det mesta. Hur ska jag rengöra det, utan att skruva isär det? Och vilket medel (och var köper jag det) ska jag använda emot oxiden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ta bort alla knappar och lägg dom i varmt vatten med diskmedel. Under tiden dom ligger där så kan du rengöra bordet. Använd en pensel att borsta bort allt damm. Ta sedan ajax fönsterputs och fukta en trasa med det. Sen är det bara att gnida. Då blir det riktigt rent. Skölj sedan alla knappar och lägg dom på en handduk. Sedan så så sprejjar du i spåren (där regeln är) kontaktspray MED olja för svagström/elektronik. Kolla med din lokala tvreparatör. Dom har koll på vad du ska ha. Det finns en djungel av olika produkter. Googla efter kontaktspray så får du en hel del träffar.

Link to comment
Dela på andra sajter

nä 5-56 skulle jag inte rekomendera i elektronik. Däremot finns det smörjande kontaktspray för elektronik som lämnar en tunn microfilm för potentiometers, kanalväljare o dylikt. Jag köpte spray både med och utan olja på Kjell & Company.

www.kjell.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle undvika i det längsta att spraya!

Om du måste ge dig på potentiometrar med någon form av kemi så börja med en rengörande spray som dunstar helt och inte lämner några som helst rester!

Först om detta inte räcker så använd, i sista hand, en spray som är speciellt framtagen just för potentiometrar och som lämnar ett oxidationshämmande skikt. Och använd även den sparsamt!

Jag vill varna för billiga "allroundsprayer" för elektronik till potentiometrar.

Det finns som sagt speciell spray just för potentiometrar, av ovanstående två slag. De kostar obetydligt mera, men är värda varje extrakrona. Bäst är det undvika spray så länge som möjligt. Finns bland annat på Elfa. ( www.elfa.se )

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du måste ge dig på potentiometrar med någon form av kemi så börja med en rengörande spray som dunstar helt och inte lämner några som helst rester!

Vad skulle detta vara för sorts spray? Namn, märke?

Link to comment
Dela på andra sajter

F2 eller F5 eller vad den nu heter,sitter inte hemma just nu så jag kommer inte åt att titta,den är mkt omiljövänlig med freon osv men är bäst i Världen för ändamålet,kostar skjortan-googla,den är Fransk...finns en firma i Stockholm bl.a. som jag vet har den,kommer givetvis inte ihåg detta nu...lämnar som sagt inga rester vilket skulle vara förödande för din elektronik/komponenter! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Grundregeln är som sagt att, om det över huvud taget är möjligt, inte använda några som helst sprayer. Potentiometern påverkas alltid i större eller mindre utsträckning, och risken är att man inte bara tar bort oxid utan också försämrar materialet i den aktuella banan.

Knastret kan också till exemel bero på en sliten bana, som nästan har ett avbrott. Och då kan kemikalierna få "katastrofala" effekter genom att de hjälper till att göra avbrottet permanent.

Man bör först försöka få bort oxid genom att dra/vrida poten fram och tillbaka och på det sättet försöka "få igång" den och sluta skrapa. Är det helt kört så det bara är spray som återstår så, säger mig min erfarenhet i alla fall, att spray är en nödlösning innan man byter ut poten - eller utrustningen - mot nya prylar.

Hur som helst, spraya försiktigt och så litet som möjligt och se till att sprayen verkligen hamnar på rätt ställe. Vissa potentiometrar är till exempel helt kapslade och det hälper inte att spraya på höljet...

Hittar inte den gamla kemin (som jag använt) längre, men motsvarande bör vara exempelvis:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang....htm?_80_777_03

när det gäller den rengörande icke smörjande, och:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang....htm?_80_777_52

för en smörjande och till sist:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang....htm?_80_791_05

som påstås ha oxidationshämmande effekter.

Men, som sagt, jag avråder från att använda dem...! 😠

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...