Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Gömda spår i slutet på en CD känns väl inte allt för kreativt nu för tiden. Det finns ju lite mer avancerade sätt att göra det på, t ex lägga före första spåret och sådär... men jag kom på ett riktigt omständigt och jobbigt sätt, som skulle vara lite skoj.

Detta funkar bara bra om det gömda spåret är ganska kort, helst under en minut kanske. Min idé är helt enkelt att man tar spåret man vill gömma och sänker hastigheten på det tills det är lika långt som hela skivan, dvs förhoppningsvis hörs bara ett lågt lågt muller i nån timme. Sen lägger man detta på låg volym under hela skivans speltid. För att höra det gömda spåret måste man alltså spela över skivan till datorn och höja hastigheten x50 eller så. Naturligtvis med ett hemskt surr i de övre frekvenserna, men ändå. Skulle väl vara coolt? Om än jobbigt som katten att mastera... 😳

Vad finns det för andra kreativa sätt?

Annons
Postat
Hur lägger man in ett spår före spår 1 egentligen? Jag vet att det var så på nån Lamb-skiva eller vad det var men jag har inte fattat hur det ska gå till att göra själv i exempelvis Nero...

Du får lägga in båda låtarna i samma fil. Sen drar du in spåret i Nero, klickar upp Egenskaper för spåret och flyttar fram startindex till den tidpunkt där den andra låten börjar.

Nu kommer den första låten att hamna i pausen inför spår 1 (den andra låten).

Postat
Skulle vara coolt att kunna lägga ett spår på ovansidan så bara om någon råkade vända på cd´n så hittade dom det.

Apropå vända skivan, vi fick en jobbig Kylie Minogue-promo till Pite FM en gång.

Den inre delen av skivan var vanlig cd med "cd-metallfolieskiktet", och den yttre kanten av skivan var helt genomskinlig plast. 😄

I den övre skivhalvan hade man tryckt skivtexten - i det genomskinliga området. Och för att göra det hela ännu roligare hade de även tryckt samma text på den andra sidan (!) av cd:n och i den undre skivhalvan. Så man kunde vända på skivan och sidorna såg identiska ut! 😎

Synd bara att endast 1 av sidorna var spelbara i en cd-spelare. 😉

Lösningen var att hålla skivan mycket nära, så man kunde se den lilla loggan för cd-tryckeriet i skivans innerring. Då kunde man lista ut åt vilket håll man skulle stoppa in skivan. 😆

Postat
Skulle vara coolt att kunna lägga ett spår på ovansidan så bara om någon råkade vända på cd´n så hittade dom det.

Apropå vända skivan, vi fick en jobbig Kylie Minogue-promo till Pite FM en gång.

Den inre delen av skivan var vanlig cd med "cd-metallfolieskiktet", och den yttre kanten av skivan var helt genomskinlig plast. 😄

I den övre skivhalvan hade man tryckt skivtexten - i det genomskinliga området. Och för att göra det hela ännu roligare hade de även tryckt samma text på den andra sidan (!) av cd:n och i den undre skivhalvan. Så man kunde vända på skivan och sidorna såg identiska ut! 😎

Synd bara att endast 1 av sidorna var spelbara i en cd-spelare. 😉

Lösningen var att hålla skivan mycket nära, så man kunde se den lilla loggan för cd-tryckeriet i skivans innerring. Då kunde man lista ut åt vilket håll man skulle stoppa in skivan. 😆

Depeche Modes "Ultra" är likadan på båda sidorna, dock är ju musiken bara på en och oftast på "fel" sida.

Postat
Detta funkar bara bra om det gömda spåret är ganska kort, helst under en minut kanske. Min idé är helt enkelt att man tar spåret man vill gömma och sänker hastigheten på det tills det är lika långt som hela skivan, dvs förhoppningsvis hörs bara ett lågt lågt muller i nån timme. Sen lägger man detta på låg volym under hela skivans speltid. För att höra det gömda spåret måste man alltså spela över skivan till datorn och höja hastigheten x50 eller så. Naturligtvis med ett hemskt surr i de övre frekvenserna, men ändå. Skulle väl vara coolt? Om än jobbigt som katten att mastera... 🙂

Skulle inte det bli störande när man lyssnar på skivan vanligt? Fast cool idé i alla fall.

Postat
Detta funkar bara bra om det gömda spåret är ganska kort, helst under en minut kanske. Min idé är helt enkelt att man tar spåret man vill gömma och sänker hastigheten på det tills det är lika långt som hela skivan, dvs förhoppningsvis hörs bara ett lågt lågt muller i nån timme. Sen lägger man detta på låg volym under hela skivans speltid. För att höra det gömda spåret måste man alltså spela över skivan till datorn och höja hastigheten x50 eller så. Naturligtvis med ett hemskt surr i de övre frekvenserna, men ändå. Skulle väl vara coolt? Om än jobbigt som katten att mastera...  🙂

Skulle inte det bli störande när man lyssnar på skivan vanligt? Fast cool idé i alla fall.

Mjo det finns väl en risk för det, men om man ser till att sänka tempot tillräckligt mycket så lär ju allt utom allra högsta diskanten försvinna utanför hörbart område, och det som var krips från början blir lite diskret muller... låter man det sen toppa på typ -10 db så borde det inte höras mycket alls. Man kan ju eventuellt försöka ha en inte allt för diskantrik snutt som utgångspunkt, för att eliminera problemet.

Dock blir det kanske inte så kul med alla denna lågfrekventa energi som ligger och stjäl plats från "riktiga" skivan, alltså blir det nog ett helvete att mastera. Men allt för konsten... eller? 😄

Postat
Depeche Modes "Ultra" är likadan på båda sidorna, dock är ju musiken bara på en och oftast på "fel" sida.

Hmm, inte min. Den är vanligt silverblank på baksidan.

Min är silverblank på båda sidorna (och nej den är inte bränd, köpt ärligt av mig ) 🙂

Postat

Hmm, inte min. Den är vanligt silverblank på baksidan.

Min är silverblank på båda sidorna (och nej den är inte bränd, köpt ärligt av mig ) 🙂

Min ser ut som omslaget. Också den köpt. Då den var ny! Minsann!

Undrar vad jag har för version då, den kanske är värdefull 😄 , (eller så är din det?)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.