Jump to content
Annons

Vad ligger ni på för latency?

Recommended Posts

krueger (oregistrerad)
Postat

Säg ett projekt med 6 vst instrument och 6 ljudspår ungefär, och i genomsnitt 2 vst effekter på varje spår... Vad har ni för latencyinställning för att kunna spela upp det?

Tror jag har dåligt/något är fel i förhållande till min dator & ljudkort så det skulle vara intressant att jämföra.

Annons
Postat
Säg ett projekt med 6 vst instrument och 6 ljudspår ungefär, och i genomsnitt 2 vst effekter på varje spår... Vad har ni för latencyinställning för att kunna spela upp det?

Tror jag har dåligt/något är fel i förhållande till min dator & ljudkort så det skulle vara intressant att jämföra.

Svårt att svara på då olika vst-instrument/effekter kräver väldigt olika mycket!

Vore kanske enklare om du ställde frågan och utgick från några bestämda effekter/VSTi´s.

Som exempel så kan du ju för enkelhetsskull använda en vanligt förekommande VSTi-plugg på 6 spår (alltså 6 nya versioner av instrumentet), och använda t.ex. 2 st Cubase-inserteffekter på alla dessa spår. 6 Audiospår och samma effekter där.

Då blir det lättare att jämföra!

Vet inte hur du gör (och med risk för att det är en självklarhet för dig), men använder du bara inserteffekter så tar det betydligt mer än om du t.ex. använder en effekt (t.ex. reverb) på send till olika instrument/audiospår.

Postat

När jag mixar, spelar in audio och spelar med externa syntar (ren midi inspelning) kör jag med max latency som är 2048 samples på mitt ESI 192x kort. Då orkar datorn ganska mycket.

När jag spelar softsyntar eller använder datorn som effekt på gitarr sänker jag latencyn till 256 eller lägre.

Postat
När jag mixar, spelar in audio och spelar med externa syntar (ren midi inspelning) kör jag med max latency som är 2048 samples på mitt ESI 192x kort. Då orkar datorn ganska mycket.

När jag spelar softsyntar eller använder datorn som effekt på gitarr sänker jag latencyn till 256 eller lägre.

Vad du menar är bufferstorlek och inte latency.

Vill inte vara petig men om någon som läser detta inte känner till skillnaden kanske det verkar konstigt att du kan spela in med 256 i latency.

Postat

Vad du menar är bufferstorlek och inte latency.

Vill inte vara petig men om någon som läser detta inte känner till skillnaden kanske det verkar konstigt att du kan spela in med 256 i latency.

Det finns en buffer på ingången och en på utgången. Den hörbara fördröjningen när man spelar på en softsynt blir då (2 x bufferstorlek)/samplingsfrekvensen. Vid 44,1 kHz blir det då:

92 ms vid 2048 samples

11 ms vid 256 samples

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.