Jump to content
Annons

Le vs. HD (ni från digidesign, ni vet väl?).


Recommended Posts

Annons

Teori och praktik är inte alltid samma sak. Men rent teoretiskt görs själva effekterna och mixningen olika i HD och LE.

HD - använder en särskild hårdvaruprocessor. Internt räknar den med 48 bitars fasta tal

LE - använder datorns vanliga processor. Internt räknar den med 32 bitars flyttal, även om mellanresultat sker med upp till 80 bitar flyttal.

I teorin så skall det låta lika. Verklighet och teori är inte alltid samma sak dock.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte uttala mig om skillnaden mellan LE och HD men rent personligen tycker jag att man tappar något i musiken när man bouncar med LE. Det blir ofta lite plattare på något vis. Det kan vara inbillning så klart men att det skulle finnas en skillnad mellan LE och HD låter inte omöjligt.

Den uppsatsen ska bli intressant att se. Vilken skola gör han den på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis spelar alla omvandlig roll, det jag reagerade på var att han hade spelat in med 002 av någon form och då PT LE, men att slutmix gjordes i ett HD-system. Därför undrade jag om mjukvaran hade någon inverkan på ljudkvalitén i bouncningen.

Jag kan rekomendera McDSP Analog Channel för att närma sig den analoga känsla vid summering av kanalerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte uttala mig om skillnaden mellan LE och HD men rent personligen tycker jag att man tappar något i musiken när man bouncar med LE. Det blir ofta lite plattare på något vis. Det kan vara inbillning så klart men att det skulle finnas en skillnad mellan LE och HD låter inte omöjligt.

Den uppsatsen ska bli intressant att se. Vilken skola gör han den på?

Högskolan Dalarna, ljudproduktion

tror han skulle ha nån lyssnar panel och även spela upp olika bouncar samtidigt och fasvända dem emot varandra

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

För er som vill testa så har jag en liten grej

Dock är det ett fel i testet som det är nu, om man ställde pan law till 0 i cubase så släckte det ut med logic också.

Men här finns bouncar i från Cubase SE 3, Logic X, Logic Pro, PT LE och PT HD

Lyssna om ni hör någon skillnad. Tyvärr har jag inte facit på vilka som är vilka än men jag återkommer med det.

http://www.kalkyl.nu/public/

Redigerat av Elton
Link to comment
Dela på andra sajter

För er som vill testa så har jag en liten grej

Dock är det ett fel i testet som det är nu, om man ställde pan law till 0 i cubase så släckte det ut med logic också.

Men här finns bouncar i från Cubase SE 3, Logic X, Logic Pro, PT LE och PT LE

Lyssna om ni hör någon skillnad. Tyvärr har jag inte facit på vilka som är vilka än men jag återkommer med det.

http://www.kalkyl.nu/public/

DU menar PT LE och HD? Men tycker du kanske borde skapat en egen tråd för detta ändamål. Bla för att få bättre respons.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hört något mer ang detta Herr Olsson?

Är rädd för att det blir en upprepning av vad Trombonisten sa tidigare..

Har som sagt slängt ut frågan och alla pekar på vårat ” 48-bit mixing White Paper” som nämdes ovan.

Kort sagt, det är inte så mycket bouncen som är det intressante utan hur den interna mixern jobbar.

Pro Tools|HD mixar ”ner” med 48-bit Fixed Point vilket är möjligt då vi använder oss av dedikerade DSP’s.

Pro Tools LE mixar ”ner” med 32-bits floating point mixer, detta då LE använder sig av datorns CPU.

Ok, vad innebär det då.

Användandet av en 48- bits mixer medger mer ”headroom” (54dB) vid sammanslagning/mix av ett gäng spår, detta utan att det klipper, medger också betydligt högre upplösning, även med regeln satt under ”unity gain” . Detta innebär att du kan dra regeln till -90dB utan att förlora något av din ursprungliga 24-bits signal (hmm, låter inte lika logisk eller skoj när man översätter det ;-)

Trombonisten får gärna kliva in med mer fakta i fallet...

Men som nämts tidigare, det är mer än bara den interna mixern som skiljer LE mot HD, vilket prislappen indikerar.

Hur som helst, jag tror nog att en lyssningstest säger mer än en massa siffror..

Link to comment
Dela på andra sajter

För er som vill testa så har jag en liten grej

Dock är det ett fel i testet som det är nu, om man ställde pan law till 0 i cubase så släckte det ut med logic också.

Men här finns bouncar i från Cubase SE 3, Logic X, Logic Pro, PT LE och PT HD

Lyssna om ni hör någon skillnad. Tyvärr har jag inte facit på vilka som är vilka än men jag återkommer med det.

http://www.kalkyl.nu/public/

Har inte hunnit lyssnat men en fråga infinner sig. Det står att dom olika ljudfilerna är gjorda i olika sequensers. Är det nedmixningen eller inspelningen? Har samma hårdvara använts vid inspelningen? Eller är det det som är den egentliga frågan? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur som helst, jag tror nog att en lyssningstest säger mer än en massa siffror..

Sannolikt. När skickar ni över en rigg så jag kan prova då?

Tänkte då på de testfiler som lagts ut enligt inlägget ovan.. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

För er som vill testa så har jag en liten grej

Dock är det ett fel i testet som det är nu, om man ställde pan law till 0 i cubase så släckte det ut med logic också.

Men här finns bouncar i från Cubase SE 3, Logic X, Logic Pro, PT LE och PT HD

Lyssna om ni hör någon skillnad. Tyvärr har jag inte facit på vilka som är vilka än men jag återkommer med det.

http://www.kalkyl.nu/public/

Har inte hunnit lyssnat men en fråga infinner sig. Det står att dom olika ljudfilerna är gjorda i olika sequensers. Är det nedmixningen eller inspelningen? Har samma hårdvara använts vid inspelningen? Eller är det det som är den egentliga frågan? 😆

Inspelning är gjord i ett program sen har de "råa" filerna tagits till de olika progrmen.

Nedmixningen är gjord i olika program. Men det har inte gjort någon bearbetning i någon av de olika programen

Redigerat av Elton
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

uppsatsen är klar och jag kan se om jag kan lägga ut den i sin helhet här någongång snart.....men det som hände när han fasvände en av de bouncade filerna var att det låg en del diskant kvar, dvs i HD fanns det lite mer diskant/briljans....detta kunde man även höra om man lyssnade noga i ett AB test LE och HD emellan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

hur har ni gått itll väga?? har ni fasvänt dom mot varandra eller vad har hänt??

vore intressant som fan o se en komplett uppsats om det.. 😆

eller jag knakse har missat ngt o den finns ngnstans i tråden.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
uppsatsen är klar och jag kan se om jag kan lägga ut den i sin helhet här någongång snart.....men det som hände när han fasvände en av de bouncade filerna var att det låg en del diskant kvar, dvs i HD fanns det lite mer diskant/briljans....detta kunde man även höra om man lyssnade noga i ett AB test LE och HD emellan

Fasvände mot vad??

Vände man höger mot vänster, eller en fil mot nån annan o isf vilka??

Link to comment
Dela på andra sajter

jo precis så

Ursäkta. men min hjärna är tyvärr offline-... rädd att jag dumförklarar mig själv nu men... Kan du förklara steg för steg vad han gjort och på vilken hårdvara.

Vad gick testen ut på, var det om system var fasriktigt eller att bouncen påverkas olika eller skillnaden mellan ADC på HD mot utan ... eller är det något helt annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...