Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Läste i nåt nummer om Morgan Ågren som menade på att ljudet i en bouncad HD-fil skulle vara så mycket bättre än dito i LE. Finns det några belägg för detta, har någon med kontakter/resurser/etc testat, lyssnat på ett test eller vad som helst?

Edited by Kryckan
Annons
Posted

I ett HD system sitter det helt andra AD/DA vilket gör att ljudkvalitén blir avsevärt mycket bättre. Med det sagt att en 002 inte heller går av för hackor. Det finns många skivor som är inspelade och mixade på 002:or!

Posted

En kompis ska försöka slå hål eller bekräfta den här myten i sin b-uppsats som precis har på börjats....ska försöka kommer ihåg att återkomma när han är klar med den

Posted

Teori och praktik är inte alltid samma sak. Men rent teoretiskt görs själva effekterna och mixningen olika i HD och LE.

HD - använder en särskild hårdvaruprocessor. Internt räknar den med 48 bitars fasta tal

LE - använder datorns vanliga processor. Internt räknar den med 32 bitars flyttal, även om mellanresultat sker med upp till 80 bitar flyttal.

I teorin så skall det låta lika. Verklighet och teori är inte alltid samma sak dock.

Gunnar

Posted

Jag kan inte uttala mig om skillnaden mellan LE och HD men rent personligen tycker jag att man tappar något i musiken när man bouncar med LE. Det blir ofta lite plattare på något vis. Det kan vara inbillning så klart men att det skulle finnas en skillnad mellan LE och HD låter inte omöjligt.

Den uppsatsen ska bli intressant att se. Vilken skola gör han den på?

Posted

Givetvis spelar alla omvandlig roll, det jag reagerade på var att han hade spelat in med 002 av någon form och då PT LE, men att slutmix gjordes i ett HD-system. Därför undrade jag om mjukvaran hade någon inverkan på ljudkvalitén i bouncningen.

Jag kan rekomendera McDSP Analog Channel för att närma sig den analoga känsla vid summering av kanalerna.

Posted
Jag kan inte uttala mig om skillnaden mellan LE och HD men rent personligen tycker jag att man tappar något i musiken när man bouncar med LE. Det blir ofta lite plattare på något vis. Det kan vara inbillning så klart men att det skulle finnas en skillnad mellan LE och HD låter inte omöjligt.

Den uppsatsen ska bli intressant att se. Vilken skola gör han den på?

Högskolan Dalarna, ljudproduktion

tror han skulle ha nån lyssnar panel och även spela upp olika bouncar samtidigt och fasvända dem emot varandra

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

För er som vill testa så har jag en liten grej

Dock är det ett fel i testet som det är nu, om man ställde pan law till 0 i cubase så släckte det ut med logic också.

Men här finns bouncar i från Cubase SE 3, Logic X, Logic Pro, PT LE och PT HD

Lyssna om ni hör någon skillnad. Tyvärr har jag inte facit på vilka som är vilka än men jag återkommer med det.

http://www.kalkyl.nu/public/

Edited by Elton
Posted
För er som vill testa så har jag en liten grej

Dock är det ett fel i testet som det är nu, om man ställde pan law till 0 i cubase så släckte det ut med logic också.

Men här finns bouncar i från Cubase SE 3, Logic X, Logic Pro, PT LE och PT LE

Lyssna om ni hör någon skillnad. Tyvärr har jag inte facit på vilka som är vilka än men jag återkommer med det.

http://www.kalkyl.nu/public/

DU menar PT LE och HD? Men tycker du kanske borde skapat en egen tråd för detta ändamål. Bla för att få bättre respons.

Posted
Hört något mer ang detta Herr Olsson?

Är rädd för att det blir en upprepning av vad Trombonisten sa tidigare..

Har som sagt slängt ut frågan och alla pekar på vårat ” 48-bit mixing White Paper” som nämdes ovan.

Kort sagt, det är inte så mycket bouncen som är det intressante utan hur den interna mixern jobbar.

Pro Tools|HD mixar ”ner” med 48-bit Fixed Point vilket är möjligt då vi använder oss av dedikerade DSP’s.

Pro Tools LE mixar ”ner” med 32-bits floating point mixer, detta då LE använder sig av datorns CPU.

Ok, vad innebär det då.

Användandet av en 48- bits mixer medger mer ”headroom” (54dB) vid sammanslagning/mix av ett gäng spår, detta utan att det klipper, medger också betydligt högre upplösning, även med regeln satt under ”unity gain” . Detta innebär att du kan dra regeln till -90dB utan att förlora något av din ursprungliga 24-bits signal (hmm, låter inte lika logisk eller skoj när man översätter det ;-)

Trombonisten får gärna kliva in med mer fakta i fallet...

Men som nämts tidigare, det är mer än bara den interna mixern som skiljer LE mot HD, vilket prislappen indikerar.

Hur som helst, jag tror nog att en lyssningstest säger mer än en massa siffror..

Posted
För er som vill testa så har jag en liten grej

Dock är det ett fel i testet som det är nu, om man ställde pan law till 0 i cubase så släckte det ut med logic också.

Men här finns bouncar i från Cubase SE 3, Logic X, Logic Pro, PT LE och PT HD

Lyssna om ni hör någon skillnad. Tyvärr har jag inte facit på vilka som är vilka än men jag återkommer med det.

http://www.kalkyl.nu/public/

Har inte hunnit lyssnat men en fråga infinner sig. Det står att dom olika ljudfilerna är gjorda i olika sequensers. Är det nedmixningen eller inspelningen? Har samma hårdvara använts vid inspelningen? Eller är det det som är den egentliga frågan? 😳

Posted
Hur som helst, jag tror nog att en lyssningstest säger mer än en massa siffror..

Sannolikt. När skickar ni över en rigg så jag kan prova då?

Tänkte då på de testfiler som lagts ut enligt inlägget ovan.. 🙁

Posted (edited)
För er som vill testa så har jag en liten grej

Dock är det ett fel i testet som det är nu, om man ställde pan law till 0 i cubase så släckte det ut med logic också.

Men här finns bouncar i från Cubase SE 3, Logic X, Logic Pro, PT LE och PT HD

Lyssna om ni hör någon skillnad. Tyvärr har jag inte facit på vilka som är vilka än men jag återkommer med det.

http://www.kalkyl.nu/public/

Har inte hunnit lyssnat men en fråga infinner sig. Det står att dom olika ljudfilerna är gjorda i olika sequensers. Är det nedmixningen eller inspelningen? Har samma hårdvara använts vid inspelningen? Eller är det det som är den egentliga frågan? 😆

Inspelning är gjord i ett program sen har de "råa" filerna tagits till de olika progrmen.

Nedmixningen är gjord i olika program. Men det har inte gjort någon bearbetning i någon av de olika programen

Edited by Elton
  • 3 months later...
Posted

uppsatsen är klar och jag kan se om jag kan lägga ut den i sin helhet här någongång snart.....men det som hände när han fasvände en av de bouncade filerna var att det låg en del diskant kvar, dvs i HD fanns det lite mer diskant/briljans....detta kunde man även höra om man lyssnade noga i ett AB test LE och HD emellan

  • 3 weeks later...
Posted

hur har ni gått itll väga?? har ni fasvänt dom mot varandra eller vad har hänt??

vore intressant som fan o se en komplett uppsats om det.. 😆

eller jag knakse har missat ngt o den finns ngnstans i tråden.. 🙂

Posted
uppsatsen är klar och jag kan se om jag kan lägga ut den i sin helhet här någongång snart.....men det som hände när han fasvände en av de bouncade filerna var att det låg en del diskant kvar, dvs i HD fanns det lite mer diskant/briljans....detta kunde man även höra om man lyssnade noga i ett AB test LE och HD emellan

Fasvände mot vad??

Vände man höger mot vänster, eller en fil mot nån annan o isf vilka??

Posted

Jag är också taggad på att läsa uppsatsen och få det här lite mer klart! Du kanske kan ordna så att vi som är snälla får läsa den? 🙂

Posted

jag har för mig att det var en monomix och att han helt enkelt spelade upp en HD bounce och en LE bounce av precis samma grej och fasvände den ena.

Posted

ok.. det var inte så att dom vändes mot varandra för att se vad som släcktes ut???

Posted
jo precis så

ok..blev lite förbryllad när du skrev att ena fasvändes.. 😛

Posted
jo precis så

Ursäkta. men min hjärna är tyvärr offline-... rädd att jag dumförklarar mig själv nu men... Kan du förklara steg för steg vad han gjort och på vilken hårdvara.

Vad gick testen ut på, var det om system var fasriktigt eller att bouncen påverkas olika eller skillnaden mellan ADC på HD mot utan ... eller är det något helt annat?

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.