Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag försöker lÀra mig spela gitarr med ett typiskt femtiotalsrock och/eller rockabilly-stuk. NÄn som kan ge mig nÄgra bra tips?

Observera att jag Àr rÀtt ny pÄ gitarr sÄ det mÄste vara simpla grejer.

Annons
Postat
  Doc Benway sa:
Jag försöker lÀra mig spela gitarr med ett typiskt femtiotalsrock och/eller rockabilly-stuk. NÄn som kan ge mig nÄgra bra tips?

Observera att jag Àr rÀtt ny pÄ gitarr sÄ det mÄste vara simpla grejer.

det vanligaste förslaget (och bÀsta?) Àr att lyssna pÄ gamla inspelningar och ta ut en del lÄtar. mitt tips Àr att du för det första skaffar dig ett ljud som Àr tidstypiskt, sÄ att du inte krÀmar pÄ med mer dist etc. Àn vad som var tillgÀngligt dÄ.

mÄnga av den tidens typiska solon bygger pÄ att spela över akorden i olika positioner och riff pÄ 2-3 strÀngar. svÄrt att förklara det bÀttre, men nÀr du tar ut lÄtar sÄ mÀrker du. du kan alltid börja med att ta ut "johnny b good" och "summertime blues", vilket Àr ganska tidstypiska i sin genre.

lycka till.

Postat

bandeko Àr ju typiskt för rockabilly ljudet.

Postat

Tack för alla tips!

Jag tror jag börjar fatta lite hur det fungerar.

MÄnga femtitalsrocklÄtar verkar köra med typiska boogiewoogiegitarrer i rak 4/4 eller shuffle. NÄn som har tips pÄ andra snygga sÀtt att spela gitarrrytmer/riff som ger femtiotalsrockskÀnsla?

Postat

Du kanske borde ha en annan rubrik

Femtitalsgitarr lÄter som nÄgot gÀller den fysiska gitarren.

Prova typ "femtitalets gitarrspelsteknik" eller nÄgot liknande...

Lycka till

Postat

Tack för alla tips!

Jag Àr inte sÀrskilt intresserad av att reproducera soundet utan Àr mer ute efter gitarrtekniken. SÄ fler tips pÄ typiska gitarr-rytmer och sÄdantvore sjysst.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.