Jump to content
Annons

Dålig Midisignal?


Tyros

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett M-Audio Delta Audiophile 2496, och spelar in musik med midi. Om jag t.ex. har the grand 2 uppe och trycker på en tangent med musen kommer det ett starkt ljud. men om jag trycker ner samma tangent på el-pianot (Korg sp200) låter det inte lika starkt och bra. Vad kan detta bero på? är det ljudkortet som har "dålig midisignal"? Är det bättre att sattsa på ett dyrare och bättre kort om man vill ha bättre midisignal?

Tack !

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
captain nemo (oregistrerad)

Det är troligast så att när du använder musen så får du full velocity, dvs 127 i anslag, medan när du trycker på din MIDI-klaviatur, så får du ett värde som svarar mot styrkan i anslaget. Det betyder bara att din MIDI-klaviatur fungerar som den skall.

Det finns inget som heter "dålig" MIDI-signal. Den är digital och innehåller ingen ljudinformation - bara intruktioner om vilken tangent som trycksner och hur hårt etc etc.

Ditt ljudkort räcker nog till än så länge.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Med risk för att bli tillrättavisande,, Midi, det är väl en elektrisk signal, inte digital?

Det enda som kan hända om midi-signalen är "dålig" är att det blir fel på midiinformationen vilket kan leda till allt från att en ton hänger sig, (om det inte skickas en sk. "note off"), till att det inte blir rätt upplösning när du justerar pitchbendhjulet.

testa att spela på en ton genom att klicka med musen som du gjort, när du håller nere musknappen så drar du ur midikabeln,, när du släpper musknappen kommer ljudet att fortsätta. Det skickades m.a.o. inte någon "note off".

Midi skickar bara en massa koder, allt från "note on" + "velocity" till "program change"

I manualen till lite äldre sytnar var det vanligt med att det fanns en lista på samliga midikomandon som just den synten kunde känna igen.

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

testa att spela på en ton genom att klicka med musen som du gjort, när du håller nere musknappen så drar du ur midikabeln,, när du släpper musknappen kommer ljudet att fortsätta. Det skickades m.a.o. inte någon "note off".

Men om du spelar med musen så kommer ju inte eventuella inkopplade miditillbehör att påverka någonting...Keyboardet skickar ju varken "note on" eller "note off" i det sammanhanget. Om du däremot trycker ner en tangent på keyboardet och rycker ut midikabeln så kommer du att uppleva denna effekt.

Tyros: Konsultera manualen för ditt midikeyboard om du vill att det ska låta starkare när du trycker ner en tangent. Ibland brukar man kunna ställa in anslagskänsligheten ( velocity curve ).

Du bör dock kunna få till samma ljud som när du klickar med musen genom att slå hårt som f*n på klaviaturen...Eller möjligtvis bara lite lagom hårt 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

testa att spela på en ton genom att klicka med musen som du gjort, när du håller nere musknappen så drar du ur midikabeln,,  när du släpper musknappen kommer ljudet att fortsätta. Det skickades m.a.o. inte någon "note off".

Men om du spelar med musen så kommer ju inte eventuella inkopplade miditillbehör att påverka någonting...Keyboardet skickar ju varken "note on" eller "note off" i det sammanhanget. Om du däremot trycker ner en tangent på keyboardet och rycker ut midikabeln så kommer du att uppleva denna effekt.

Tyros: Konsultera manualen för ditt midikeyboard om du vill att det ska låta starkare när du trycker ner en tangent. Ibland brukar man kunna ställa in anslagskänsligheten ( velocity curve ).

Du bör dock kunna få till samma ljud som när du klickar med musen genom att slå hårt som f*n på klaviaturen...Eller möjligtvis bara lite lagom hårt 😆

Trro vi menar samma sak, men för säkerhets skull..

Oavsett varifrån midisignalen skickas, genom ett musklick eller en tangent på ett midiklaviatur så får man den effekten som jag beskrev, om man medans man håller nere tonen drar ur midikabeln.

Samma sak som om du spelar en ton samtidigt som du ändrar midikanal på det spåret innan du släppt tonen, då kommer det inte att skickas någon "note off" till den kanalen, i stället så skickas den till den kanal man bytt till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att bli tillrättavisande,, Midi, det är väl en elektrisk signal, inte digital?

En digital signal är väl elektrisk? 😉

Midi=musical instrument digital interface 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

The Grand säger du? Kör du månne Cubase? Eller Sonar?

Om du markerar ditt midispår och tittar i inspectorn, så kan du öka på anslagsnivån (velocity) där.

Vel.Shift.

184.jpg

Tack Majken för den perfekta bilden! 😄

Exempel:

Jag sätter velocity för midispåret till +30

Jag trycker en tangent på keyboarden, som skickar ut en midinot med anslagsnivån 90

Cubase adderar 90 med 30, och skicka en midisignal med anslagsnivån 125 till synten (The Grand)

Tänk på att maximal anslagsnivå (velocity) är 127. Så om du slår an 115 och adderar 30 kommer du ändå inte nå högre än 127.

Du hittar även en "kompressor" i Inspectorn för att justera midi-dynamiken, t.ex. halvera dynamiken genom att höja upp de svaga anslagen och sänka de starka.

Link to comment
Dela på andra sajter

testa att spela på en ton genom att klicka med musen som du gjort, när du håller nere musknappen så drar du ur midikabeln,,  när du släpper musknappen kommer ljudet att fortsätta. Det skickades m.a.o. inte någon "note off".

Men om du spelar med musen så kommer ju inte eventuella inkopplade miditillbehör att påverka någonting...Keyboardet skickar ju varken "note on" eller "note off" i det sammanhanget. Om du däremot trycker ner en tangent på keyboardet och rycker ut midikabeln så kommer du att uppleva denna effekt.

Tyros: Konsultera manualen för ditt midikeyboard om du vill att det ska låta starkare när du trycker ner en tangent. Ibland brukar man kunna ställa in anslagskänsligheten ( velocity curve ).

Du bör dock kunna få till samma ljud som när du klickar med musen genom att slå hårt som f*n på klaviaturen...Eller möjligtvis bara lite lagom hårt 😄

Trro vi menar samma sak, men för säkerhets skull..

Oavsett varifrån midisignalen skickas, genom ett musklick eller en tangent på ett midiklaviatur så får man den effekten som jag beskrev, om man medans man håller nere tonen drar ur midikabeln.

Samma sak som om du spelar en ton samtidigt som du ändrar midikanal på det spåret innan du släppt tonen, då kommer det inte att skickas någon "note off" till den kanalen, i stället så skickas den till den kanal man bytt till.

Fast förutsätter inte du nu att man använder en hårdvarusynth som ljudkälla? Det borde väl bli lite annorlunda om det handlar om ett mjukvaruinstrument...

Link to comment
Dela på andra sajter

testa att spela på en ton genom att klicka med musen som du gjort, när du håller nere musknappen så drar du ur midikabeln,,  när du släpper musknappen kommer ljudet att fortsätta. Det skickades m.a.o. inte någon "note off".

Men om du spelar med musen så kommer ju inte eventuella inkopplade miditillbehör att påverka någonting...Keyboardet skickar ju varken "note on" eller "note off" i det sammanhanget. Om du däremot trycker ner en tangent på keyboardet och rycker ut midikabeln så kommer du att uppleva denna effekt.

Tyros: Konsultera manualen för ditt midikeyboard om du vill att det ska låta starkare när du trycker ner en tangent. Ibland brukar man kunna ställa in anslagskänsligheten ( velocity curve ).

Du bör dock kunna få till samma ljud som när du klickar med musen genom att slå hårt som f*n på klaviaturen...Eller möjligtvis bara lite lagom hårt 😄

Trro vi menar samma sak, men för säkerhets skull..

Oavsett varifrån midisignalen skickas, genom ett musklick eller en tangent på ett midiklaviatur så får man den effekten som jag beskrev, om man medans man håller nere tonen drar ur midikabeln.

Samma sak som om du spelar en ton samtidigt som du ändrar midikanal på det spåret innan du släppt tonen, då kommer det inte att skickas någon "note off" till den kanalen, i stället så skickas den till den kanal man bytt till.

Nej, jag tror inte att vi menar samma sak 😄

Om du klickar på en ton med musen så skickas det ingen information från ditt midikeyboard. Informationen går internt i datorn direkt till sequensern. Därför så krävs det inte heller något "note off"-meddelande från keyboardet. Programmet håller ju bara koll på när du släpper upp musknappen. Med den gången som du beskriver så skulle man ju inte kunna "spela" med musen utan att ha ett midikeyboard tillgängligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

hm hoppas det är grönt att jag lånar tråden? jag har också problem med "dålig midisignal".

tidigare har allt fungerat frid och fröjd.. kör för tillfället på en riktig budgetuppsättning med ett creative audigy och en gammal yamaha GM-keyboard. men den har midi-out och kortet har midi-in, vilket är allt jag behöver.

problemet som uppstått helt nyligen är att ibland när jag spelar så försvinner informationen. jag spelar in midi i reason, det funkar fint ett par sekunder, sen "dör" allt midiljud jag spelar och ingen information sparas i sequencerfönstret. beatet i bakgrunden fortsätter som vanligt hela tiden.

sen helt plötsligt så funkar det igen. verkar vara helt random. sen har jag också nyligen fått uppleva att midin laggar, om jag spelar en ton så kan det helt plötsligt spelas typ femton andra toner i följd, utan att jag trycker ner någon tangent.

finns det något som heter att uppdatera sina mididrivisar eller nåt?

det skummaste är att det har kommit helt nyligen. har viruskollat utan att hitta något, bara föra tt vara på den säkra sidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

det funkar fint ett par sekunder, sen "dör" allt midiljud jag spelar och ingen information sparas i sequencerfönstret
Glapp i midikabeln? 🙂
om jag spelar en ton så kan det helt plötsligt spelas typ femton andra toner i följd, utan att jag trycker ner någon tangent.
Det låter som din keyboard drabbats av spunk. 😆

Har du testat med en annan keyboard och ditt Audigy? Eller med samma keyboard och annat midi-interface?

Link to comment
Dela på andra sajter

The Grand säger du? Kör du månne Cubase? Eller Sonar?

Om du markerar ditt midispår och tittar i inspectorn, så kan du öka på anslagsnivån (velocity) där.

Vel.Shift.

184.jpg

Tack Majken för den perfekta bilden! 😆

Exempel:

Jag sätter velocity för midispåret till +30

Jag trycker en tangent på keyboarden, som skickar ut en midinot med anslagsnivån 90

Cubase adderar 90 med 30, och skicka en midisignal med anslagsnivån 125 till synten (The Grand)

Tänk på att maximal anslagsnivå (velocity) är 127. Så om du slår an 115 och adderar 30 kommer du ändå inte nå högre än 127.

Du hittar även en "kompressor" i Inspectorn för att justera midi-dynamiken, t.ex. halvera dynamiken genom att höja upp de svaga anslagen och sänka de starka.

Tack 😆 det var precis det här jag egentligen var ute efter 😱 nu fattar jag.. tack alla för hjälpen !

Link to comment
Dela på andra sajter

Gött att du fick svar!

Pluffo, jag tror du har fel. Midi internt i datorn hanteras på samma sätt som externt.

Om du "spelar" på ett virtuellt klaviatur i sequencerprogrammet genom att klicka med musen eller på en extern fysisk klaviatur så spelar det ingen roll. Midi är midi så att säga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gött att du fick svar!

Pluffo, jag tror du har fel. Midi internt i datorn hanteras på samma sätt som externt.

Om du "spelar" på ett virtuellt klaviatur i sequencerprogrammet genom att klicka med musen eller på en extern fysisk klaviatur så spelar det ingen roll. Midi är midi så att säga...

Men datorn kan ju knappast kräva ett "note off"-meddelande av ditt midiklaviatur om du trycker in en not med musen. Vad den väntar på då är ju att du släpper upp musknappen och det är sedan detta som genererar ett "note off"-meddelande.

Gör ett empiriskt experiment. Jag ska äta upp mitt Keystation om du får en hängande not när du spelar med musen och kopplar ur midikeyboardet.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Pluffo, jag tror du har fel.

Och jag tror inte att du förstår vad Pluffo säger. 🥰

Om jag klickar med musen på en ton i pianorullen, kommer en midisignal att skapas i sequencern och skickas till vst-pluggen.

Om jag trycker på en tangent på synten, kommer en midisignal att skapas i synten, skickas in i sequencern och skickas vidare till vst-pluggen.

När Pluffo trycker fram miditon med musen har midikeyboarden ingen som helst funktion. Ingen mididata passerar genom dess kabel, och därför spelar det heller ingen roll om man sliter ut midikabeln ur keyboarden.

När Pluffo släpper musknappen skapar sequencern ett Note Off-meddelande och skickar till vst-pluggen som då släpper tonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som din keyboard drabbats av spunk. 

Har du testat med en annan keyboard och ditt Audigy? Eller med samma keyboard och annat midi-interface?

det var som fan 😉 spunk i keyboarden ahr jag aldrig haft förut.

ärligt talat vet jag inte vad som är fel. men både kortet och keyboarden suger ju så det var liksom bound to happen, förr eller senare. önskar tillbaka mitt "riktiga" ljudkort tack (som jag i en svag stund lät sitta kvar i datorn när jag lånade ut min "riktiga" musikdator).

spännande är det iaf! jag får massa roliga dissonanta huxfluxmelodier, helt spontant från min keyboard. jag borde bränna en skiva med detta och skrämma barn med.. 😲

tack för hjälpen linus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oki,, det jag trodde var självklart var inte lika självklart, att det handlade om en ljudkälla som hängde i slutet på en midikabel,, men men... Eller att musklicket's av/på blir samma sak som midi's note on/off.

Så kanske menade vi samma ändå?

För att komma till någon sorts rådande slutsats, vad tror ni om följande?

Om midikomandot "note off" inte skickas efter det att ljudkällan mottagit "note on" så kommer mottagaren anta att "note on" fortfarande gäller, i eeeeevighet inte en kort sekund,, utan en eeeevighet... ops det lät som texten från någon gammal låt jag hörde en gång. Kanske glömde de skicka "note off"? höhö

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...