Jump to content
Annons

trance bass


djay_maxwell (oregistrerad)

Recommended Posts

djay_maxwell (oregistrerad)

tja grabbar och tjejer på forumet!

frågan riktas till alla, men dumb dan får gärna komma med lite hjälp och gärna lite filer som han kan lägga upp.

det är så att jag har kommit in på trance för att komma ifrån house produktionen ett tag.

men hur gör man trance basen egentligen? hur ska midi tonerna programeras? och vilken typ av bass har man för att få den djupa sköna basen?

kan ni inte lägga upp en fil så man kan tanka och pilla med??

mvh Jean

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MarcusRombo (oregistrerad)

Öhm, jag vet inte riktigt om basar kan vara genre-typiska?

Men... testa med nåt offbeat!

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
det finns alltid en orsak och en grund till allt som existerar : )

Japp! Men vad det har med trancebasar att göra har jag däremot ingen aning om :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad för sorts ljud är det du vill ha? En off-beat-bas eller ett rolling-bassline-

ljud? Lått oss lyssna på ett exempel.

Tala gärna även om vad för musikprogram du använder. Om vi ska göra en fil eller ett ljud åt dig så vill vi gärna veta vilket program det ska användas i (eftersom du ville "pilla" själv). Om du inte vill ha ljudet i wav-format förstås.

Redigerat av Naith
Link to comment
Dela på andra sajter

I princip så spelar det inge roll vad för bass ljud du använder, bara du tycker det låter bra.. Så man kan säja att det inte finns riktigt någon "trance bass" för om du hör så är inte alla bass-ljud i trancelåtar samma 😉

Jag kan ge tips på hur man kan göra en schysst "trance bass"-ljud.

Använd ett djupt/rund, elektriskt "noise" ljud som bas

Sen använd samma eller liknade ljud på ett nytt spår fast bygg den lite "arp"aktig med schysst groove fast sänk de lägre frekvenserna så du inte får så mycket bas i den.

Det låter schysst om man får ljuden rätt och använd inte en för allt basig trumma för då låter det grötigt 🙂

Hoppas det hjälper och du förstog 😆🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör två basslines, en som går mellan varje kick, som har mycke bas

Sedan kör en ljusare bassline some går snabbare mellan kickarna och får gärna hoppa lite i oktaven.

EDIT: Vilket är precis det Mikael Sjoberg skriver 😆

Redigerat av Drik
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

vanlig trance består mer av en subbig bas (dvs dovare och mkt basfrekvenser). Hur den ska programmeras beror oftast på melodislingan om du har någon sån ovanför, men på rak arm så så spelas basen mkt grundtoner.

psytrance om det nu det du kör på så finns det en gammal psy-klassiker; bas-midinoter på 2an, 3an, och 4an varav 3an är en högre ton i skalan än 2an och 4an som oftast är samma. och såklart en kick på ettan sen loopar dom den 😳

Den klassiska trancebasen är bara baktakt grundton med subbigt ljud.

Studera andra dj's och artister.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 11 månader senare...
Bizarrpapper (oregistrerad)

Precis som Newform skrev ovan med en baston på varje 16del och sen är det bara att leka runt lite upp och ner.. Sen är det ju bara att hitta ett soft ljud (tror det är hyffsat mycket sawtooth vågformer i psytrance basarna), och sen se till att skilja bastrumman och basgången åt med EQ så blir det grymt mycket bättre.. Säger verkligen inte att jag vet exakt hur man får till en fet bas och basslinga men compressor hjälper ju helt klart till med pumpet 😉 Jag brukar låta bastrumman äga 50-60 hz och neråt och sen låta basslingan ta utrymmet precis ovanför o har BÖRJAT få till det lite hehe

Och ja som du precis här ovanför säger de e inte speciellt svårt, eller krävande musikalisk men att påstå att trioligy når psy-standard idag är som att säga att en ukulele når samma klass som Jimmy Hendrix hehe

Nån för övrigt som vet någon bra plugg (vst) för psytrance bas? Jag växlar lite mellan Vanguard, Massive och lite annat för att försöka få till det men är inte helt nöjd än.. kanske det kommit nått hett nu den senaste tiden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fuck hur den går.. Trancebas handlar om rätt ljudval. Ta trilogyn, lek i 5 minuter så ligger du på dagens psy-standard. hahah..

Ingen får ta illa upp nu men det e läskigt enkelt.

Där har du både rätt och fel min vän.

Visst handlar det om ljudval, men givetvis måste personen ifråga då veta hur man rattar en synth för att få det ljud som är generetypiskt.

En peson som aldrig någonsin skruvat på en vst eller synth vet garanterat ikke hur han eller hon skall få till ett förutbestämt ljud!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fuck hur den går.. Trancebas handlar om rätt ljudval. Ta trilogyn, lek i 5 minuter så ligger du på dagens psy-standard. hahah..

Ingen får ta illa upp nu men det e läskigt enkelt.

Skulle nog hellre säga VB1:an så har du i princip alla full-on artister från israel men det är Gay, lika så att arbeta med samplingar, man tappar originaliteten.

Själv tycker jag det är så mycket roligare och arbeta med smutsbas, 3 oscillatorer mycket sågtänder, komprimera eq:a, kör skiten genom en gitarrsimulator sen mer rörsimulering. mmmmmm Smuts!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån för övrigt som vet någon bra plugg (vst) för psytrance bas? Jag växlar lite mellan Vanguard, Massive och lite annat för att försöka få till det men är inte helt nöjd än.. kanske det kommit nått hett nu den senaste tiden?

Jag kör mest med Rapture från CakeWalk...den kan man få till bra och studsiga basar med!

Till FullOnbasar vill säga!

Till de lite mer grova psybasarna använder jag ABL Pro från Audiorealism! Skitskönt ljud! 😛

Sen handlar de mycket om kompressor och EQ pillande! 😉

Peace...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns hur många varianter som helst.

Nu för tiden använder folk mest samplingar när dom ska fixa till en bas, annars så fungerar en synt också bra om man vet hur man ska ratta den.

Men vet du inte hur du ska ratta en synt, så föreslor jag samplingar.

nu för tiden så ska basen gärna inte gå "offbeat", en offbeat bas låter så här Offbeat Bas

Basarna ska gärna låta lite annorlunda typ så här Demo 1 Demo 2

Och så har vi dessa fullon basar, så kallade springande basar, det kör jag mestadels med för jag tycker det blir ett skönt spinn i låten.

En fullon/springande bas låter så här Springande bas

Den sista basen, den springandes, är gjort med synten PoiZone och preseten heter Creamy Bas.

Lycka till"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns hur många varianter som helst.

Nu för tiden använder folk mest samplingar när dom ska fixa till en bas, annars så fungerar en synt också bra om man vet hur man ska ratta den.

Men vet du inte hur du ska ratta en synt, så föreslor jag samplingar.

nu för tiden så ska basen gärna inte gå "offbeat", en offbeat bas låter så här Offbeat Bas

Basarna ska gärna låta lite annorlunda typ så här Demo 1 Demo 2

Och så har vi dessa fullon basar, så kallade springande basar, det kör jag mestadels med för jag tycker det blir ett skönt spinn i låten.

En fullon/springande bas låter så här Springande bas

Den sista basen, den springandes, är gjort med synten PoiZone och preseten heter Creamy Bas.

Lycka till"

schysst soundborn!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack berra!

Ett annat vanligt exemepl på basgångar är den nya stilen som dykt upp "Electro House" även kallad "Electro Trance" av vissa, riktigt skön stil av musik men ingenting jag själv producerar. Basgångarna i den typen av musik kan ofta vara lite hackiga, och gå från en takt till en annan. Tex från rak 16 dels takt till 1/8 dels takt.

Lyssna här på du höra

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns hur många varianter som helst.

Nu för tiden använder folk mest samplingar när dom ska fixa till en bas, annars så fungerar en synt också bra om man vet hur man ska ratta den.

Men vet du inte hur du ska ratta en synt, så föreslor jag samplingar.

nu för tiden så ska basen gärna inte gå "offbeat", en offbeat bas låter så här Offbeat Bas

Basarna ska gärna låta lite annorlunda typ så här Demo 1 Demo 2

Och så har vi dessa fullon basar, så kallade springande basar, det kör jag mestadels med för jag tycker det blir ett skönt spinn i låten.

En fullon/springande bas låter så här Springande bas

Den sista basen, den springandes, är gjort med synten PoiZone och preseten heter Creamy Bas.

Lycka till"

Demo 2, vad är det för bas? sampling? vst?

sen nämnde du om att man skulle inte programmera bassar om man inte är bra på att ratta synthar, är det något speciellt man skall tänka på när de gäller bassar?

Redigerat av teh_dude
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
Psymotor (oregistrerad)

"FL" jag producerar darkpsy vilket jag också skulle kalla "hard night psychedelic trance"... det jag brukar använda mig av är Sytrus/Synth2 , VB-1 , CM-101... för att få till det hela, kom ihåg att klippa 2/3 delar av basen och i mixern sätta en multiband compressor.. P.s. finns inget som heter trance bass.. det som gör det till den basen det syftas om på den här tråden är att man klipper och sätter en compressor

Redigerat av Psymotor
Link to comment
Dela på andra sajter

"FL" jag producerar darkpsy vilket jag också skulle kalla "hard night psychedelic trance"... det jag brukar använda mig av är Sytrus/Synth2 , VB-1 , CM-101... för att få till det hela, kom ihåg att klippa 2/3 delar av basen och i mixern sätta en multiband compressor.. P.s. finns inget som heter trance bass.. det som gör det till den basen det syftas om på den här tråden är att man klipper och sätter en compressor

Vad menar du av att klippa 2/3 av basen?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
"FL" jag producerar darkpsy vilket jag också skulle kalla "hard night psychedelic trance"... det jag brukar använda mig av är Sytrus/Synth2 , VB-1 , CM-101... för att få till det hela, kom ihåg att klippa 2/3 delar av basen och i mixern sätta en multiband compressor.. P.s. finns inget som heter trance bass.. det som gör det till den basen det syftas om på den här tråden är att man klipper och sätter en compressor

Vad menar du av att klippa 2/3 av basen?

Säkert nåt FL trick...

Link to comment
Dela på andra sajter

Psymotor (oregistrerad)

Gå in på channel settings för basen ni använder sen går man in på "FUNC" längst ner över pianot finns det något som heter "TIME" som rubrik där det finns två rattar en som heter "GAT" och en som heter "OFS" om man tänker sig att ratten är en klocka så sätter man den på klockan 11... där efter "ASSIGN FREE MIXER TRACK" och där kommer man till mixern för just den här channeln för basen och på 1:an tar man "Multiband Compressor" eller "Furity Bass Boost" beroende på vad man har för bass men jag föredrar "Multiband Compressor"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Psymotor (oregistrerad)

Gå in på channel settings för basen ni använder sen går man in på "FUNC" längst ner över pianot finns det något som heter "TIME" som rubrik där det finns två rattar en som heter "GAT" och en som heter "OFS" om man tänker sig att ratten "GAT" är en klocka så sätter man den på klockan 11... där efter "ASSIGN FREE MIXER TRACK" och där kommer man till mixern för just den här channeln för basen och på 1:an tar man "Multiband Compressor" eller "Furity Bass Boost" beroende på vad man har för bass men jag föredrar "Multiband Compressor"...

Redigerat av Psymotor
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Fuck hur den går.. Trancebas handlar om rätt ljudval. Ta trilogyn, lek i 5 minuter så ligger du på dagens psy-standard. hahah..

Ingen får ta illa upp nu men det e läskigt enkelt.

hahah jo visst kan det vara enkelt men bara för att det är enkelt så behöver det inte vara bra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...