Jump to content
Annons

trance bass

Recommended Posts

djay_maxwell (oregistrerad)
Postat

tja grabbar och tjejer pÄ forumet!

frÄgan riktas till alla, men dumb dan fÄr gÀrna komma med lite hjÀlp och gÀrna lite filer som han kan lÀgga upp.

det Àr sÄ att jag har kommit in pÄ trance för att komma ifrÄn house produktionen ett tag.

men hur gör man trance basen egentligen? hur ska midi tonerna programeras? och vilken typ av bass har man för att fÄ den djupa sköna basen?

kan ni inte lÀgga upp en fil sÄ man kan tanka och pilla med??

mvh Jean

Annons
MarcusRombo (oregistrerad)
Postat

Öhm, jag vet inte riktigt om basar kan vara genre-typiska?

Men... testa med nÄt offbeat!

djay_maxwell (oregistrerad)
Postat

det finns alltid en orsak och en grund till allt som existerar : )

MarcusRombo (oregistrerad)
Postat
det finns alltid en orsak och en grund till allt som existerar : )

Japp! Men vad det har med trancebasar att göra har jag dÀremot ingen aning om :rolleyes:

Postat (redigerat)

Vad för sorts ljud Àr det du vill ha? En off-beat-bas eller ett rolling-bassline-

ljud? LÄtt oss lyssna pÄ ett exempel.

Tala gÀrna Àven om vad för musikprogram du anvÀnder. Om vi ska göra en fil eller ett ljud Ät dig sÄ vill vi gÀrna veta vilket program det ska anvÀndas i (eftersom du ville "pilla" sjÀlv). Om du inte vill ha ljudet i wav-format förstÄs.

Redigerat av Naith
Postat

I princip sĂ„ spelar det inge roll vad för bass ljud du anvĂ€nder, bara du tycker det lĂ„ter bra.. SĂ„ man kan sĂ€ja att det inte finns riktigt nĂ„gon "trance bass" för om du hör sĂ„ Ă€r inte alla bass-ljud i trancelĂ„tar samma 😉

Jag kan ge tips pÄ hur man kan göra en schysst "trance bass"-ljud.

AnvÀnd ett djupt/rund, elektriskt "noise" ljud som bas

Sen anvÀnd samma eller liknade ljud pÄ ett nytt spÄr fast bygg den lite "arp"aktig med schysst groove fast sÀnk de lÀgre frekvenserna sÄ du inte fÄr sÄ mycket bas i den.

Det lĂ„ter schysst om man fĂ„r ljuden rĂ€tt och anvĂ€nd inte en för allt basig trumma för dĂ„ lĂ„ter det grötigt 🙂

Hoppas det hjĂ€lper och du förstog 😆🙂

Postat (redigerat)

Kör tvÄ basslines, en som gÄr mellan varje kick, som har mycke bas

Sedan kör en ljusare bassline some gÄr snabbare mellan kickarna och fÄr gÀrna hoppa lite i oktaven.

EDIT: Vilket Ă€r precis det Mikael Sjoberg skriver 😆

Redigerat av Drik
  • 4 veckor senare...
Postat

vanlig trance bestÄr mer av en subbig bas (dvs dovare och mkt basfrekvenser). Hur den ska programmeras beror oftast pÄ melodislingan om du har nÄgon sÄn ovanför, men pÄ rak arm sÄ sÄ spelas basen mkt grundtoner.

psytrance om det nu det du kör pĂ„ sĂ„ finns det en gammal psy-klassiker; bas-midinoter pĂ„ 2an, 3an, och 4an varav 3an Ă€r en högre ton i skalan Ă€n 2an och 4an som oftast Ă€r samma. och sĂ„klart en kick pĂ„ ettan sen loopar dom den 😳

Den klassiska trancebasen Àr bara baktakt grundton med subbigt ljud.

Studera andra dj's och artister.

• 2 veckor senare...
Postat

Fuck hur den gÄr.. Trancebas handlar om rÀtt ljudval. Ta trilogyn, lek i 5 minuter sÄ ligger du pÄ dagens psy-standard. hahah..

Ingen fÄr ta illa upp nu men det e lÀskigt enkelt.

• 11 mĂ„nader senare...
Bizarrpapper (oregistrerad)
Postat

Precis som Newform skrev ovan med en baston pĂ„ varje 16del och sen Ă€r det bara att leka runt lite upp och ner.. Sen Ă€r det ju bara att hitta ett soft ljud (tror det Ă€r hyffsat mycket sawtooth vĂ„gformer i psytrance basarna), och sen se till att skilja bastrumman och basgĂ„ngen Ă„t med EQ sĂ„ blir det grymt mycket bĂ€ttre.. SĂ€ger verkligen inte att jag vet exakt hur man fĂ„r till en fet bas och basslinga men compressor hjĂ€lper ju helt klart till med pumpet 😉 Jag brukar lĂ„ta bastrumman Ă€ga 50-60 hz och nerĂ„t och sen lĂ„ta basslingan ta utrymmet precis ovanför o har BÖRJAT fĂ„ till det lite hehe

Och ja som du precis hÀr ovanför sÀger de e inte speciellt svÄrt, eller krÀvande musikalisk men att pÄstÄ att trioligy nÄr psy-standard idag Àr som att sÀga att en ukulele nÄr samma klass som Jimmy Hendrix hehe

NÄn för övrigt som vet nÄgon bra plugg (vst) för psytrance bas? Jag vÀxlar lite mellan Vanguard, Massive och lite annat för att försöka fÄ till det men Àr inte helt nöjd Àn.. kanske det kommit nÄtt hett nu den senaste tiden?

Postat
Fuck hur den gÄr.. Trancebas handlar om rÀtt ljudval. Ta trilogyn, lek i 5 minuter sÄ ligger du pÄ dagens psy-standard. hahah..

DÀr har du bÄde rÀtt och fel min vÀn.

Visst handlar det om ljudval, men givetvis mÄste personen ifrÄga dÄ veta hur man rattar en synth för att fÄ det ljud som Àr generetypiskt.

En peson som aldrig nÄgonsin skruvat pÄ en vst eller synth vet garanterat ikke hur han eller hon skall fÄ till ett förutbestÀmt ljud!

Postat

Skulle nog hellre sÀga VB1:an sÄ har du i princip alla full-on artister frÄn israel men det Àr Gay, lika sÄ att arbeta med samplingar, man tappar originaliteten.

SjÀlv tycker jag det Àr sÄ mycket roligare och arbeta med smutsbas, 3 oscillatorer mycket sÄgtÀnder, komprimera eq:a, kör skiten genom en gitarrsimulator sen mer rörsimulering. mmmmmm Smuts!

Postat (redigerat)
lika sÄ att arbeta med samplingar

Hm. Tycker ditt pÄstende Àr helt galet fel.

men det fÄr jue stÄ förmig sÄklart!

*Edit* Stavfel *Edit*

Redigerat av LÄdan
Postat
NÄn för övrigt som vet nÄgon bra plugg (vst) för psytrance bas? Jag vÀxlar lite mellan Vanguard, Massive och lite annat för att försöka fÄ till det men Àr inte helt nöjd Àn.. kanske det kommit nÄtt hett nu den senaste tiden?

Jag kör mest med Rapture frÄn CakeWalk...den kan man fÄ till bra och studsiga basar med!

Till FullOnbasar vill sÀga!

Till de lite mer grova psybasarna anvĂ€nder jag ABL Pro frĂ„n Audiorealism! Skitskönt ljud! 😛

Sen handlar de mycket om kompressor och EQ pillande! 😉

Peace...

Postat

Det finns hur mÄnga varianter som helst.

Nu för tiden anvÀnder folk mest samplingar nÀr dom ska fixa till en bas, annars sÄ fungerar en synt ocksÄ bra om man vet hur man ska ratta den.

Men vet du inte hur du ska ratta en synt, sÄ föreslor jag samplingar.

nu för tiden sÄ ska basen gÀrna inte gÄ "offbeat", en offbeat bas lÄter sÄ hÀr

Basarna ska gÀrna lÄta lite annorlunda typ sÄ hÀr

Och sÄ har vi dessa fullon basar, sÄ kallade springande basar, det kör jag mestadels med för jag tycker det blir ett skönt spinn i lÄten.

En fullon/springande bas lÄter sÄ hÀr

Den sista basen, den springandes, Àr gjort med synten PoiZone och preseten heter Creamy Bas.

Lycka till"

Postat

Nu för tiden anvÀnder folk mest samplingar nÀr dom ska fixa till en bas, annars sÄ fungerar en synt ocksÄ bra om man vet hur man ska ratta den.

Och sÄ har vi dessa fullon basar, sÄ kallade springande basar, det kör jag mestadels med för jag tycker det blir ett skönt spinn i lÄten.

Den sista basen, den springandes, Àr gjort med synten PoiZone och preseten heter Creamy Bas.

Lycka till"

schysst soundborn!

Postat

Tack berra!

Ett annat vanligt exemepl pÄ basgÄngar Àr den nya stilen som dykt upp "Electro House" Àven kallad "Electro Trance" av vissa, riktigt skön stil av musik men ingenting jag sjÀlv producerar. BasgÄngarna i den typen av musik kan ofta vara lite hackiga, och gÄ frÄn en takt till en annan. Tex frÄn rak 16 dels takt till 1/8 dels takt.

Postat (redigerat)

Lycka till"

Demo 2, vad Àr det för bas? sampling? vst?

sen nÀmnde du om att man skulle inte programmera bassar om man inte Àr bra pÄ att ratta synthar, Àr det nÄgot speciellt man skall tÀnka pÄ nÀr de gÀller bassar?

Redigerat av teh_dude
  • 5 mĂ„nader senare...
Psymotor (oregistrerad)
Postat (redigerat)

"FL" jag producerar darkpsy vilket jag ocksÄ skulle kalla "hard night psychedelic trance"... det jag brukar anvÀnda mig av Àr Sytrus/Synth2 , VB-1 , CM-101... för att fÄ till det hela, kom ihÄg att klippa 2/3 delar av basen och i mixern sÀtta en multiband compressor.. P.s. finns inget som heter trance bass.. det som gör det till den basen det syftas om pÄ den hÀr trÄden Àr att man klipper och sÀtter en compressor

Redigerat av Psymotor
Postat
"FL" jag producerar darkpsy vilket jag ocksÄ skulle kalla "hard night psychedelic trance"... det jag brukar anvÀnda mig av Àr Sytrus/Synth2 , VB-1 , CM-101... för att fÄ till det hela, kom ihÄg att klippa 2/3 delar av basen och i mixern sÀtta en multiband compressor.. P.s. finns inget som heter trance bass.. det som gör det till den basen det syftas om pÄ den hÀr trÄden Àr att man klipper och sÀtter en compressor

Vad menar du av att klippa 2/3 av basen?

drloop (oregistrerad)
Postat

Vad menar du av att klippa 2/3 av basen?

SÀkert nÄt FL trick...

Psymotor (oregistrerad)
Postat

GÄ in pÄ channel settings för basen ni anvÀnder sen gÄr man in pÄ "FUNC" lÀngst ner över pianot finns det nÄgot som heter "TIME" som rubrik dÀr det finns tvÄ rattar en som heter "GAT" och en som heter "OFS" om man tÀnker sig att ratten Àr en klocka sÄ sÀtter man den pÄ klockan 11... dÀr efter "ASSIGN FREE MIXER TRACK" och dÀr kommer man till mixern för just den hÀr channeln för basen och pÄ 1:an tar man "Multiband Compressor" eller "Furity Bass Boost" beroende pÄ vad man har för bass men jag föredrar "Multiband Compressor"...

Psymotor (oregistrerad)
Postat (redigerat)

GÄ in pÄ channel settings för basen ni anvÀnder sen gÄr man in pÄ "FUNC" lÀngst ner över pianot finns det nÄgot som heter "TIME" som rubrik dÀr det finns tvÄ rattar en som heter "GAT" och en som heter "OFS" om man tÀnker sig att ratten "GAT" Àr en klocka sÄ sÀtter man den pÄ klockan 11... dÀr efter "ASSIGN FREE MIXER TRACK" och dÀr kommer man till mixern för just den hÀr channeln för basen och pÄ 1:an tar man "Multiband Compressor" eller "Furity Bass Boost" beroende pÄ vad man har för bass men jag föredrar "Multiband Compressor"...

Redigerat av Psymotor
Psymotor (oregistrerad)
Postat

What 😼😆 Peter vad gör du hĂ€r 😛 wzup broder!

• 2 mĂ„nader senare...
Postat

hahah jo visst kan det vara enkelt men bara för att det Ă€r enkelt sĂ„ behöver det inte vara bra 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.