Mal Asno Postat 4 maj 2006 Postat 4 maj 2006 Har nyligen köpt en "Roland PC-180A". Trodde man koppla den i USB:n när jag köpte den, men d gick visst bara o kopplan med midi-sladd. Så jag köpte ett midi-interface, "MIDISPORT 1X1". Jag har installerat interface'et men fattar inte hur jag ska använda keyboarden! D finns bara ett 'midi-out' på den, som jag kopplat in i interface'en som i sin tur går in i USB:n på datorn. Men sen? Jag har provat olika program, t.ex Cubase o försökt styra syntar med den, men d verkar inte som datorn har nån kontakt alls med den! Har aldrig använt midi-keyboard förut så jag vet inget om hur dom funkar. I manualen finns d exempel på hur man kan koppla den t datorn, men d är en modul kopplad t datorn i alla exempel. Tycker d är konstit om man inte bara kan koppla den t datorn o styra midi, utan modulen
android Postat 5 maj 2006 Postat 5 maj 2006 Du måste välja MIDI-port i programmet du vill använda, så att datorn vet vart den ska leta efter MIDI-signalerna. Kolla i Settings/Options -> MIDI (eller vad det nu kan heta?)...
Mal Asno Postat 10 maj 2006 Trådstartare Postat 10 maj 2006 Nu fick jag den att funka! jag hade ett externt ljudkort som gjorde att jag inte kunde välja port för keyboarden. takk så mycke 😄
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.