Jump to content
Annons

Högtalarnas direktreflektioner


Dream Exp.

Recommended Posts

Hejsan!

Undrar bara hur viktigt det Àr att dÀmpa hÄrda ytor som Àr direktreflekterande frÄn monitorerna. Typ en vÀgg bredvid högtalaren el. typ skrivbordet framför mig.

Hur stor skillnad gör det egentligen?

Sen undrar jag hur sjutton man ska fÄ allt att sluta skaka sÄ fort monitorerna levererar en djup baston. Jag vill sjÀlvklart höra tonen och kÀnna den men jag vill inte att hela datorbÀnken ska skaka som en liten tamburin. Hur göra?

Redigerat av Dream Exp.
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Hejsan!

Undrar bara hur viktigt det Àr att dÀmpa hÄrda ytor som Àr direktreflekterande frÄn monitorerna. Typ en vÀgg bredvid högtalaren el. typ skrivbordet framför mig.

Hur stor skillnad gör det egentligen?

Sen undrar jag hur sjutton man ska fÄ allt att sluta skaka sÄ fort monitorerna levererar en djup baston. Jag vill sjÀlvklart höra tonen och kÀnna den men jag vill inte att hela datorbÀnken ska skaka som en liten tamburin. Hur göra?

Det Àr viktigare med direktreflektionerna ju nÀrmare vÀggen du sitter, sÄ man bör absolut dÀmpa vÀggarna pÄ lÀmpligt sÀtt.

Om högtalaren stÄr nÀra en vÀgg sÄ försÀrks basen pÄ ett onaturligt och oftast oönskat sÀtt - och etter vÀrre blir det om den stÄr i ett hörn. Om bara den ena högtalaren stÄr i ett hörn, sÄ blir det Ànnu "roligare", eftersom man dÄ fÄr en stor slagsida i lyssningen...

Om du har högtalarna nÀrmare vÀggen Àn 1 meter, sÄ bör du dÀmpa vÀggen med lÀmpliga absorbenter. Om du har dem nÀrmare Àn en halvmeter ungefÀr, sÄ blir det oftast bÀttre att sÀtta upp absorbenter och sÀtta högtalarna sÄ nÀra att de kan tryckas in i materialet.

Vibrationerna som gÄr ner i bordet, dÀmpar du med Auralex MoPads, som gÄr pÄ 369:-/sats till tvÄ högtalare - eller GoldenAge IsoMon, som gÄr pÄ 390:- för en sats för 2 högtalare. MoPads Àr av ett styvare akustikskum och klarar dÀrför alla sorters högtalare, medan IsoMon passar lÀttare modeller eftersom det Àr mjukare.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

kolla videon "comb filtering" hÀr för en tydlig praktisk demonstration över hur tidiga reflektioner pÄverkar ljudet.

http://www.realtraps.com/videos.htm

för att lösa problemet, stÀll monitorerna pÄ stativ, hÄll dig i mitten av rummet samt dÀmpa första reflektioner med skum eller inklÀdd sten/glasull. sök hÀr i forumet efter liknande trÄdar, vi har snackat om det en del tidigare.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...

och det beror som sagt pÄ vilka burkar man har och i vilken vinkel de stÄr osv osv...

jag lĂ€ste en intressant artikel om Dweezil Zappa (FrankÂŽs son...) som inte kunde fatta ett skit hur dom byggde super-ljud under 80-talet i faderns studio dĂ„ han försökte vĂ€cka liv i densamma flera Ă„r senare (efter FrankÂŽs död-och ingen mer kunnig in-house tekniker som typ Mark Pinske-om vilken jag har endast de högsta lovord att sĂ€ga-han fattade verkligen det hĂ€r med hi-fi med RÄTT basĂ„tergivning i motsats till dagens "bass-fi" dvs för högt överdriven basĂ„tergivning och pump i prodiktionen)... 🙂

Lyssna tex pĂ„ "You are what you is" och sedan dö---sĂ„ hĂ€r skall det lĂ„ta... 😎

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...