Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena

Undrar om någon av er vet vad man menar med Class A när man pratar om mikrofoner? Anar att det har något med hur kondensatorn arbetar... 🙂

Ha de!

// Klas

Annons
Postat

bara en ren spåning, kan inte påstå att jag vet!

Men klass A är väl att ljudet bara förstärks en gång. AB då förstärker man det förstärkta ljudet. A har lägre uteffekt,, AB har klart mycket högre uteffekt.

Det förklarar kanske inget, men ändå?!

Postat (redigerat)

Class A och Class AB har egentligen med transitokopplingar i förstärkare att göra.

En Class A koppling använder i proncip 1 transitor på ett sådant sätt att den är halvt förspänd då insignalen är noll. fördelen med det är att då slipper man "crossoverdistorition" som man annars har i en AB förstärkare.

Class A koppling:

Electronic_Amplifier_Class_A.png

Class B (AB) koppling:

Electronic_Amplifier_Push-pull.png

Mer info på http://en.wikipedia.org/wiki/Class_A_amplifier

Redigerat av hegobald
Postat

För förstärkare innebär klass A att en transistor/rör förmedlar hela spänningen ifrån negativ till positiv.

Detta kräver mycket ström och genererar mycket värme per watt så "äkta" klass A är bara möjligt med förförstärkare som exempelvis mikrofonförstärkare.

Fördelen gentemot klass A/B som har varsin förstärkning för negativ respektive positiv spänning är att man undviker den övergångsdistorsion som kan ske

när dessa två då sedan ska slås samman till en enda spänning som ska förstärka ljudet.

Med mikrofoner blir effekten så låg att klass A inte borde vara några problem alls, eller?

Kanske bara är ett marknadsföringstrick?

Postat

Tack för svaren! 😕

Har jag förstått det rätt så borde alltså en Class A mikrofon/alt. förstärkare ha en renare signal, på bekostnad av att den drar mera ström...

// Klas

Postat (redigerat)
Tack för svaren! 😏

Har jag förstått det rätt så borde alltså en Class A mikrofon/alt. förstärkare ha en renare signal, på bekostnad av att den drar mera ström...

// Klas

Nja.. En sån grej som en Class A mikrofon finns nog inte.. Utan som vi sa här uppe.. När man pratar om Class A, Class AB etc så brukar man tala om transitorkopplingar (men iof. även rörkopplingar (inte VVS :rolleyes: )

Men självklart ska det vara en Class A kopplad förförstärkare till en mic (tycker jag). :rolleyes:

Redigerat av hegobald
Postat

Fint & enkelt förklarat hego!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.