Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena

Undrar om nĂ„gon av er vet vad man menar med Class A nĂ€r man pratar om mikrofoner? Anar att det har nĂ„got med hur kondensatorn arbetar... 🙂

Ha de!

// Klas

Annons
Postat

bara en ren spÄning, kan inte pÄstÄ att jag vet!

Men klass A Àr vÀl att ljudet bara förstÀrks en gÄng. AB dÄ förstÀrker man det förstÀrkta ljudet. A har lÀgre uteffekt,, AB har klart mycket högre uteffekt.

Det förklarar kanske inget, men ÀndÄ?!

Postat (redigerat)

Class A och Class AB har egentligen med transitokopplingar i förstÀrkare att göra.

En Class A koppling anvÀnder i proncip 1 transitor pÄ ett sÄdant sÀtt att den Àr halvt förspÀnd dÄ insignalen Àr noll. fördelen med det Àr att dÄ slipper man "crossoverdistorition" som man annars har i en AB förstÀrkare.

Class A koppling:

Electronic_Amplifier_Class_A.png

Class B (AB) koppling:

Electronic_Amplifier_Push-pull.png

Mer info pÄ http://en.wikipedia.org/wiki/Class_A_amplifier

Redigerat av hegobald
Postat

För förstÀrkare innebÀr klass A att en transistor/rör förmedlar hela spÀnningen ifrÄn negativ till positiv.

Detta krÀver mycket ström och genererar mycket vÀrme per watt sÄ "Àkta" klass A Àr bara möjligt med förförstÀrkare som exempelvis mikrofonförstÀrkare.

Fördelen gentemot klass A/B som har varsin förstÀrkning för negativ respektive positiv spÀnning Àr att man undviker den övergÄngsdistorsion som kan ske

nÀr dessa tvÄ dÄ sedan ska slÄs samman till en enda spÀnning som ska förstÀrka ljudet.

Med mikrofoner blir effekten sÄ lÄg att klass A inte borde vara nÄgra problem alls, eller?

Kanske bara Àr ett marknadsföringstrick?

Postat

Tack för svaren! 😕

Har jag förstÄtt det rÀtt sÄ borde alltsÄ en Class A mikrofon/alt. förstÀrkare ha en renare signal, pÄ bekostnad av att den drar mera ström...

// Klas

Postat (redigerat)
Tack för svaren! 😏

Har jag förstÄtt det rÀtt sÄ borde alltsÄ en Class A mikrofon/alt. förstÀrkare ha en renare signal, pÄ bekostnad av att den drar mera ström...

// Klas

Nja.. En sÄn grej som en Class A mikrofon finns nog inte.. Utan som vi sa hÀr uppe.. NÀr man pratar om Class A, Class AB etc sÄ brukar man tala om transitorkopplingar (men iof. Àven rörkopplingar (inte VVS :rolleyes: )

Men sjÀlvklart ska det vara en Class A kopplad förförstÀrkare till en mic (tycker jag). :rolleyes:

Redigerat av hegobald
Postat

Fint & enkelt förklarat hego!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.