Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har införskaffat Reason drum kit 2 Gb stor nu...

Datorn hackar satan.

Vad ska man ha för dator egentligen?

Någon som har testat och fått det att fungera fint? Gjort nåt kul med det?

Annons
Postat

För mig funkar det fint, och jag kör det på en AMD Sempron 2400+ med 512 Mb ram...

Postat

Det finns visst för 24 bitar och 16-bitar? eller nåt...

Jag har visst det tyngre och det knakar och knakar.

Jag har 748 Mb Ram eller nåt och 2 Ghz processor. Inget värstings ljudkort men det funkar annars.

För dig som det funkar.... Har du gjort nåt kul eller hittat nåt fräckt?

Postat

Vilken version av RDK2 kör du då? 16 eller 24-bitarn? Båda ska finnas med på RDK2-skivan. Eftersom 24-bitarns ljudfiler blir större så krävs också mycket mer RAM till den.

För att få ner processorhungern kan du alltid sänka samplingsfrekvensen. Det brukar hjälpa. Själv har jag kört Reason 2.5 på en 233 MHz med 48 Mb i RAM (fast dock inte med RDK). När det blev alldeles för segt så sänkte jag samplingsfrekvensen och vips så fick jag mycket mer processor till övers.

Postat

Jag har 748 Mb Ram eller nåt och 2 Ghz processor. Inget värstings ljudkort men det funkar annars.

Vad exakt definerar du som fräckt? Själv diggar jag trumsetet som spelas med Soft Mallets (vet inte vad det heter på svenska)---

Postat

Vad exakt definerar du som fräckt? Själv diggar jag trumsetet som spelas med Soft Mallets (vet inte vad det heter på svenska)---

Det som är fräckt är väl att det låter helt live och grym känsla.

Om man jämför med grand piano som finns i Combinatorn... DET är fräckt :-).

Lärde mig igår att köra trumseten via NN-XT istället eftersom jag ändå spelar alla trummorna själv. Det var ganska häftigt.

Tyvärr kunde jag inte komma på något sätt att då lägga reverb på bara virveln eller compressor på Kaggen.

Hur gör du?

Postat

Jag kör mest via Combinatorn, vilken oftast redan har en kompressor insatt i kedjan och trumsetens medföljande Ambience-ljud.

I regel tycker jag att de låter helt otroligt bra, men jag tycker Propellerheads har varit för sparsamma med antalet Cymbal-samplingar. Det skulle ha varit mycket fler layers, så att man som i nskit7_free kan göra virvlar på cymbalerna.

Men du borde väl kunna gå in i NN-XTns inställningar och ändra outputs på de olika trumdelarna. Då kan du ju lägga olika sorters effekter på t.ex. virvel och baskagge.

Postat
Men du borde väl kunna gå in i NN-XTns inställningar och ändra outputs på de olika trumdelarna. Då kan du ju lägga olika sorters effekter på t.ex. virvel och baskagge.

Har du testat det?

Hur gör man?

Postat (redigerat)

1. Klicka på pilen/trekanten längst ner till vänster på NN-XTn för att öppna Remote Editorn.

2. Nu expanderar NN-XTn och får en del med en massa inställnignar och så. Det du vill göra är att i det blåa fönstret markera de samplingar som du vill köra genom en annan output. Eftersom alla samplingar som hör ihop ligger i grupper, görs detta enklast genom att klicka längst till vänster i det blå fönstret, under kolumnen som heter "G".Då får du alla samplingar i den gruppen markerade.

3. Nu behöver du bara byta output. Detta gör du genom att vrida på ratten som heter "Out" (längst till höger, under blåa fönstret). Nu ser du att det står olika siffror i en lite röd tooltip. Dessa är 1-2, 3-4, etc. och är de output-par som höger och vänster ljudsignal kommer skickas till.

4. När du är klar med alla ändringar du ville göra, så trycker du på Tab-tangenten på tangentbordet. Nu syns baksidan av NN-XT. Därifrån är det bara att dra lite kablar från de olika outputsen till de effekter du vill ha.

Comprende?

Redigerat av allansson
Postat

Njae.. jag provade aldrig spela, utan öppnade bara ett set för att kolla hur det var upplagt i remote editorn, men det ska inte vara några problem. Har gjort samma sak med ns_kit7free och det ska inte vara någon skillnad...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.