Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej gott folk!

Tänkte be om lite gitarråd. Har spelat ett tag och börjar bli ganska bra så jag funderar på att inverstera i en riktigt bra gura. Jag sitter just nu och klinkar på en Ibanez SA260 (4.000:- köpte jag den för från Thomann). Problemet är när jag varit och provat så är det inte så många gitarrer som är varken lika fina eller lika sköna, jag har lixom fäst mig. Däremot så låter de flesta andra bättre. Den enda jag fastnat för är en Gibson Les Paul Studio Alpine White som kostar typ 15.000 har jag för mig.

Så till frågan då, kan det vara värt att lägga ut pengar på nya micar till Ibanezen? Kommer den ändå inte låta riktigt bra? Den har Humbucker-Single Coil-Singe Coil konfiguration så jag funderar på att kortsiktigt köpa nya micar till den och sen köpa Gibson guran, så har jag en gitarr som även har Single Coil och dessutom möjlighet att ha två olika stämningar när man lirar live. Helt enkelt: Kommer Ibanezen kunna låta riktigt bra med bara ett par nya micar?

Mvh Kristoffer

Annons
Postat

Det är inte stärkaren då?

När du testar gitarrer testa dem först utan att koppla in dem. Låter dom inte bra då så spelar det ingen roll vad det sitter för mickar i. Om du tycker din låter bra när du spelar på den utan att koppla in den så kan det vara intresant att byta mickarna.

Postat

Hmm.. ska prova det, men det är ju ganska svårt att jämföra, lirar ju i stort sett alltid med dist. Jag upplever iofs att den låter ganska bra redan nu, genom förstärkaren, men det kan bero på att jag har en ganska bra förstärkare (Marshall tsl601). Men jag ska prova spelar utan förstärkaren, tack för tipset =D

Postat

Har lyssnat och det låter bra förutom att det skramlar (strängarna slår emot bandet över de toner jag lirar. Har stallet ganska lågt för att det ska bli lättare att spela.. hur mkt ska man behöva höja?

Postat

Inte säkert du behöver höja, hörs skramlet genom stärkaren?

Kan vara så att man stör sig på det när man lirar utan att koppla in den.

Vad jag menar är att du skall kolla att du gillar gitarrens ton akustiskt ( alltså utan att koppla in den ).

Känns den bra att spela på och låter bra då, så har du redan en bra gitarr och du kan byta till en bättre mick. Det är enklare att byta mick i gitarren än gitarr runt en bra mick. Hajjar du?

Du kan ju ta med dig din gitarr till musikaffären när du testar andra guror.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.