Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Är inte sĂ€rskilt kunnig pĂ„ dator men har bestĂ€mt mig för att plocka ihop en musikdator nu dĂ„ den gamla hĂ„ller pĂ„ att ge sig.

Vi har ett företag i stan som bygger ihop datorer och jag fick följande exempel av dem:

Probyte P4 3200

- Midi tower ATX

- Moderkort Intel D945GNTLR för Intel Pentium 4 processorer

Klarar 4GB internminne (4 platser), 533 MHz DDR2-minne som standard

Klarar Intel PENTIUM Processor P4 tom 3800Mhz / 800Mhz bus

7 st Kortplatser varav 4 st PCI, 2 st PCI-E 1X samt 1st PCI-E 16X

IDE-controller Ultra DMA och ATA-66/100 support, 1 kanal

SATA-controller, 4 kanaler, Raid

1 parallell port, ECP/EPP

1 seriell höghastighetsport, 16550, buffrade

6 USB-portar, USB 2.0

Integrerat ljudkort

Integrerat nÀtverkskort Intel Pro 10/100

Intergrerat grafikkort Intel GMA950

Integrerad Firewireport

- Processor P4 2800 MHz, D920

- Minne 1GB DDR PC533

- HD WD 200GB, SATA, 7200rpm, 8MB cache

- DVD-BrÀnnare +-RW DL IDE 16Xi

- Grafikkort ATI X1300, PCI-Express, VGA, DVI

- MS Windows XP Home sv oem

- 1,44 MB diskettstation

- MS Tangentbord/Optisk Mus

- CE-mÀrkt

- 3 Ärs garanti pÄ hÄrdvara

Pris : 8500 kr + moms = 10625 kr

Vad tror ni studio/data kunnare om detta. NÄgot som bör tas bort, kompletteras, bytas ut etc. Verkar detta vara nÄgot vettigt?

Annons
Postat

SnĂ€lla nĂ„gon, behöver ett utlĂ„tande sĂ„ jag vet om det Ă€r vĂ€rt att köpa?? Ingen som har nĂ„gra synpunkter? đŸ„°

Postat (redigerat)

I nya nummret av studio har dom ju just en guide till hur man bygger en musikdator. Sen kan du ju söka pÄ musikdator hÀr pÄ forumet.

Jag har hÄllit lite koll pÄ Baldybychoice's datortrÄd. Du kan ju kolla in nya studio och trÄdarna och se om du hittar nÄt vettigt.

Ett rÄd som verkar gÀlla i nÀstan alla dessa musikdator trÄdar Àr dock att man ska köpa antingen ett Asus eller Gigabyte 955 Chipset.

*edit* Tog bort 945 dÄ det inte var bra i musikdatorer. SkÀms

Redigerat av Bone
Postat

Nja. SÄdÀr.

Har satt ihop en bÀttre dator för samma peng.

SÄ jag Àr lite tveksam.

Är det en vanlig datorbutik eller musikaffĂ€r som har tagit fram förslaget?

Postat

Intels 955 Àr det chipset som gÀller, eventuellt 975 men jag har inte sett nÄgra tillförlitliga tester pÄ de Àn. Nu tycks dock Àven Nforce4 fungera som det ska Àven om det har sÀmre prestanda Àn gamla Nforce3, men en lösning tycks Ätminstone vara pÄ vÀg.

Den dator du listat har ett 945 och ett X1300. Det kÀnns inte som en klockren kombination. Ska du köra pÄ ett 945 chipset sÄ bör du skaffa ett snÀllare grafikkort som x300. Alternativt byta till ett moderkort med 955 chipset.

/Majken

Postat

Oj, dĂ„ skrev jag nĂ„got som inte stĂ€mde, UrsĂ€kta. Tur att du sĂ„g det Majken. SkĂ€ms Ă€nnu mer đŸ˜±

Postat

Mjae, 945 Ă€r inte dĂ„ligt i musikdatorer. Frost anvĂ€nder det exempelvis om jag minns rĂ€tt. Men det tycks dĂ€remot vara bereonde pĂ„ vilket grafikkort som anvĂ€nds. I fallet med Frost Ă€r det nĂ„got i stil med ett X300, till skillnad dĂ„ frĂ„n ett X1300 som riskerar att belasta PCI-Express bussen sĂ„ hĂ„rt att PCI-prestandan tar stryk. đŸ˜±

/Majken

Postat (redigerat)

För de pengarna hade jag nog köpt t ex denna: http://www.frostacm.com/sv/products.php?prodid=9 DÄ Àr det visserligen lite mindre minne, men det kostar ju inte mÄnga hundra att uppgradera.

Jag Àr inte sÀker pÄ att sÄdana Àr musikdatorer egentligen ger bÀttre prestanda Àn nÄgon annan dator. DÀremot kan det ju vara trevligt med funktionsgaranti, nÄgon att ringa till nÀr det inte funkar. Byggde min dator sjÀlv, och det var ju ganska mycket jobb innan den gick riktigt stabilt. KÀnns som det hade varit vÀrt att lÀgga en eller ett par tusenlappar till och kunna koncentrera sig pÄ musiken. Finns ju Àven andra s k musikdatorer, KM, Audiomaster, Music XPC och vad det nu heter, detta var ett exempel (testvinnare i Studio dock).

Annars finns hÀr tvÄ kombinationer som Digidesign rekommenderar för sina ProToolsLE-system: http://duc.digidesign.com/showflat.php?Cat...&fpart=1#360675

Och Claes (sök pÄ "Claes") hÀr pÄ forumet har ett eget testforum med musikdatorer (och en del annat).

Edit: Kan förresten för lite dom det finliriga tekniska i din spec. Men spontant ser det ut som att chassit Àr ganska billigt (4-500 kronor?). Dom brukar INTE vara speciellt vÀl ljuddÀmpade. Hade sjÀlv ett billigt chassi i ett tidigt skede. Byte till en dyrare variant (Antec Sonata II), ca 1200:-, plus en tystare processorflÀkt gjorde en enorm skillnad.

Redigerat av JJRockford
Postat

Ok, tack för alla svar!!

De pÄ dataföretaget Àr vÀldigt duktiga pÄ hemdatorer, men jag vet inte riktigt om jag kan lita pÄ dem nÀr det gÀller en studiodator. att sakerna som jag listade fungerar ihop har de dock utlovat. men precis som ni sÀger Àr det ju viktigt att man kan fÄ ut sÄ mkt som möjligt av grejerna vad gÀller sin musik.

😛

Jag sÄg lÀnge fram emot musikdatorartikeln som majken kom med i nya numret, dÄ jag planerat köpet lÀnge. dÀremot var jag inte sÄ sugen pÄ att bygga ihop den sjÀlv=P Killarna pÄ Etab (som datastÀllet heter ) tittade lite i tidningen för att se vad det handlade om.

De kan sÀkert skaffa hem de exakta prylarna som majken visade i artikeln, sÄ antingen gör jag sÄ eller annars frÄgar jag dem om de:

* Byter ut moderkortet 945 till ett 955 istÀllet. (Skiljer prestandan nÄgot dÄ?)

*Byter grafikkortet x1300 till ett x300

* Satsar pÄ ett "bÀttre chassi" och en grym processorflÀkt ( nÄgra fler spontana tips sÄ man vet vad som Àr okej angÄende chassi och flÀkt? )

Har jag en schysst dator dÄ?

Postat

JJRockford: Den Frost-ACM datorn sĂ„g lĂ€cker ut, men anledningen till att jag vill köpa ett hopplock av etab Ă€r just den fina o smidiga servicen om nĂ„got skulle hĂ€nda. Att kunna vĂ€lja vilka komponenter man vill kĂ€nns ju oxĂ„ lite frĂ€nare, fast dĂ„ ska man vĂ€l ha lite bĂ€ttre koll Ă€n jag sjĂ€lv iofs 🙂

Postat

Antec P150 eller P180 Àr bra chassin. P180 Àr lite dyrare men större (saknar nÀtaggregat).

NÀr det gÀller CPU flÄs Àr Thermaltake Big Typhoon klockren. NÀstintill ljudlös och hÄller temperaturen lÄngt ner. Annars brukar Zalman ha bra flÀktar.

Postat

Just Frost lÀr ha ganska fin service dom ocksÄ.

Annars Àr det lite av ett vÄgspel det hÀr med musikdatorer. Jag har numera gjort 5 eller 6 stycken "installationer" Ät vÀnner och bekanta, och jag kan sÀga att det varierar med hur lÀtt det gÄr utan att man vet riktigt varför.

Exempel; Min egen, första visserligen, egenhÀndigt ihopbyggda dator funkar numera vÀldigt bra tror jag, men det har varit mycket pill.

Min laptop, som egentligen inte anvÀnds för musikbruk funkade ok utan allt för mycket pill, Àven om jag inte fÄtt ner latecyn riktigt sÄ lÄgt som jag vill ha nÀr jag spelar gitarr.

En kompis 2-3 Är gamla Dell standard. Klar överraskning. Allting funkade prickfritt pÄ första försöket. Han kör dessutom med MSN, antivirus och annat som gÀrna stÀller till det och suger kraft frÄn musiken.

En annan kompis alldeles nya laptop (en Acer Travelmate nÄgonting). Den beter sig fortfarande lite underligt (stannar gÀrna upp obehagligt lÀnge ibland, Àven om den brukar komma igÄng), men funkar ok.

Ytterligare en annan kompis, typisk vÀrsting gamer-dator-via-jobbet. Den Àr allt annat Àn stabil för musikbruk, hur man Àn bÀr sig Ät, trots att den kostar ca dubbelt sÄ mycket som nÄgon annan dator jag har anvÀnt.

Tips pÄ chassi; Har egentligen bara mitt Antec Sonata II att relatera till, det Àr det tystaste jag provat. Eller sÄ Àr det Zalman-flÀkten (för CPUn) som fixar till det. Kommer inte ihÄg vad en heter, men den kostade ca 3-400.

Postat

thx folks! nu har jag koll pÄ chassi o flÀkt iaf! och Àven att jag ska byta till ett intels 955 moderkort o ett som majken uttryckte det snÀllare grafikkort.

lÀste i baldbychoices trÄd om dubbla kÀrnor i processorn, det lÀt ju givet! finns det nÄgot specifikt o kolla in nÀr det gÀller detta?

betrÀffande nÀtaggregat bör jag vÀl ha minst 400 w pÄ det va? spelar mÀrke sedan nÄgon större roll?

hÄrddiskar (2st), vardera pÄ minst 200gb.

Ett fetare minne vore vÀl inte heller fel va? minst 2gb bör man vÀl ha?

JJ:tÀnkte mest pÄ att företaget ligger i stan sÄ det Àr smidigt att Äka dit=P

TĂ€nkte tala om att etab alltsĂ„ hĂ„ller pĂ„ med hem pc i första hand, dĂ€rav vĂ€nder jag mig till er mina vĂ€nner 😛

men vad sÀger ni nu om min lineup?

Postat
  AstReam sa:
betrÀffande nÀtaggregat bör jag vÀl ha minst 400 w pÄ det va? spelar mÀrke sedan nÄgon större roll?

Det Àr egentligen det viktigaste av allt! Lika viktig som motorn i bilen, typ! Allt handlar om att undvika strul!

Kvalitetskomponenter pĂ„ nĂ€taggregat och minnen (2GB = đŸ„°!) Ă€r att rekommendera! Egentligen pĂ„ alla delar men minnen och nĂ€tagg Ă€r det

som skiljer mest! Merkostnaden blir dessutom nÀstan löjligt liten om man betÀnker vilka frustrationskapande problem detta kan bespara en.

SÄlÀnge man surfar och kör lite allmÀnna program sÄ funkar alla datorer problemfritt! Musikprogram stressar dock ofta mÄnga olika delar av datorn

pÄ samma gÄng och dÄ sÄ gÀller det verkligen att allting klaffar. Min bÀrbara dator har nog aldrig hÀngt sig nÀr man gör andra grejer Àn musik! Med musik?

Oj, oj oj vad den kan strula ibland! SĂ„ hade jag inte gjort musik hade jag ju trott att min dator var en kanonbra dator đŸ„°!

Postat

Hello,

I've done some serious thinking... och jag har tÀnkt om.

Vad tror ni om denna uppsÀttning:

Antec Sonata II Miditower (m 450 nÀtagg)

Intel PentiumD920 2.8 Ghz

Asus p5wd2

Zalman CNPS7700-AICu CPU-FlÀkt

Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB

Samsung SpinPoint T133S 300GB SATA2 8MB 7200RPM (x2)

Sapphire Radeon X1300 256MB DDRII

Nec ND 3550 DVD brÀnnare

Den Ă€r mkt inspirerad av majkens hopplock som ni ser, skillnaderna Ă€r annat chassi och lite fetare minne, hĂ„rddiskar (dubbla) samt flĂ€kten. Skulle gĂ„ pĂ„ knappt 11000 om inget Ă€ndras. Överrös mig med era synpunkter!

😛

Vad tror ni om chassit m. nÀtagg, ska jag istÀllet köra ett antec p180 med ett northq 4001 som majken visade o lÀgga ca 1000 extra? Duger Sonata II?

Ni fĂ„r gĂ€rna berĂ€tta vilken cpu flĂ€kt ni hade köpt om ni var jag 😛 Ă€r lite osĂ€ker pĂ„ zalman flĂ€kten.

Tack för all vÀrdefull hjÀlp.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Köp en större Zalman. CPUn kommer att gÄ het. SjÀlv har jag Nitrogons nÄn "ganska stor" och det rÀcker inte riktigt till. Kör pÄ riktigt lÄga varv dock. Köp Zalman till ditt VGA-kort ocksÄ (den dÀr passiva grejen med heatpipes).

Postat

Köp en Arctic Cooling Freezer Pro eller en Zalman 9500 som blÄser ut luften rakt bakÄt. Sedan kan du ocksÄ köpa till en extra 120mm flÀkt som du monterar för att kyla hÄrddiskar och suga in luft frÄn fronten pÄ chassit. DÄ borde du kunna balansera flÀkthastigheterna och hitta ett lÀge dÀr den kyls bra utan att vara högljudd.

/Majken

Postat

AlltsĂ„,hade sjĂ€lv tĂ€nkt att köpa ny musikdator. Har dock max endast 8000 kr som jag kan lĂ€gga ut :S vad/hur tycker ni jag ska satsa dem pĂ„? Är det bara Pentium som gĂ€ller? funkar inte AMD? vĂ€ldigt tacksam för svar.

Postat

AMD fungerar jÀttebra, sikta pÄ en 3200/3500+ med ett ASUS A8V-AGP moderkort och ett billigt grafikkort sÄ har du en ganska kraftfull dator som hÄller sig sval och inte kommer att kosta speciellt mycket.

/Majken

Postat

Tackar för hjĂ€lpen,Ă€r det nĂ„t mer jag behöver tĂ€nka pĂ„ förutom typ 2 gig i ram? :)hehe 😎

• 2 veckor senare...
Postat

Hej

Antec Sonata II Miditower (m 450 nÀtagg)

Intel PentiumD920 2.8 Ghz

Asus p5wd2

Arctic Cooling Freezer Pro

Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB

Samsung SpinPoint T133S 300GB SATA2 8MB 7200RPM (x2)

Sapphire Radeon X1300 256MB DDRII

Nec ND 3550 DVD brÀnnare

Har varit borta ett men nu Ă€r jag sugen pĂ„ att slĂ„ till! Hör att ni tipsar om att köpa fler flĂ€ktar men jag chansar pĂ„ att detta ska funka! I vĂ€rsta fall blir det vĂ€l att köpa till en flĂ€kt senare=P Detta ser vĂ€l inte tokigt ut? 🙂

Postat

Det ser inte alls tokigt ut 🙂 - Köp till en processorflĂ€kt frĂ„n Zalman eller Arctic Cooling ocksĂ„.

Postat

menar du att jag ska t.ex. köpa tvÄ st arctic cooler freezing pro? förstÄr inte riktigt vad det gör för nytta? :rolleyes:

Postat
  AstReam sa:
menar du att jag ska t.ex. köpa tvĂ„ st arctic cooler freezing pro? förstĂ„r inte riktigt vad det gör för nytta? 😼

SlĂ„ mig i huvudet och kalla mig för pellejöns 😉

Ehem, jag mÄste tydligen jobba lite pÄ mina lÀskunskaper...

/Majken

Postat

Hehe 😉 Nej, men jag vet att du skrev förut att jag kanske skulle skaffa en flĂ€kt till hĂ„rddiskarna, trodde det var det du menade=P

Nu slĂ„r jag j*vlar i mig till! 😼

• 2 veckor senare...
Postat

Ok, nu har jag fÄtt mig ett slutgiltigt dilemma

NÄgon rekommenderade mig att köpa ett ABIT AW8 kort istÀllet för ett

Asus P5WD2 kort

Priset pĂ„ AW8 kortet Ă€r samtidigt nĂ„got lĂ€gre. 😄

Kan nĂ„gon snabbt fĂ„ mig att bestĂ€mma mig? vill bestĂ€lla elĂ€ndet idag 😎

Postat (redigerat)

VĂ€lj Asus. Jag skulle inte tveka en sekund.

edit: förutsatt att det Àr P5WD2-kortet med 955 chipsetet du pratar om...

Redigerat av Violiner
Postat

Vad betrÀffar kvalitet sÄ Àr jÀmförelsen mellan Asus och Abit ganska intressant. A-bit har haft allvarliga kvalitetsproblem med undermÄliga, alltför billiga, komponenter, det Àr en av anledningarna till att jag undviker deras produkter.

Abit mÄ vara billigare, men jag betalar gÀrna nÄgon hundralapp mer för bÀttre kvalitet.

LĂ€s t ex:

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=195

och

http://www.overclockers.com/tips1081/

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.