Jump to content
Annons

info om förlag och skivbolag


deez

Recommended Posts

hejsvejs

asså.. jag ska försöka fatta mig kort..

jag är lite halv på gång med ett svinlitet skivbolag, men dock..

grejjen är att jag går och funderar på om man ska ha ett eget förlag innan man börjar kladda med eventuella skivbolag.. och kanske ska man rentutav ha skivbolaget själv också, och försöka fixxa hjälp med distribution... det är iaf en jäkla massa som rör sig i huvudet nu..

problemet är att jag fattar ingenting av det. inte för att jag är speciellt trög, utan jag bara hittar lösryckt info på nätet och sådär..

är det någon som kan tipsa om en site där det står förenklat om/varför jag som låtskrivare och artist/producent ska ha mitt eget förlag istället för att bara regga låtarna i mitt namn hos stim? jag läste nånstans att om man som individ är reggad hos stim, så är man i praktiken ett förlag..men som sagt, jag fattar inte riktigt.

hur som helst vill jag slippa att någon ska sno mina eventuella framtida pengar bara för deras namn råkar stå på ett papper.. 🙂

tackar,

kenny

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
istället för att bara regga låtarna i mitt namn hos stim? jag läste nånstans att om man som individ är reggad hos stim, så är man i praktiken ett förlag..men som sagt, jag fattar inte riktigt.

Det enda STIM gör är att ha koll på radio och TV spelningar och att du får ersättning för dessa.

Royalties , copyright och andra rättingheter du har som låtskrivare/producent omfattas INTE av dom det tar förlagen hand om.

Ett förlag är inte nödvändigt om din musik kommer att släppas enbart i sverige så STIM fungerar så pass bra här , dock om låtarna skall spelas i utlandet eller spelas in av utlänska artister är ett förlag att rekommendera.Detta är dock inte heller nödvändigt men om du vill ägna din tid åt att skriva musik istället för att sitta med massa administration och avtal bör du tecka dig hos ett förlag.

SMFF / svenska musikförlaggarföreningen

NCB

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

hmm...

så stim tar inte automatiskt hand om utlandsintäkter? jag tyckte det stod på deras hemsida att dom är världsomspännanande.. så man kan förenklat säga att pengarna jag skulle få som mekanisk royalty för en dvdproduktion i tyskland bara försvann i cyberrymden för att jag inte har nått förlag? =)

fan vad svårt detta är att förstå.. gör jag det svårare än det är? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

så stim tar inte automatiskt hand om utlandsintäkter?

Jo men bara radio och tv framföranden inte Royalties.

så man kan förenklat säga att pengarna jag skulle få som mekanisk royalty för en dvdproduktion i tyskland bara försvann i cyberrymden för att jag inte har nått förlag? =)

Det är klart dom inte gör , men däremot har du nog svårare att kontrollera att du får rätt summor betalda till dig.Det är inget måste att vara anluten till ett förlag lika lite som det är ett måsta att ha skivkontrakt för att släppa skiva.Förlag och skivbolag erbjuder sina tjänster till dig mot en avgift precis som vilket annat företag som helst , och om man inte finner deras erbjudande tillfredställande är det ju bara att tacka nej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill lära dig lite till, kolla då in boken "Musik som levebröd". Roligt och bra skriven.

www.boysen.se

Lycka till! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill lära dig lite till, kolla då in boken "Musik som levebröd". Roligt och bra skriven.

www.boysen.se

Lycka till!  😱

Bra tips!

Man kanske skulle be skolan köpa in ett par ex?

Vilken skola? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill lära dig lite till, kolla då in boken "Musik som levebröd". Roligt och bra skriven.

www.boysen.se

Lycka till!  🙂

Bra tips!

Man kanske skulle be skolan köpa in ett par ex?

Vilken skola? 🙂

Den jag är anställd av. Blir billigast så.🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill lära dig lite till, kolla då in boken "Musik som levebröd". Roligt och bra skriven.

www.boysen.se

Lycka till!  😄

Bra tips!

Man kanske skulle be skolan köpa in ett par ex?

Vilken skola? 😕

Den jag är anställd av. Blir billigast så.😛

Hehe... ok! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...