Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej Forumet!!

I biologin fick man lära sig att människan kom till av en slump. Men vi undrar hur det är med mapparna i Cubase? Det är mappen Vstplugins som finns; en under Steinberg och en under Steinberg – Cubase SL 3. Hur är tanken att dom ska användas?

”Kalle i Kalmar” och hans pappa.

PS. I och med ”Mixologin” har det blivit mera ordning på filerna och vi vill fortsätta ”städa” bland pluggarna också. DS

Annons
Posted

Den brukar vara defaultinställningen när man installerar nya pluggar - och Cubase letar alltid där efter pluggar när det startas...

Det smidigaste är att använda den direkt under Steinberg-mappen, eftersom alla kommande uppdateringar o dyl kommer att hitta pluggarna då.

Posted

Det kan man verkligen fråga sig, eftersom det är väldigt onödigt i de flesta lägen...

Enda anledningen att ha två sådana mappar, är egentligen om man har vissa plugins som man vet bara fungerar med vissa versioner av Cubase. I sådana lägen fyller det en funktion, eftersom programmet söker efter pluggar i både sin egen VSTPLUGINS-mapp och i den som ligger ett steg upp, i Steinberg-mappen - men det söker inte i en annan versions mapp.

Posted

Förmodligen är det bara så att nån plugg ni installerat lagt sig i Steinberg/Vstplugins istället för Steinberg/Cubase/Vstplugins där den borde ligga. Flytta allting som ligger i Steinberg/Vstplugins till Steinberg/Cubase/Vstplugins så borde det ordna sig.

/Majken

Posted

Claes: Det finns en poäng med att använda olika Vstplugins mappar. Och det är om man som jag använder flera vst-värdprogram. Annars kommer de att gnälla och klaga på att vissa av Cubase-pluggarna inte går ladda. Så då låter jag helt enkelt Cubase ha sina egna pluggar och lägger en mapp för samtliga tredjeparts pluggar någon annanstans.

/Majken

Posted
Claes: Det finns en poäng med att använda olika Vstplugins mappar. Och det är om man som jag använder flera vst-värdprogram. Annars kommer de att gnälla och klaga på att vissa av Cubase-pluggarna inte går ladda. Så då låter jag helt enkelt Cubase ha sina egna pluggar och lägger en mapp för samtliga tredjeparts pluggar någon annanstans.

/Majken

Det blir ju nästan samma sak som jag sade... 😉

De pluggar som man vill att alla versioner ska kunna använda, lägger man i /steinberg/vstplugins-mappen, medan de som enbart ska fungera till en viss version, får ligga i den versionens vstplugins-mapp.

Det är klart, att när man blandar in VSTi och även kör med Wavelab, så blir det lite skumt och kan ta rätt lång tid första uppstarten, innan Wavelab har tuggat igenom alla gemensamma pluggar - men sedan kan man ju tala om för Wavelab vilka som ska användas eller inte. 🙂

Ditt sätt, att lägga tredjepartpluggar i en helt annan mapp, kan nog också vara bra. Har aldrig tänkt så långt, faktiskt... 😆

Posted
Ditt sätt, att lägga tredjepartpluggar i en helt annan mapp, kan nog också vara bra. Har aldrig tänkt så långt, faktiskt... 🙂

Jag är så larvig att jag t.o.m. har dem på en egen hårddisk. På så vis kan system-disken jobba med Cubase och det virtuella minnet medan pluggar och samplingar laddas från en annan disk. Åtminstone i teorin, om något verkligen blir bättre av det har jag faktiskt ingen aning om 🙂

/Majken

Posted
Det finns en poäng med att använda olika Vstplugins mappar. Och det är om man som jag använder flera vst-värdprogram. Annars kommer de att gnälla och klaga på att vissa av Cubase-pluggarna inte går ladda. Så då låter jag helt enkelt Cubase ha sina egna pluggar och lägger en mapp för samtliga tredjeparts pluggar någon annanstans.

/Majken

Bra tips! Värt att prova nästa gång jag blåser datorn. 😎

Posted

Tack!

Vi går på ”Majkens” förslag och sorterar pluggar och syntar mm i diverse mappar med logiska namn under ”Steinberg” - ”Cubase SL3” - ”Vstplugins”.

Underbart, underbart.

”Kalle i Kalmar” och hans pappa.

Posted

En fråga i ämnet.

Om man nu som jag insett att strukturen i VST plugin mappen inte är den bästa och man vill omorganisera, flytta mappar och filer - blir det då tjing-tjong i gamla projekt?

Hittar Cubase rätt VST-plugin fast man flyttat själva DLL-filen till ny mapp?

mvh Killercat

Posted
En fråga i ämnet.

Om man nu som jag insett att strukturen i VST plugin mappen inte är den bästa och man vill omorganisera, flytta mappar och filer - blir det då tjing-tjong i gamla projekt?

Hittar Cubase rätt VST-plugin fast man flyttat själva DLL-filen till ny mapp?

mvh Killercat

Den hittar rätt eftersom den inte tittar på var pluggarna ligger utan vad pluggarna heter när den laddar projektet. Här är en liten guide som kanske kan vara till hjälp om du vill sortera upp pluggarna.

http://www.majken.se/cubase/index.htm?ordningoreda.htm

/Majken

Posted

Tackar och bockar!

Vi borde ha kollat Din länk lite tidigare. Nu har vi den under "Favoriter" så vi snabbt kan få tag i den.

Hälningar

Kalle i Kalmar och gubben.