Jump to content
Annons

Batteritid på Laptops


Pluffo

Recommended Posts

Jag funderar lite på att skaffa mig en bärbar dator för att se hur IT jag kan vara. Att sitta på trendiga cafén och mixa ska tydligen vara rätt hett har jag hört.

Nåväl, nu ska vi snacka allvar. Min fråga gäller helt enkelt batteritiden på dessa små apparet. Apple har ju som bekant datorer som pallar med att rulla på rätt länge under vägguttagsbrist, men hur är det med andra modeller? Apple säger ju att deras små vita ibooks ska kunna ticka på i 5 timmar och i stort sett har jag inte sett några PC-modeller som skryter med motsvarande kraft.

Nä, jag är ute efter tips och råd angående detta. Om man vill ha en bärbar dator, Mac eller PC, och vill ha mycket batteritid, vad ska man göra då? Vilken modell ska man satsa på? Är det möjligt att klocka ner datorn och mixtra med hårdvaran, eller är det kanske praktiskt genomförbart att faktiskt använda sig av två stycken batterier?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Läste om ngn ny Fujitsu Siemens lifebook(?) som skulle ha mer än dubbelt så lång batteritid som gamla modellen, den kanske slår 5 timmar!

Med dubbla batterier så blir det väl till att stänga ner datorn, byta batterier och sen köra lika länge till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med dubbla batterier så blir det väl till att stänga ner datorn, byta batterier och sen köra lika länge till!

Jo, precis! Men frågan är hur smidigt det är att ladda två batterier. Så länge det inte finns någon slags dubbeladapter för att ladda båda batterierna samtidigt, så verkar det otympligt att hålla på att byta och krångla och hej och hå 😎😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Batteritiden anges under vissa förutsättningar - så om man arbetar med datorn kontinuerligt, blir det säkert kortare tid än vad som anges i databladen...

Jag har sett någon modell från Toshiba som ska klara sig i 4.5 timmar - men samtidigt finns det modeller från samma tillverkare som bara klarar sig 1.5 timme, så det gäller att läsa på ordentligt innan köp...

DELL brukar man kunna sätta in dubbla batterier i, om man tar bort floppy eller CD - vad som nu sitter i fronten - och då blir batteritiden förstås riktigt lång. På jobbet har jag ibland haft en DELL på batteridrift en hel arbetsdag tack vare dubbla batterier. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en IBM t42P och med den kan jag lätt köra 4-5h med.

Det finns som tillbehör även extra batterier att koppla till som en dockstation.

Detta är iofs en cad dator men IBM har ruggit bra kvalité.

Sen om de är snygga eller inte.....

Njae, det kan man väl inte säga men jag gillar min IBM 😆

Ska bara lägga till att jag kör ej musikprogram på denna datorn (även om det skulle funka.)

Till mitt skapande har jag en stationär

Redigerat av HONUNG
Link to comment
Dela på andra sajter

En Laptop med lägre/sämre prestanda drar mindre ström.

Gillar personligen inte Dell, men det är väldigt bra att man kan köra med två batteripack.

Batterierna "slits" och batteritiden kommer rätt snabbt att minska, precis som på din mobiltelefon.

En sak som inte nämts är uppladdningstiden, vilken jagtycker är rätt viktig. Om man måste ladda om efter 5 timmar, hur lång tid tar det innan man kan köra ytterligare 5 tim?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min iBook laddar på ungefär en och en halv timme, och efter nästan ett och ett halvt års användning har batteritiden krupit ner från 3-4 timmar till 2-3 timmar, lite beroende på vad jag använder datorn till. Klart godkänt tycker jag.

Men Pluffo, om du ska sitta på trendiga caféer med din bärbara dator kan du ju inte köpa något annat än en Mac. Vem vill synas ute med en Dell-tegelsten, t. ex? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en IBM t42P och med den kan jag lätt köra 4-5h med.

Till IBM finns en liten applikation som heter "Battery maximizer" (tror att den heter så i alla fall, vi har lagt på den på jobbet på våra t42:or). Denna förlänger faktiskt batteritiden en del, vi gjorde några tester och det visade sig att den höll vad den lovade. För övrigt så är väl ett extra batteri svindyrt till bärbara? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...