Jump to content
Annons

Finns det några tjejer på Studio forum?


alcedo

Jag är:  

252 röster

  1. 1. Jag är:

    • Tjej
      18
    • Kille
      229


Recommended Posts

Var pojken och flickan i detta fall isolerade från omvärlden, eller hade de lärt sig någon annan stans (exempelvis på dagis) att pojkar ska leka med bilar och flickor med dockor? Endast i det förstnämnda fallet vore detta ett riktigt intressant experiment.

Jag vet faktiskt inte.

Självklart tycker inte alla födda under samma tidsperiod om samma saker då vi även utsätts för och har chansen att upptäcka exempelvis kultur från andra epoker.

Men som väldigt liten utforskar man inte i andra tidsepoker. Man utsätts för det som händer just då. Eller kanske missuppfattade va du menade nu...

Här kan hemförhållanden spela in - och jag vet att de gör det. En person, exempelvis jag själv, som har växt upp med Iggy Pop och The Cure i hemmet har förstås större enägenhet att intressera sig för denna musik än någon som i hemmet under uppväxten endast blivit matad med DJ Mendez och Arvingarna.

Jo det är ju klart det skiljer sig från hem till hem. Menar generellt nu jag. Men som sagt, man utsätts ju för den kultur man lever i, även om man spelar en skiva från en annan tid titt som tätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 966
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Självklart tycker inte alla födda under samma tidsperiod om samma saker då vi även utsätts för och har chansen att upptäcka exempelvis kultur från andra epoker.

Men som väldigt liten utforskar man inte i andra tidsepoker. Man utsätts för det som händer just då. Eller kanske missuppfattade va du menade nu...

Absolut, men de ur din generation (och min, jag är född i mitten på åttiotalet, så det är inte så stor åldersskillnad mellan oss) som inte intresserar sig för åttiotalsmusiken kan mycket väl ha haft föräldrar som bara spelat den musik de lyssnade på som tonåringar i hemmet. Men nu spekulerar jag.

Dags att kolla på tv. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan erkänna att jag hoppade över två stycken.

Och skumläste resten? 😉

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar.

Jag ser ingen given anledning till de könsskillnader vi ser i vårt samhälle idag och tycker att det är tråkigt och rent utsagt hemskt att kvinnor socialt har svårare att intressera sig för ljudteknik, låtskrivande och musikskapande rent allmänt än män.

När det beträffar musik rent allmänt så är det väl ändå ganska jämn fördelning? Kanske inte ljudteknik då. Hemskt?! Vad menar du? Lite tråkigt kanske, men sålänge folk gör det de vill och är lyckliga så är det väl lugnt? Du får ursäkta men jag ser inget problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart tycker inte alla födda under samma tidsperiod om samma saker då vi även utsätts för och har chansen att upptäcka exempelvis kultur från andra epoker.

Men som väldigt liten utforskar man inte i andra tidsepoker. Man utsätts för det som händer just då. Eller kanske missuppfattade va du menade nu...

Absolut, men de ur din generation (och min, jag är född i mitten på åttiotalet, så det är inte så stor åldersskillnad mellan oss) som inte intresserar sig för åttiotalsmusiken kan mycket väl ha haft föräldrar som bara spelat den musik de lyssnade på som tonåringar i hemmet. Men nu spekulerar jag.

Dags att kolla på tv. 😉

Det är möjligt. Men som sagt, vad man spelar då och då i CD spelaren borde inte ha sådan avgörande betydelse. Exempelvis kollar man även på TV som liten 😉

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

När det beträffar musik rent allmänt så är det väl ändå ganska jämn fördelning?

Nej, stod faktiskt om detta i tidningen idag (GP) och vad gäller pop/rock osv så finns det nån sorts magisk gräns runt 10-15% tjejer som max, åtminstone när man försöker ta sig över replokalsstadiet. För klassisk musik är siffrorna tydligen lite bättre, stod inte exakt men verkade fortfarande skilja en hel del mellan tjejer och killar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att vi inte är "olika från början" har jag redan förklarat att jag inte tror på tidigare i tråden med min berättelse om dagisexperimentet. I detta blev pojkarna som flickor traditionellt är, och flickorna som pojkar traditionellt är - enbart genom uppfostran! Det hela falerade dock så fort barnen mötte världen utanför och människornas fördomar, förväntningar och beteende.

Jag är övertygad om att världen - i stort - ser ut som den gör därför att vi förväntar oss att den ska se ut så. Det handlar om gamla vanor, invant beteende och, i mitt tycke, förlegade teorier om hur stor inverkan vårat genetiska arv har på våra beteendemönster.

Bra inlägg! Jag håller verkligen med.

Det känns så konstigt att inte fler tänker så som du gör, eftersom att det är så grundläggande inom psykologin. Det har gjorts massor av såna studier som visar att tjejer och killar uppfostras till att vara kvinnliga/manliga.

Varför går så många emot? Jag vet inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att vi inte är "olika från början" har jag redan förklarat att jag inte tror på tidigare i tråden med min berättelse om dagisexperimentet. I detta blev pojkarna som flickor traditionellt är, och flickorna som pojkar traditionellt är - enbart genom uppfostran! Det hela falerade dock så fort barnen mötte världen utanför och människornas fördomar, förväntningar och beteende.

Jag är övertygad om att världen - i stort - ser ut som den gör därför att vi förväntar oss att den ska se ut så. Det handlar om gamla vanor, invant beteende och, i mitt tycke, förlegade teorier om hur stor inverkan vårat genetiska arv har på våra beteendemönster.

Bra inlägg! Jag håller verkligen med.

Det känns så konstigt att inte fler tänker så som du gör, eftersom att det är så grundläggande inom psykologin. Det har gjorts massor av såna studier som visar att tjejer och killar uppfostras till att vara kvinnliga/manliga.

Varför går så många emot? Jag vet inte.

För att det inte är bevisat, och att folk tror olika helt enkelt.

Dessutom är inte det där ett problem även om det skulle vara sant. Folk agerar utefter vad de tror är attraktivt för det andra könet oavsett uppfostran, mer eller mindre omedvetet. Kvinnligt är attraktivt för män, och manligt är attraktivt för kvinnor.

Men om vi tar manliga homosexuella som exempel. Har dem fått en feminin uppfostran?

(edited)

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

När det beträffar musik rent allmänt så är det väl ändå ganska jämn fördelning?

Nej, stod faktiskt om detta i tidningen idag (GP) och vad gäller pop/rock osv så finns det nån sorts magisk gräns runt 10-15% tjejer som max, åtminstone när man försöker ta sig över replokalsstadiet. För klassisk musik är siffrorna tydligen lite bättre, stod inte exakt men verkade fortfarande skilja en hel del mellan tjejer och killar.

Okej. Konstigt. Eller jag vet inte, folk gör ju vad dem vill idag som tur är... Och det vill inte jag ändra på i alla fall.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

hm, jag gör ett försök till,, OBS! Detta inlägg är menat att vara en del i debatten och är inte på något sätt något som påvisar min inställning. OK!?

Undersökningar, experiment, fördomar, förväntningar, genetiskt arv, miljö och en massa saker. Givetvis så spelar det en viss roll. Men om man nu verkligen vill hitta "urtypiska-kvinnan" och "urtypiska-mannen", så menar, som jag uppfattat det när jag läst inläggen här, en hel del att det är samma sak?! Det finns en "urtypisk" människa, inte en kvinna och man?

En sak som jag funderat på läääänge. Varför accepterar kvinnor det klädmode som finns i dag? Varför är det så många som klär sig i kläder som på relativt extremt sätt exponerar kvinnor som objekt, och inte som personer? Eller är det jag som missat något? Är det kvinnans jämlikhet som jag inte förstår? Kvinnors sätt att visa jämnlikhet?

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

Att vi inte är "olika från början" har jag redan förklarat att jag inte tror på tidigare i tråden med min berättelse om dagisexperimentet. I detta blev pojkarna som flickor traditionellt är, och flickorna som pojkar traditionellt är - enbart genom uppfostran! Det hela falerade dock så fort barnen mötte världen utanför och människornas fördomar, förväntningar och beteende.

Jag är övertygad om att världen - i stort - ser ut som den gör därför att vi förväntar oss att den ska se ut så. Det handlar om gamla vanor, invant beteende och, i mitt tycke, förlegade teorier om hur stor inverkan vårat genetiska arv har på våra beteendemönster.

Bra inlägg! Jag håller verkligen med.

Det känns så konstigt att inte fler tänker så som du gör, eftersom att det är så grundläggande inom psykologin. Det har gjorts massor av såna studier som visar att tjejer och killar uppfostras till att vara kvinnliga/manliga.

Varför går så många emot? Jag vet inte.

För att det inte är bevisat, och att folk tror olika helt enkelt.

Men om vi tar manliga homosexuella som exempel. Har dem fått en feminin uppfostran?

Alla manliga homosexuella är inte feminina. Jag känner faktiskt ingen bög som är speciellt feminin. Men om det nu skulle vara så så tror jag att det kan ha flera sociala orsaker. T ex så är ju inte bögar speciellt accepterade. De känner sig inte som en man "ska vara". Det skulle ju kunna göra att man måste hitta nåt sorts tredje kön för att bli mer accepterad. Nu spånar jag bara, men jag tror att det har mer med uppfostran att göra än med gener.

Link to comment
Dela på andra sajter

😳😱

Ja här kan ni nog konversera i evigheter om...hahaha..

Get together och gör musik istället...det är först där som skillnaderna börjar suddas ut..

Valdez var ett lagom bra namn att anta sig här...just pga att här ÄR det mansdominerat..

Men jag tycker ni har skött er bra... 😛😉

Tackar för att jag får hänga med här.....

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Frågan är vad som är så viktigt med denna diskussion, vill folk att kvinnor och män ska bli annorlunda?

För min del handlar det enbart om att kvinnor och män ska ha samma möjligheter. Det är feminism och det är varken särskilt farligt eller märkvärdigt.

Män och kvinnor är olika både fysiskt och psykiskt och har därefter också olika intressen - och tur är väl det! Män och kvinnor kompletterar varandra.

Problemet med könsrollsrelaterade orättvisor handlar inte enbart om konflikter mellan kvinnor och män.

Om ett kön stimuleras psykiskt på ett visst sätt, generellt, så blir nästa barn "mer" åt det hållet också - en extrem långsam process, men som fungerar om det handlar om långa tidsperioder..

Tjenare Darwin. Då antar jag att det bara är för tjejer att vänja sig vid att bli diskriminerade. Det går tyvvär inte att göra något åt det. Vem gav dem rösträtt över huvud taget, förresten?

Sen kan alla vara tysta, börjar bli less på den här diskussionen

Ja, varsågod och dra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att vi inte är "olika från början" har jag redan förklarat att jag inte tror på tidigare i tråden med min berättelse om dagisexperimentet.
Det känns så konstigt att inte fler tänker så som du gör, eftersom att det är så grundläggande inom psykologin. Det har gjorts massor av såna studier som visar att tjejer och killar uppfostras till att vara kvinnliga/manliga.

För att det inte är bevisat, och att folk tror olika helt enkelt.

Men om vi tar manliga homosexuella som exempel. Har dem fått en feminin uppfostran?

Nu spånar jag bara, men jag tror att det har mer med uppfostran att göra än med gener.

Många homsexuella är "feminina" om dom är män samt "maskulina" om dom är kvinnor medan många inte är det dock, vilka märks mest?

Precis, därav tror ju en del att alla...

Angående det här med homosexualitet och gener trodde jag faktiskt att det numer var bevisat att det är "genetiskt"!

Jag känner två olika heterosexuella män vars båda respektive bröder är homosexuella. Deras uppväxter var i det närmaste identiska!

Har läst att man enbart genom att "röntga" en hjärna (i många fall) kan avgöra huruvida en försöksperson är homosexuell eller inte och

att det där är somså att homosexuella då har "kurvor" som mer liknar det motsatta könet än heterosexuella! Tror knappast att detta är påhittat 🙂!

Sedan finns det ju en del som aldrig kommer att tro på detta, oavsett hur många framgångsrika blindtest som genomförs!

Är ju absolut inte insatt i detta men som sagt trodde att detta var klarlagt! Det sitter dock åtminstone inte helt i generna utan avgörs under tre perioder

under graviditeten då fostret är extra känslig för hormonpåverkan! Således finns det faktiskt exempel på enäggstvillngar där den ene är homosexuell

medan den andra är heterosexuell. Sen är det ju som alltid väldigt komplicerat med sex, många psykopater är exempelvis bisexuella utan att i "egentlig mening"

vara det. Dom ser helt enkelt inte på sex som normala människor. (De flesta bisexuellla är inte psykopater... hoppas jag 😉!)

Sen finns det ju dom som inte tror att det finns psykopater utan att alla dessa är sociopater. Sen finns ju även dom som varken tror att

psykopater eller sociopater finns. Homosexualitet är ett väldigt känsligt ämne där all forskning kraftigt motarbetas ifrån alla håll och kanter.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte mig läsa en rubrik till denna gallup som såg ut så här....

"Finns det några tjejer på Studio forum?"..... 🙂

Det stämmer. Men det har väl aldrig förvånat någon att trådar ofta drar iväg åt något håll, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar till maxmaxmax

För min del handlar det enbart om att kvinnor och män ska ha samma möjligheter. Det är feminism och det är varken särskilt farligt eller märkvärdigt.

Dem har ju samma möjligheter! Idag i alla fall. Sverige är för övrigt världens mest jämnställda land, och jag förutsätter att det är i Sverige vi håller oss till.

Problemet med könsrollsrelaterade orättvisor handlar inte enbart om konflikter mellan kvinnor och män.

Fattar inte vad du försöker säga här.

Tjenare Darwin. Då antar jag att det bara är för tjejer att vänja sig vid att bli diskriminerade. Det går tyvvär inte att göra något åt det.

Fattar inte vad det här har med diskriminering att göra. Tvärtom påvisar den forskning jag tror på att vi är kvalitativt lika bra, fast på olika sätt. Forskning har ingenting med politik att göra för övrigt.

Vem gav dem rösträtt över huvud taget, förresten?

Jag kritiserar inte feminismen, dem har gjort mycket bra vad jag vet - men vi snackar 2000 tal nu.

Ja, varsågod och dra. 😉

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns t.o.m forskning som förklarar varför (nästan alla) nobelpristagare är män! Och nej kvinnor är inte mindre intelligenta än män!

Det är t.o.m. så att det finns långt fler extremt korkade män än (extremt korkade) kvinnor, och då samtidigt långt fler extremt intelligenta.

Aspergers syndrom är även denna extremt överrepresenterad ibland Nobelpristagare. Sedan kan man ju måhända fråga sig vilka som konstruerat

själva intelligenstesten... män 😆?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Svar till maxmaxmax
För min del handlar det enbart om att kvinnor och män ska ha samma möjligheter. Det är feminism och det är varken särskilt farligt eller märkvärdigt.

Dem har ju samma möjligheter! Idag i alla fall. Sverige är för övrigt världens mest jämnställda land, och jag förutsätter att det är i Sverige vi håller oss till.

Problemet med könsrollsrelaterade orättvisor handlar inte enbart om konflikter mellan kvinnor och män.

Fattar inte vad du försöker säga här.

Tjenare Darwin. Då antar jag att det bara är för tjejer att vänja sig vid att bli diskriminerade. Det går tyvvär inte att göra något åt det.

Fattar inte vad det här har med diskriminering att göra. Tvärtom påvisar den forskning jag tror på att vi är kvalitativt lika bra, fast på olika sätt. Forskning har ingenting med politik att göra för övrigt.

Vem gav dem rösträtt över huvud taget, förresten?

Jag kritiserar inte feminismen, dem har gjort mycket bra vad jag vet - men vi snackar 2000 tal nu.

Ja, varsågod och dra. 😉

😆

Läste för något år sedan att det i börsnoterade företag i Sverige (världens mest jämställda land) finns fyra gånger fler VD:ar som heter Anders i förnamn (20 st) mot vad det finns kvinnor som är VD:ar (5 st). Samma möjligheter my ass...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte mig läsa en rubrik till denna gallup som såg ut så här....

"Finns det några tjejer på Studio forum?"..... 😆

Det stämmer. Men det har väl aldrig förvånat någon att trådar ofta drar iväg åt något håll, eller?

Javisst är det så att trådarna drar iväg och.. onödigt långt oxå...... läser man mellan raderna i en del inlägg så upptäcker man en del underliga outsagda förtäckta påståenden och frågeställningar...dock inte av dig skrivna... 🙂

Om det nu är en snefördelning, så är det inte mycket att göra åt faktiskt...det som är viktigt för min del är att det är ett seriöst forum...folk hittar hit...ser, hör och lär...och om hundra år är det möjligtvis några fler kvinnor i tekniken, men då är detta nätet och forumet historia..och säkert en annan typ av media härskar...

Faktum är att jag egentligen inte bryr mig om hur många han eller hon som är här...

Forumet är bra i övrigt tycker jag...har kunnat hämta in en hel del kunskap här.. och det får man ju tacka för...😉 ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste för något år sedan att det i börsnoterade företag i Sverige (världens mest jämställda land) finns fyra gånger fler

VD:ar som heter Anders i förnamn (20 st) mot vad det finns kvinnor som är VD:ar (5 st). Samma möjligheter my ass...

Självfallet är inte Sverige jämställt! Har nån påstått det har denne helt fel!

Dock i fallet VD:ar, är det verkligen helt klarlagt att precis lika många kvinnor som män satsat 110% för att bli just VD 😆?

Dör lika många kvinnor som män i hjärtattack för att dom "jobbat ihjäl sig" 😉?

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste för något år sedan att det i börsnoterade företag i Sverige (världens mest jämställda land) finns fyra gånger fler VD:ar som heter Anders i förnamn (20 st) mot vad det finns kvinnor som är VD:ar (5 st). Samma möjligheter my ass...

Om det råka vara fler män i det fallet tror jag mer ha att göra med att just fler män har ett intresse för det (och det är då större chanser för att just ska vara en man som blir det) än att det har att göra med någon slags orättvisa någonstans... Men du får gärna utveckla dina påståenden så man vet va du snackar om.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Läste för något år sedan att det i börsnoterade företag i Sverige (världens mest jämställda land) finns fyra gånger fler

VD:ar som heter Anders i förnamn (20 st) mot vad det finns kvinnor som är VD:ar (5 st). Samma möjligheter my ass...

Självfallet är inte Sverige jämställt! Har nån påstått det har denne helt fel!

Dock i fallet VD:ar, är det verkligen helt klarlagt att precis lika många kvinnor som män satsat 110% för att bli just VD 😆?

Dör lika många kvinnor som män i hjärtattack för att dom "jobbat ihjäl sig" 😉?

Jobben delas ut av män till män på golfbanor och herrklubbar, det gör att fördelningen blir rätt skev. Tror knappast att det bara är 3–4 kvinnor per 100 män när det gäller intresserade och kvalificerade för VD-poster.

För övrigt dör många kvinnor i bl a hjärtrelaterade sjukdomar då de flesta läkemedel i för stor utsträckning utvecklas av och testas på män och inte alltid fungerar på samma sätt i kvinnors kroppar.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Läste för något år sedan att det i börsnoterade företag i Sverige (världens mest jämställda land) finns fyra gånger fler VD:ar som heter Anders i förnamn (20 st) mot vad det finns kvinnor som är VD:ar (5 st). Samma möjligheter my ass...

Om det råka vara fler män i det fallet tror jag mer ha att göra med att just fler män har ett intresse för det (och det är då större chanser för att just ska vara en man som blir det) än att det har att göra med någon slags orättvisa någonstans... Men du får gärna utveckla dina påståenden så man vet va du snackar om.

Tror du på allvar att det bara är en handfull kvinnor på hundra män som är intresserade av att arbeta som VD?

Märk väl också att det inte är 4 gånger fler MÄN som är VD:ar än kvinnor (vilket också varit rätt illa men något sånär förståeligt då jämställdsarbete tar lång tid tyvärr) utan det är fyra gånger fler ANDERS än kvinnor på VD-poster när det gäller börsnoterade företag.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Läste för något år sedan att det i börsnoterade företag i Sverige (världens mest jämställda land) finns fyra gånger fler VD:ar som heter Anders i förnamn (20 st) mot vad det finns kvinnor som är VD:ar (5 st). Samma möjligheter my ass...

Om det råka vara fler män i det fallet tror jag mer ha att göra med att just fler män har ett intresse för det (och det är då större chanser för att just ska vara en man som blir det) än att det har att göra med någon slags orättvisa någonstans... Men du får gärna utveckla dina påståenden så man vet va du snackar om.

Tror du på allvar att det bara är en handfull kvinnor på hundra män som är intresserade av att arbeta som VD?

Märk väl också att det inte är 4 gånger fler MÄN som är VD:ar än kvinnor (vilket också varit rätt illa men något sånär förståeligt då jämställdsarbete tar lång tid tyvärr) utan det är fyra gånger fler ANDERS än kvinnor på VD-poster när det gäller börsnoterade företag.

Beror på vilket företag det gäller. Men jag antar att man väljer ut personen efter hur bra den är, inte efter kön.

Sedan har jag föreställningen att män offrar sig själv på bekostnad av det övriga livet mer än kvinnor.

Men om nu vi är lika psykiskt så är det väl ingen idé att haka upp sig på fördelningen av VD:ar... Känns då ännu mer irrelevant att fördela 50/50 bara för sakens skull.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Läste för något år sedan att det i börsnoterade företag i Sverige (världens mest jämställda land) finns fyra gånger fler

VD:ar som heter Anders i förnamn (20 st) mot vad det finns kvinnor som är VD:ar (5 st). Samma möjligheter my ass...

Självfallet är inte Sverige jämställt! Har nån påstått det har denne helt fel!

Dock i fallet VD:ar, är det verkligen helt klarlagt att precis lika många kvinnor som män satsat 110% för att bli just VD 😆?

Dör lika många kvinnor som män i hjärtattack för att dom "jobbat ihjäl sig" 😉?

Jobben delas ut av män till män på golfbanor och herrklubbar, det gör att fördelningen blir rätt skev. Tror knappast att det bara är 3–4 kvinnor per 100 män när det gäller intresserade och kvalificerade för VD-poster.

För övrigt dör många kvinnor i bl a hjärtrelaterade sjukdomar då de flesta läkemedel i för stor utsträckning utvecklas av och testas på män och inte alltid fungerar på samma sätt i kvinnors kroppar.

Ja faktum är att det forskas mycket lite om kvinnan när det gäller medicin....mannen är prioriterad i såväl forskning och i fråga om vård.

Kvinnan kan om hon har otur blir ifråntagen sina äggstockar i samband med en operation i den delen av kroppen utifall hon skulle få cancer där i framtiden...

Och då är vi ju inne på den etiska biten.....

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Dem har ju samma möjligheter! Idag i alla fall.

Och varför tror du att det tillochmed har bildats ett parti i sverige som enbart inriktar sig på feminism? För att allting funkar som det ska och är bra? Nej. Väldigt många har upplevt en orättvisa och har reagerat.

Fattar inte vad det här har med diskriminering att göra. Tvärtom påvisar den forskning jag tror på att vi är kvalitativt lika bra, fast på olika sätt.

Vi pratar om olika saker. Jag bryr mig om de sociala orättvisorna, inte om fysiska eller psykiska skillnader. Det sista är jag inte ett dugg intresserad av och tycker inte heller behöver redogöras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...