Jump to content
Annons

nybörjar hjälp- Reason 3.0


depp

Recommended Posts

hej.

Jag har nyligen fått tag i reason 3.0 av en kompis, men han hade tappat bort manualen, så jag får klara mig helt själv.

Jag är även helt ny på den här sidan så jag vet inte om jag postat i rätt tråd 🙂..

Jag har förstått mig på lite av Redrum,subtractor och NN-19, men ingenting av det blir bra... så jag kan lika gärna ta allt från början.

Musiken jag vill skapa är trance.... (bara så ni vet 🙂 )

Jag vet faktist inte vad jag ska börja och fråga med, vet inte vad som är bäst att börja med. Så jag blir väldigt tacksam för all hjälp. 😳

Redigerat av depp
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har nyligen fått tag i reason 3.0 av en kompis, men han hade tappat bort manualen, så jag får klara mig helt själv.

Jösses 😏

Manualen finns i elektroniskt format i installationsmappen så oavsett om du sitter med ögonlapp och träben eller inte, så är det bara att börja läsa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet faktist inte vad jag ska börja och fråga med, vet inte vad som är bäst att börja med. Så jag blir väldigt tacksam för all hjälp.

ok. ta en kick, vilken som helst. lägg den i 4/4 i redrumen och låt redrumen spela sin pattern. ta subtractorn och ladda en bas.. pilla ut lite sköna toner i sequencern. ta en malström, lägg till ett reverb på den och scrolla fram några feta sågtänder.

pilla en stund.

voilà!

🙂😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vill göra trance. Okej.

Ett tips: ta en låt du gillar, och försök planka den, det kommer antagligen låta skit dom första hundra gångerna om du inte gjort någon musik förut. Men du kommer lära dig mycket på det iallafall. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Du vill göra trance. Okej.

Ett tips: ta en låt du gillar, och försök planka den, det kommer antagligen låta skit dom första hundra gångerna om du inte gjort någon musik förut. Men du kommer lära dig mycket på det iallafall. :rolleyes:

Mycket bra tips! Däremot ska du inte kopiera den så jävla noggrannt, du ska liksom inte sitta i 4 timmar och leta efter en snare som låter så likt som möjligt.. Då försvinner syftet.

Link to comment
Dela på andra sajter

nån som vet hur man får fram det klassiska hardtrance lead'en ? har försökt på typ alla mahlström och NN19 och mixtrat till.. men får inte till det 😉

Malmströmmen klarar många olika leads.. Försök att ratta lite på rate och pitch på "MOD A" för att få en eostämdare lead. Byt till en sawtooth 16 på Osc A. Aktivera OSC B och gör det samma där 😳

Är det nära nog?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...