Jump to content
Annons

Golvmaterial


Lee

Recommended Posts

Dags att lägga lite golv och jag bara funderar på vad man skall ha för golvmaterial. Rummet är litet (3.5x4.5m) och skall både liras och lyssnas i. Funderade på heltäckningsmatta ett tag (ljudklassad sådan lär finnas), men det finns alldeles för många skräckhistorier om "död-diskant-och-kass-ljudbild". Så parkett, laminat eller...

Golvet blir i alla fall i tur och ordning

Betong

Stepisol

Och sedan då?

Hade på förslag 22mm golvspån + 15 golvgips + filtmatta, men blev lite tveksam strax innan jag skulle sätta dit dörren. Kanske 22mm golvspå och en parkett är bättre (men då förlorar man lite tyngd på golvet och det är inte så bra).

Några färslag på en lösning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
spelar roll 😳 kör det billigaste i ditt fall,du fiskar efter lösningar etc som hör hemma i betydligt mer avancerade sammanhang...

Oj då? Så jag skall bara måla golvet med betongfärg då? 😳 Jag trodde man skulle göra något mera? Annars skulle ju alla kunna ha en studio hemma, ju. Så dumt att jag har byggt dubbla väggar, hängt taket i ljudprofiler och installerat en ny ventilationsanläggning då, när man inte behöver det...

Kul att du är tillbaka med nya, kluriga råd och lösningar, Florian.

Redigerat av Lee
Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Oavsett ljudegenskaper, så är ett trägolv eller parkett mycket trevligare än laminat att gå på. Laminat blir kallt och hårt, parkett lite mjukare och trägolv mjukast.

Heltäckningsmatta är också mjukt, men kan vara olämpligt i vissa fall för allergier. Om du inte köper en dyr matta av industrikvalitet, så är det nog lättare att hålla trägolv rena.

Ett målat betonggolv är ju inte kul att knalla omkring på.

Många studios i reportage har trägolv i liverummet...

Så spelar roll - nä det tror jag inte. golvet påverkar nog en hel del.

Inte minst reflektioner från t ex en gitarrförstärkare stående på golvet vid rumsmickning...

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Dags att lägga lite golv och jag bara funderar på vad man skall ha för golvmaterial. Rummet är litet (3.5x4.5m) och skall både liras och lyssnas i. Funderade på heltäckningsmatta ett tag (ljudklassad sådan lär finnas), men det finns alldeles för många skräckhistorier om "död-diskant-och-kass-ljudbild". Så parkett, laminat eller...

Golvet blir i alla fall i tur och ordning

Betong

Stepisol

Och sedan då?

Hade på förslag 22mm golvspån + 15 golvgips + filtmatta, men blev lite tveksam strax innan jag skulle sätta dit dörren. Kanske 22mm golvspå och en parkett är bättre (men då förlorar man lite tyngd på golvet och det är inte så bra).

Några färslag på en lösning?

Hej Lee!

Jag håller just på med finslipningen på mitt inspelningsrum... Det är 3,5m x 2,5, jag har även en ytterdörr sitter i det rummet... 😳

Min lösning blev efter långt tänkande 3 olika golv, trä 1/4, klinkers 1/4 och heltäckningsmatta 2/4... Under ligger 22mm spånskiva.

Anledningen är följande...

Klinkers för att det är lätt att göra rent vid dörren folk springer ut och in... Det blir också en speciell klang och man mickar något just där... Vill man kan man lätt lägga på en matta och dämpa om man vill...

Jag kan alltså få fram olika klanger på olika underlag samtidigt som det blir praktiskt att vara och jobba i rummet...

Vad gäller problemen med dörren i ditt rum så brukar det inte vara specielltsvårt att lossa karmen på dörren och vända den åt andra hållet så att du enkelt kan höja golvet...

Ett billigt bra alternativ på ett flytande golv är att lägga 50-100 mm vanlig fligolit över hela golvet och sedan täcka det med någon typ av typ "trä pergo"...

Det går snabbt och är effektivt...

Lycka till... 😳

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Lee...ursäkta mitt osedvanligt dumma inlägg (får skylla på Lördagnatten) klart du ska lägga ett laminat/klickgolv om du redan gjort allt det andra du nämnde sedan...finns ju billigt på BYGG-MAX etc!

Du kan ju alltid ha en ihoprullad matta redo om du vill ha dämpat för vissa applikationer som du bara lägger ut i så fall,ALLAK rullar klart bäst på rena ytor=trä/sten!

(är för övrigt den mest prisvärda/komfortabla stolen man kan hitta för pengar...IKEA)

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Har paus just nu (täckt i gipsdamm).

Tack för inläggen allihopa. Det är alltid kul att få andra synpunkter.

Yo, Florian! Jag såg tidpunkten på din post redan i morse och gissade att intag av annat än mjölk skulle kunna spela in, så det är OK. 🤪 Skulle gärna sätta en bild här på hur det ser ut just nu men jag har inte fattat hur man gör det ännu. Är dock lite trög... 🙂

Lösningen blir nog att använda 22mm golvspån + 13mm golvgips (hårda varianten) + foam + 14mm parkett. (Om ingen motsätter sig förstås!)

Allak verkade kul så jag surfade till Ikea och sökte på Allak. Noll träffar. Sedan gick jag in på snurrstolar istället och där var den! Bra sökmotor, va? Men det är klart jag måste skaffa en Allak! det verkar ju vara lika studiostandard som XLR-kablar att döma av bilder och annat på forumet. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...