Jump to content
Annons

Musik datorer!

Recommended Posts

oloan808 (oregistrerad)
Postat

Ska köpa ny musikdator men tycker att Frost är aningen dyrt. finns det andra som fungerar lika bra?

Annons
Postat (redigerat)

Det beror väll på vad du skall göra med den och vilka krav du har

ska du spela in ett par spår, eller ska den användas i studion ?

Redigerat av norcomp
oloan808 (oregistrerad)
Postat

Alltså har en bärbar dator som jag efter många om och men kommit fram till att den inte fungerar överhuvudtaget (knaster o hack). Nu har jag gjort allt som går test av ljudkort och felet ligger i datorn (inte för dålig prostanda, utan ojämt flöde i firewire proten). Så krav ett är att den ska fungera, men tanken är att kunna göra ganska komplexa inspelningar med hela sättningar, ska inte bara fungera till 5 spår utan snarare 35.

Postat

Pågår en artikelserie i Studio just nu om att bygga ihop sin egen musikdator för 11 lakan. Jag har inte kollat in artikelln själv men det kanske kan vara något.

Postat (redigerat)

Frost är inget att rekomendera, på tok för dyrt. om man tittar på vad dem har stoppat in i datorn, kan man se att det kunde blivit mycket billigare om man gjort det själv. bättre att bygga ihop sig sin egen dator.

Redigerat av Tyros
Postat
Frost är inget att rekomendera, på tok för dyrt. om man tittar på vad dem har stoppat in i datorn, kan man se att det kunde blivit mycket billigare om man gjort det själv. bättre att bygga ihop sig sin egen dator.

Har du någonsin använt en Frost-dator eftersom du rekommenderar att andra inte bör köpa dem, eller har du bara tittat på specifikationerna?

/Majken

Postat

Har du någonsin använt en Frost-dator eftersom du rekommenderar att andra inte bör köpa dem, eller har du bara tittat på specifikationerna?

/Majken

Jag har granskat innehållet och hört mig för. jag menar inte att dem är dåliga på något sätt, det jag menar är att man får lika bra för en mindre summa pengar. för de är ju människor, har ju inga speciella händer när dem bygger ihop. Det var bara så jag menade. de datorerna ska vara riktigt bra! men anser att de är för dyra.

(ursäkta formuleringen på föregående)

Postat

Du har en poäng vad gäller priset om man bara tittar på själva datordelarna.

Men det de flesta tycks missa med Frost-datorerna är just det som inte har något med själva delarna att göra, som supporten och att man får förinstallerade drivrutiner och program för att sköta backuper.

Skillnaden mot att bygga en dator själv är just det att man vet att prylarna fungerar, att de är rätt inställda direkt vid köp och att man har någonstans att vända sig om problem skulle uppstå.

Försök att ringa din lokala datorbutik efter att du köpt lösa delar och för att förklara för dem att du inte kan pressa ljudkortet lägre än 6ms latency. Och att därför ska få byta moderkort och gärna även grafikkort i på fall att något annat skulle fungera bättre.

Vissa av oss gillar att leka dator-laboratorium hemma med ominstallationer, inköp av nya delar och optimeringar. Jag hör helt klart till den skaran, men det finns också många som varken har tid, ork eller råd att ha datorer som krånglar. Och det är där företag som Frost kommer in i bilden.

/Majken

Postat
Du har en poäng vad gäller priset om man bara tittar på själva datordelarna.

Men det de flesta tycks missa med Frost-datorerna är just det som inte har något med själva delarna att göra, som supporten och att man får förinstallerade drivrutiner och program för att sköta backuper.

Skillnaden mot att bygga en dator själv är just det att man vet att prylarna fungerar, att de är rätt inställda direkt vid köp och att man har någonstans att vända sig om problem skulle uppstå.

Försök att ringa din lokala datorbutik efter att du köpt lösa delar och för att förklara för dem att du inte kan pressa ljudkortet lägre än 6ms latency. Och att därför ska få byta moderkort och gärna även grafikkort i på fall att något annat skulle fungera bättre.

Vissa av oss gillar att leka dator-laboratorium hemma med ominstallationer, inköp av nya delar och optimeringar. Jag hör helt klart till den skaran, men det finns också många som varken har tid, ork eller råd att ha datorer som krånglar. Och det är där företag som Frost kommer in i bilden.

/Majken

Och Apple

Postat

.... apple där du får betala 800 spänn i minuten för telefonsupport om datorn krånglar ja..... ojoj... 😲

frost är ju bra pga att de har ett speciellt backup-system installerat från början, där du på en gömd partition på en av hårddiskarna kan spara din väl fungerande setup med alla musikprogram och allt du använder och när som helst kunna gå tillbaka till denna. så när datorn börjar sagga pga att du labbat för mycket med att installera obskyra pluggar och sånt så är det bara att gå tillbaka till backupen så är allt precis som tidigare och fungerar lika bra. sen har jag hört att hårddiskarna är formaterade på något speciellt vis så att de blir överlägset snabbare än med vanlig formatering.

Postat
.... apple där du får betala 800 spänn i minuten för telefonsupport om datorn krånglar ja..... ojoj... 😲

frost är ju bra pga att de har ett speciellt backup-system installerat från början, där du på en gömd partition på en av hårddiskarna kan spara din väl fungerande setup med alla musikprogram och allt du använder och när som helst kunna gå tillbaka till denna. så när datorn börjar sagga pga att du labbat för mycket med att installera obskyra pluggar och sånt så är det bara att gå tillbaka till backupen så är allt precis som tidigare och fungerar lika bra. sen har jag hört att hårddiskarna är formaterade på något speciellt vis så att de blir överlägset snabbare än med vanlig formatering.

Har aldrig haft kontakt med Apple direkt då jag köpt mina datorer genom Provectum som ger gratis support och sköter allt snack med Apple.

Postat (redigerat)
.... apple där du får betala 800 spänn i minuten för telefonsupport om datorn krånglar ja..... ojoj... 😠

Är detta faktiska summor som du råkat ut för? Hörde att de på Apple tar hutlösa priser för logic-supporten (vilket jag kollat occh det visar sig vara sant, tror det var 1850SEK per supporttillfälle efter de initialt 90 dagarna fri support på installation och launch), men 800 spänn minuten? Gäller det om man också har "Apple Care Protection Plan"?

Jag kan ställa fler frågor också. 😠

Redigerat av steflund
Postat
sen har jag hört att hårddiskarna är formaterade på något speciellt vis så att de blir överlägset snabbare än med vanlig formatering.

Jag tar detta påstående med en nypa salt tills någon har bevisat motsatsen om detta för mig... :rolleyes:

/Henning.

Postat (redigerat)

Varför kan ingen testa musikdatorer mot varandra och mot en "vanlig" 😄?

Så kunde man få svart på vitt hur pass överlägsna dessa Frost nu egentligen är! Istället för denna mytbildning med motargument.

Ordentliga test med vanliga setups samt maxade test! Hur många resursslukande konvulerande reverb kan man köra innan processorn ger upp?

Hackar ljudet, hänger sig datorn? Inga man kan köra 312 eq med 13-17% belastning!

Redigerat av Hans
Postat

Finns det ngn undersökning eller tråd som ställer en Frost dator mot en Mac? Jag skulle gärna läsa detta.

De gör stort väsen av deras tysta uppgraderingskit Frost, finns det inget liknande "kit" för mac?

Postat
Finns det ngn undersökning eller tråd som ställer en Frost dator mot en Mac? Jag skulle gärna läsa detta.

De gör stort väsen av deras tysta uppgraderingskit Frost, finns det inget liknande "kit" för mac?

Min Powermac G5 är tyst som en mus, de gånger jag har stört mig på ljudet så har det slutat med att jag stängt av mitt Playstation och problemet har löst sig. Den är vätskekyld, har ett hölje i aluminium och har rejäla fläktar som går på väldigt låga varvtal. Det behövs inget kit.

Förövrigt så kan du ju kolla i studios artikelarkiv då de testade 4 musikdatorer mot varandra bl a en Frost och en Powermac G5.

Postat

Tack för svar, ska absolut kolla in artikelarkivet. Tänkte inte på det, bara suttit och sökt på "frost" som en galning.

Postat

Jag tror inte att jag kan gå på en över ett år gammal test för att jämföra två datorer idag? Det har ju stoppats in en hel del i båda burkarna misstänker jag.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.