Jump to content
Annons

kolla in denna datan


Recommended Posts

hej hej. Jag har beslutat att köpa ny dator. Denna har jag i åtanke (från PCenter - är det någon som har något att säga om butiken??)

Pentium 4 3.0 Ghz processor S775,

1GB(2X512)DUAL CHANNEL Kingston pc-533 DDR2 minne och ett P5LD2 Deluxe Intel 945P ESPRESS Chipset moderkort som är från ASUS

128MB grafikkort.

250GB med 8MB cache och 7200rpm SATA Seagate hårddisk

DVD-brännare på 16x

Övriga komponenter som medföljer:

Nätverkskort.Firewire.Logitech Ultraxtm Media Oem T-Bord.PS2 Mus

Ljudkort köpes separat och installation av detta kort ingår givetvis i priset på datorn, om så önskas.

licensierat operativsystem ingår windos xp pro

---------------------------------------

vet inte vad det är för chipset på firewiren, men jag har hajat att det helst bör vara texas instruments.

datan kostar 9990:- funkar den för att använda cubase på låg latency? är chipsetet och moderkortet ok??

väldigt tacksam för snabba svar.. !

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Generellt sett anses i955 vara ett bättre chipset för musikskapande. Om det är ett väldigt enkelt grafikkort du har så bär det inte spela någon roll men köper du ett i955 så kan du även köra biffigare grafikkort utan att råka ut för problem när du kör ljudkortet i låg latency och hög belastning.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har samma dator fast utan firewire.

Och med en till hd för att endast ha os på. Kostar runt 600kr för en 40gig sata.

Finns lite trådar hur man ska partionera hårddiskar. Annars kan du prata med Linus. Han har koll på det och har säkert något att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte vad för latency jag har.

Klanta till installationen efterssom jag inte kunde bestämma hur jag skulle lägga upp os. Så just nu har jag bara arbetar windows inne i burken. Men tror att det är bäst att planera mycket sånt här för att få en bra burk. Är perfektionist och nu kommer den gå så snabbt som den bara kan (utöver klockning då).

Ska formatera och slänga in os för cubase ikväll. Och sen börja tweaka.

Kanske berättar hur den funkar då om jag hinner.

Sayonara

-Zyan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte koll på PC Enter, men specifikationen låter schysst.

Datorn är snabb och Cubase kommer att orka med riktigt mycket!

Kolla upp firewirecontrollern bara, men det verkar du ju vara medveten om redan. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Känns inte det lite dyrt för en 3.0Ghz 9900:-?

Jag köpte min 3.0Ghz med 1GB minne, två diskar, 256MB grafikkort dock XP home för ca 9000 förra året.

Det borde ha blivit billigare... dessutom valde jag dyra tysta grejer.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

tack för svaren guys.

Ok dr. Loop.. var köpte du den datan nånstans då? plockade du delar på nån sida eller nåt?

för mig som inte kan nåt om datorer är det tyvärr inte ett alternativ. Dock har jag övergivit min första tanke på att köpa en frost - typ 16000:- för ungefär samma komponenter som hos pcenter datan.

Tar gärna emot förslag på återförsäljare som säljer musikdatorer!

Redigerat av cubase-nybörjare
Link to comment
Dela på andra sajter

känns lite 2003 att köpa en P4 3GHz?

för att köra cubase skulle ha lagt pengarna på en intel eller AMD dual-core lösning istället. mer än dubbla prestandan i Cubase för inte så mycket mera pengar..

En p4 från 2003 är inte samma som en från 2006.

P4 kan ha olika socklar beroende på tillverkningsår. Det är inte bara Mhz som spelar roll.

-Zyan

Link to comment
Dela på andra sajter

En till sak du ska tänka på vid dataköp.

Du ska aldrig köpa det senaste om du vill ha mest prestanda för pengen.

Alla dataföretag använder skummnings-strategi i deras marknadsföring.

Det senaste ska alltid vara dyrast. Sen när de har sålt lite och det börjar bli gammalt då sänker de priserna rejält.

Du kan betala 50% för en dator som är 10% snabbare bara för att ha det senaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svaren guys.

Ok dr. Loop.. var köpte du den datan nånstans då? plockade du delar på nån sida eller nåt?

för mig som inte kan nåt om datorer är det tyvärr inte ett alternativ. Dock har jag övergivit min första tanke på att köpa en frost - typ 16000:- för ungefär samma komponenter som hos pcenter datan.

Tar gärna emot förslag på återförsäljare som säljer musikdatorer!

HTTP://www.musiklagret.se

har datorer, både PC och Mac..

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
En till sak du ska tänka på vid dataköp.

Du ska aldrig köpa det senaste om du vill ha mest prestanda för pengen.

Alla dataföretag använder skummnings-strategi i deras marknadsföring.

Det senaste ska alltid vara dyrast. Sen när de har sålt lite och det börjar bli gammalt då sänker de priserna rejält.

Du kan betala 50% för en dator som är 10% snabbare bara för att ha det senaste.

Agree.

Förresten så har du inte sagt exakt vilken p4 som satt i.

Den med S775 finns med dualcore, 1core 1MB $ och 1 core 2mb $.

Link to comment
Dela på andra sajter

En till sak du ska tänka på vid dataköp.

Du ska aldrig köpa det senaste om du vill ha mest prestanda för pengen.

Alla dataföretag använder skummnings-strategi i deras marknadsföring.

Det senaste ska alltid vara dyrast. Sen när de har sålt lite och det börjar bli gammalt då sänker de priserna rejält.

Du kan betala 50% för en dator som är 10% snabbare bara för att ha det senaste.

och 3GHz p4 på ny sockel är fortf en 3GHz p4. högre busshastighet och cache (om nu det ändrats) kan kanske öka prestandan med några få procent.

en annan grej att tänka på är att inte betala överpris för gamla grejer...

plockade ihop en lösning på datorbutiken ink win xp och montering/installation baserad på AMD 3800 x2 och ett Uli moderkort som funkar fint för audio, ett schysst antec p150 chassi och tyst cpu kylare, 1Gb ram och 250Gb seagate disk för 10.000kr.

samma pris.

mer än dubbla prestandan.

vad är det att fundera på?

edit: hjälp. såg just kommentaren ovan.. glöm allt jag sa om det är en dual-core du kollat på redan.. 😮

Redigerat av el davo
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Bra att tänka på är att dualcore blir inte dubbelt så snabbt som en singlcore.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Datormaskinen eller informationen. I detta fall får man välja det man själv gillan bäst!

Tycker den är lite dyr. Såg några FujitsuSiemens / HP med AMD x2 3800 för 9-nånting, och i övrigt samma, för ett tag sedan.

AMD X2 3800 är ca 50% mer kraftfull än P4 3.0 och dessa lär väl knappast gått ner i pris sen dess!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svaren guys.

Ok dr. Loop.. var köpte du den datan nånstans då? plockade du delar på nån sida eller nåt?

  för mig som inte kan nåt om datorer är det tyvärr inte ett alternativ. Dock har jag övergivit min första tanke på att köpa en frost - typ 16000:- för ungefär samma komponenter som hos pcenter datan.

Tar gärna emot förslag på återförsäljare som säljer musikdatorer!

HTTP://www.musiklagret.se

har datorer, både PC och Mac..

Honung!

Är du månne från Borås?

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svaren guys.

Ok dr. Loop.. var köpte du den datan nånstans då? plockade du delar på nån sida eller nåt?

  för mig som inte kan nåt om datorer är det tyvärr inte ett alternativ. Dock har jag övergivit min första tanke på att köpa en frost - typ 16000:- för ungefär samma komponenter som hos pcenter datan.

Tar gärna emot förslag på återförsäljare som säljer musikdatorer!

HTTP://www.musiklagret.se

har datorer, både PC och Mac..

Honung!

Är du månne från Borås?

Kinna, men nära nog 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...