Jump to content
Annons

Berätta för mig om demos


niklas73

Recommended Posts

Jag kör lite låtar i Ableton då andan faller på. Jag har gjort en låt som säkert är 90-tal men som bygger på en odyseesamplingar som på sitt sätt berättar en historia på svenska vilket kanske inte är helt vanligt.

Om man nu ska göra demos skulle jag vilja veta några saker.

1) Vad är mixa och kan man göra det i Ableton? Jag tror dte handlar om att lägga ljudet rätt så det borde ju gå men jag är ju inte säker.

2) Har ett par PX 660 HiFi Monitor lurar (http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/sound/headphones/155193/details) funkar de att lyssna i?

3) Om man gör en demo och drar iväg den - är inte det just då en demo? Krävs det verkligen att den är i ett superskick?

4) Micen kostar 700 SEK och jag har köpt den av min kompis. Han säger att den duger men att man bör ha en mic för 1500. Duger min mic till just demo?

5) MÅSTE man vara ute efter den perfekta ljudbilden då man gör musik och skickar in/lägger ut? Eller duger det med att man tycker man har en bra idé och gör den så gott man faktiskt kan? Godtas sådant av skivbolag? Som jag tänker borde de väl mer se till låten och idén mer än kvaliteten som kan lösas sen?

6) Är även mixerbord tvång?

Återkommer med mer frågor senare.

Mvh

Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej, jag använder inte Ableton, men jag kan nog svara på några av dina frågor i alla fall, tror jag. 🙂

1. Du har det nästan rätt, att mixa handlar om ljudbilden, att få alla instrument att höras, så att inte basen krockar med baskaggen exempelvis. Detta är jag nästan 99% säker på att du kan göra i Ableton, då det går att göra i så gott som alla musikprogram. 🙂

För övrigt kan jag tipsa om mixskolan som pågår i Studio just nu. Det är en lång skola i tio avsnitt (tror jag det var) där man får tre olika låtar av olika stilar att öva på själv. Sedan kan man lägga upp den här på Studios forum på avdelningen Mixologi och få feedback.

2. Får någon annan svara på.

3. En demo är egentligen till för att väcka intresse hos olika människor, exempelvis skivbolag, spelningsställen, osv. Det krävs väl knappast att produktionen kan mäta sig med det allra bästa du hör på CD-skivor, men det blir lättare få mottagaren att få sig en bra bild av musiken om den är mixad i alla fall lite grand. 😎

4. Du bör nog säga exakt vilken mick det är du har innan vi kan hjälpa dig där. Och vilken mick det är din polare rekommenderar. Det är ju inte priset på micken som avgör hur bra den är alla gånger.

5. Återigen, hänvisar till nummer tre. Det skadar ju inte om den är mixad så gott det går med din förmåga, men jag tror inte att något skivbolag kräver att en vanlig demo ska låta superproffsigt. Det räcker väl om man hör vad det är som händer. 😎

Dessutom finns det ingen "perfekt" ljudbild. Det finns tusen sätt att mixa på, och du kan få din låt att låta på väldigt många olika sätt.

6. Mixerbord kan vara bra av flera anledningar. Ett: om du har ett inbyggt ljudkort, slipper du krypa ner bakom datorn varje gång du ska koppla in någonting där, då kopplar du bara in i mixern, som i sin tur är kopplad till ljudkortet. Två: om den har inbyggda mic preamps så slipper du köpa det separat. Nu nämde du aldrig om du någon mic preamp, så... Finns säkert fler saker man kan ha en mixer till, men jag tror inte att någon hemmapulare har jättestor nytta av den, om man inte vill använda de eventuella inbyggda mic-preampsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

1 Mixa är det man gör efter att man spelat in. Om vi säger att en låt innehåller 10 kanaler (trummor, bas, o.s.v.) så är mixarens grunduppgift att på

dessa 10 kanaler välja vilken volym, panorering, samt eventuell kompression, eq och effekt på respetive kanal som gör så att låten kommer fram och

låter som allra bäst. Många mixare vill att alla enskilda delar (röst, gitarr, o.s.v.) ska ges sin egen plats i mixen. Verktyg för detta är främst panorering

och eq. Om man lägger ett ljud mer uti vänster högtalare och det andra ljudet mer i höger så hörs ju båda bättre. Att "mixa en låt" kan vara alltifrån

att finjustera lite till att i stort sett göra hela låten. Mixarens främsta vapen är kompressor/eq vilka används på i stort sett allt. Går att göra i Ableton.

2 Antagligen inte tillräckligt bra.

3 Ja! Hur proffsig en demolåt är ges ofattbar stor vikt!

(Vilket ju är stenkorkat men nu är det bara så, om detta beror på lathet eller avsaknad utav exempelvis fantasi låter vi vara osagt 🙂!)

4 Duger och duger, se 3!

5 Ja! Det är extremt viktigt att allt är så bra som möjligt.

(Alla säger att det inte borde vara så men att det är just så.)

6 Nej.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

URK! Då orkar jag inte skicka demos till bolag. Så viktigt är det inte. Mest är det denna ständiga mediaattityd som får mig att kräkas. Hur vet du det här? ÄR du skivproducent eller bara fått erfarenhet på eget håll?

Det här med kompressor (och kanske EQ) - kan nån förklara det? Jag har miljarder filter i Ableton men alla snackar om dessa. och är ni haj på detta kanske ni kan svara på

https://www.studio.se/index.php?showtopic=24369

i mitt inlägg där jag quotar Sushi brother och ställer en massa frågor om tekniskt mumbo jumbo jag tror jag behöver känna till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående: https://www.studio.se/index.php?showtopic=24369

1) Hur tar subbasar (vad är det) kraft ur en mix?

I och med att subbasen innehåller väldigt mycket energi och en låts totala ljudtryck är begränsad så blir volymen, på allt förutom subbasen, lägre ju mer subbas man har!

I synnerhet uti alla anläggningar som inte kan återge subbas med samma tryck som i musikmaterialet, d.v.s. i stort sett alla anläggningar, inklusive stora sådana ute på klubbar.

De flesta brukar skära bort alla frekvenser under 30Hz!

2) Vad pumpar för mycket och långsamt? Och hur kan en kompressor ändra på det?

Beroende på hur en kompressor ställs in (ex attack/release-värde) så kan den fås att "pumpa", d.v.s. ungefär som att ngn vrider upp och ner på volymen.

En kort release-tid (tiden som kompressorn trycker ner ljudet) i kombination med en hög ratio (hur mycket ljudet trycks ner) kan ge denna pumpeffekt!

Oftast ses pump som ett misslyckande men ibland används den som en effekt i takt med musiken, exempelvis då i "Call On Me" med Eric Prytz.

3) Asså det här med sidechain... Jag har fortfarande inte hajjat. Då du säger in ya face menar du då att den ska framträda msest i ljudbilden och görs det då med mer volym?

Här antas att du sidechainat basen, d.v.s. att du kopplat en kompressor så att så fort ett annat ljud (oftast bastrumman) låter så sänks basen i ljudstyrka.

4) Får man basen fetare genom att öka diskanten? Finns något enda exempel att lyssna på?

Nej, han mende bara att du ska ha mer diskant och mindre bas i din låt.

5) Hur funkar det härmed kompressorer?

I stort sett är det att ett ljud "trycks ihop" så att topparna sänks och att om man sedan höjer volymen så kommer ljudet låta högre utan att vara högre.

Effekten i en mix blir det ngt motsägelsefulla att alla instrument hörs mer. Sen finns även masterkomprimering, vilken gör att hela låten låter högre... typ.

Kompressorn används både som effekt och som "kvalitetsförbättrare" exempelvis det hörs ju att rösten på bio som annonserar nya filmer är onaturlig

One man, one mission, he came as a stranger to a different world blabla men rösterna i själva filmen är även de komprimerade, hur naturligt de än låter

och skulle bara låta "dåligt" ifall dom var omkomprimerade!

Hur vet du det här? ÄR du skivproducent eller bara fått erfarenhet på eget håll?

Är inte skivproducent men känner en del som b.l.a. jobbar(t) med att lyssna på demos och dom och alla andra jag pratat med eller läst intervjuer med

säger exakt samma sak. Det borde inte spela ngn roll men det spelar ändå stor roll

Och då utgick jag ändå starkt orealistiskt (snäll som jag är) ifrån att alla som lyssnar på demos är begåvade med musiköra 😎!

En del anser även att om personen som skickar demon inte ansträngt sig att få sin demo bra så är denna person inget att satsa på!

Vilket ju också är korkat, enligt mig. Jag lyssnar mycket hellre på en musikaliskt begåvad latmask än på en omusikalisk arbetsmyra 😲!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med kvalité säger ändå sig självt lite. När man vet att de inte lyssnar många sekunder låt eller ens skiva, så är det ju viktigt att stå ut i mängden. Är det då välproducerat kan det sticka ut lite från det andra. Och är det dåligt vill du inte att det ska sticka ut på det sättet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det viktiga att du kan sälja din musik eller att du själv gör musik du brinner för? Om du får välja på två låtar som du tycker är jättebra, medan den ena låter halvtaskigt producerad men upphovsmannen säger att han har en bra idé och den andra redan förverkligat idén, vilken väljer du?

Säger verkligen inte detta för att verka dryg, jag är själv komplett nybörjare och allt jag producerar låter skit men jag är nog god nog att inse att jag inte själv skulle nappa på en bra låt med halvtaskig produktion. Allt spelar roll, en stor del av en låt handlar om ljudbilden, annars kommer inte låten lyfta till den nivån du ville ha den och ingen annan kan heller se varför den skulle vara något att satsa på.

Redigerat av billy
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Angående: https://www.studio.se/index.php?showtopic=24369

1) Hur tar subbasar (vad är det) kraft ur en mix?

I och med att subbasen innehåller väldigt mycket energi och en låts totala ljudtryck är begränsad så blir volymen, på allt förutom subbasen, lägre ju mer subbas man har!

I synnerhet uti alla anläggningar som inte kan återge subbas med samma tryck som i  musikmaterialet, d.v.s. i stort sett alla anläggningar, inklusive stora sådana ute på klubbar.

De flesta brukar skära bort alla frekvenser under 30Hz!

2) Vad pumpar för mycket och långsamt? Och hur kan en kompressor ändra på det?

Beroende på hur en kompressor ställs in (ex attack/release-värde) så kan den fås att "pumpa", d.v.s. ungefär som att ngn vrider upp och ner på volymen.

En kort release-tid (tiden som kompressorn trycker ner ljudet) i kombination med en hög ratio (hur mycket ljudet trycks ner) kan ge denna pumpeffekt!

Oftast ses pump som ett misslyckande men ibland används den som en effekt i takt med musiken, exempelvis då i "Call On Me" med Eric Prytz.

3) Asså det här med sidechain... Jag har fortfarande inte hajjat. Då du säger in ya face menar du då att den ska framträda msest i ljudbilden och görs det då med mer volym?

Här antas att du sidechainat basen, d.v.s. att du kopplat en kompressor så att så fort ett annat ljud (oftast bastrumman) låter så sänks basen i ljudstyrka.

4) Får man basen fetare genom att öka diskanten? Finns något enda exempel att lyssna på?

Nej, han mende bara att du ska ha mer diskant och mindre bas i din låt.

5) Hur funkar det härmed kompressorer?

I stort sett är det att ett ljud "trycks ihop" så att topparna sänks och att om man sedan höjer volymen så kommer ljudet låta högre utan att vara högre.

Effekten i en mix blir det ngt motsägelsefulla att alla instrument hörs mer. Sen finns även masterkomprimering, vilken gör att hela låten låter högre... typ.

Kompressorn används både som effekt och som "kvalitetsförbättrare" exempelvis det hörs ju att rösten på bio som annonserar nya filmer är onaturlig

One man, one mission, he came as a stranger to a different world blabla men  rösterna i själva filmen är även de komprimerade, hur naturligt de än låter

och skulle bara låta "dåligt" ifall dom var omkomprimerade!

Hur vet du det här? ÄR du skivproducent eller bara fått erfarenhet på eget håll?

Är inte skivproducent men känner en del som b.l.a. jobbar(t) med att lyssna på demos och dom och alla andra jag pratat med eller läst intervjuer med

säger exakt samma sak. Det borde inte spela ngn roll men det spelar ändå stor roll

Och då utgick jag ändå starkt orealistiskt (snäll som jag är) ifrån att alla som lyssnar på demos är begåvade med musiköra 😱!

En del anser även att om personen som skickar demon inte ansträngt sig att få sin demo bra så är denna person inget att satsa på!

Vilket ju också är korkat, enligt mig. Jag lyssnar mycket hellre på en musikaliskt begåvad latmask än på en omusikalisk arbetsmyra 😛!

Tack så oerhört mycket.Sånna här snälla människor gillar jag. Hur tar man nu reda på om ens subbas är för hög? Kan man se det grafiskt i tex Ableton, kan mabn lita på sina lurar eller måste man bränna och testa och hur bra stero måste man i så fall ha?

Då jag talarom compressor så är den enda compressor jag kan referera till 8 filter i Ableton där det talas just om gain threshold, attack, sidechain etc så det är väl rätt. Får väl prova att leka med det där helt enkelt.

Redigerat av niklas73
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det viktiga att du kan sälja din musik eller att du själv gör musik du brinner för? Om du får välja på två låtar som du tycker är jättebra, medan den ena låter halvtaskigt producerad men upphovsmannen säger att han har en bra idé och den andra redan förverkligat idén, vilken väljer du?

Säger verkligen inte detta för att verka dryg, jag är själv komplett nybörjare och allt jag producerar låter skit men jag är nog god nog att inse att jag inte själv skulle nappa på en bra låt med halvtaskig produktion. Allt spelar roll, en stor del av en låt handlar om ljudbilden, annars kommer inte låten lyfta till den nivån du ville ha den och ingen annan kan heller se varför den skulle vara något att satsa på.

Det vore kul att skicka till ett bolag med vetskapen om att man faktiskt har en chans.

Så. Räcker det med ett par bra lurar och mixerkunskaper för att ha en bättre chans. Samplingarna är helt okej tycker jag även om en del är inspelade på en kass mic som kanske inte har toppklass.

Och: Är det något mer än mixning och vad är det för något jag bör ägna mig åt då jag mixar typ, steg för steg?

Kräver P3 Demo den här klassen också förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då jag talarom compressor så är den enda compressor jag kan referera till 8 filter i Ableton där det talas just om gain threshold, attack, sidechain etc så det är väl rätt. Får väl prova att leka med det där helt enkelt.

Inte för att vara besserwisser utan för att hjälpa: Märk skillnaden på filter och effekt! Effekter är alla maskiner eller plugins som ljud kan passera igenom och på något sätt förändras. Ett filter är en viss typ av effekt* som sänker ljud över eller under en viss frekvens med si och så många dB, t ex lågpassfilter är ett filter där LÅGa frekvenser (alltså bas) PASSerar igenom medans höga (diskant) tas bort (mer eller mindre). Högpassfilter är motsatsen. Flera filter tillsammans kan bilda en equalizer.

För övrigt så skulle jag tro att P3 demo nästan är ännu hårdare med kvalitet på produktionen eftersom demon ska sändas i radio som den är, medans ett skivbolag t ex kan vara intresserade av bara låtskriveriet och låta någon annan producera.

*Iofs tveksamt om man brukar kalla filter för effekter... ofta talar man om kompressor, eq/filter och kanske tillochmed reverb som skilt från effekter, eftersom dom inte direkt används för att skapa ett ljud utan mer för att få olika ljud att passa ihop (dvs dom används som mix-verktyg). Med "effekter" avses alltså för det mesta sånt som mer formar instrumentets musikaliska klang på ett tydligare sätt, t ex flanger, phaser, distortion, pitch shifters, wahwah, tremolo etc..

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Besserwisser??? Är du galen.Det är PRECIS sånt här jag vill veta. Men om compressor är ett filter i Ableton hur kör man kompressor på vanligt sätt? Sidechain finns ju i Compressor som ligger under Effects men var finns filren då?

tack för era svar fö. 😉 En dag skola även jag hjälpa noviser på det fina sätt ni hjälper mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nejnejnej, en kompressor är aldrig ett filter, vare sig i Live eller nåt annat program.

Jag använder inte Live men gissningsvis ligger väl filtren tillsammans med effekterna där... nån annan får svara på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Besserwisser??? Är du galen.Det är PRECIS sånt här jag vill veta. Men om compressor är ett filter i Ableton hur kör man kompressor på vanligt sätt? Sidechain finns ju i Compressor som ligger under Effects men var finns filren då?

tack för era svar fö. 😄 En dag skola även jag hjälpa noviser på det fina sätt ni hjälper mig!

Du hittar två kompressorer, compressor 1 och 2, under audio effects i ableton. Det finns också flera filter under 'auto filter' i audio effects som funkar bra, bl a ett högpass- och ett lågpassfilter. Prova och trixa lite tills det låter som du vill ha det 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...